Her slår Ole Christian rundt i Estland: – Bilen var egentlig helt kjørbar etterpå

2020 er året Ole Christian Veiby helst vil glemme så fort som mulig. Han innrømmer at egne feil har kostet teamet dyrt i WRC 2-mesterskapet.

Publisert

Hva som kunne skjedd hvis om det ene og det andre og så videre, det vil forbli med uvissheten, i forbindelse med Rally Estland. For med allerede ett brutt løp, og bare to sjanser igjen, så hadde ikke Ole Christian Veiby råd til noe nytt poengtap, verken for seg selv eller for Hyundai-teamet som står bak hans WRC 2-program i år.

(Skjermdump: WRC+ All Live)
(Skjermdump: WRC+ All Live)

Hva som kunne skjedd hvis om det ene og det andre og så videre, det vil forbli med uvissheten, i forbindelse med Rally Estland. For med allerede ett brutt løp, og bare to sjanser igjen, så hadde ikke Ole Christian Veiby råd til noe nytt poengtap, verken for seg selv eller for Hyundai-teamet som står bak hans WRC 2-program i år.

Men VM-restarten siden Rally Mexico kunne egentlig ikke gått verre. Det vil si, det åpnet bra med etappeseier i WRC 2, før marerittrekka av hendelser startet. Først røk drivakselen, så blir det hull i radiatoren etter et ublidt møte med en halmball.

Bedre ble det ikke av å dra på seg nok punkteringer til at man gikk tom for reservedekk, som igjen førte til at de måtte avbryte lørdagen.

Svimmel

Finaledagen, da Veiby egentlig kun trengte å kjøre for erfaring og egen selvtillit, utviklet seg helt OK med å henge seg på de to-tre raskeste i klassen - fortsatt et stykke unna tempoet som Oliver Solberg satte opp, men det endte altså med en heisatur med seks runder på taket på den neste siste tappen.

En beskjeden liten kutting førte til at han misset linja, traff grøfta, og karusellturen ut på jordet var et faktum.

– Bilen var egentlig helt fin å kjøre etterpå. Bortsett fra at det tre av fire hjul var punktert, og at jeg også var passe svimmel rett etterpå. Så vi kunne jo ikke kjøre videre. Men bilen gikk for egen maskin opp på hengeren igjen, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

Han innrømmer at dette året har vært tøft, og det har vært tøft for ham mentalt å gå på nedtur etter nedtur. Foruten en godkjent andreplass i Rally Sweden, og NM-seieren i Numedal, så ønsker Veiby egentlig bare å sette en eneste stor strek over slik 2020 er blitt.

Se rullingen etter 1:20 i videoen under.

https://youtu.be/Zwywb3ksMZ0

– Toppen av kransekaka

Koronapandemien har gjort at de har skrenket inn på antall løp i WRC 2 også. Nå får de kun kjøre fem løp, og ingen kan strykes. Veiby har ett løp igjen, men er også den eneste som har brutt i WRC 2 av de som har startet.

– Det som skjedde i helga var egentlig toppen av kransekaka, konstaterer Veiby, og innrømmer at han selv har mye av skylden for at det har gått dårlig.

– Vi har tapt mye viktige poeng i mesterskapet hvor det på en måte er jeg som har driti meg ut. Det er jo ikke så populært. Det er jo selvfølgelig ikke det. Så det er ikke til å legge skjul på. Det har vært tungt, det må jeg innrømme, men vi må bare se framover og lære av de feilene man gjør, slår 24-åringen fast.

Utelukker ikke NM-finalen

(Foto: Hyundai Motorsport GmbH)
(Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Det er i utgangspunktet to sentrale episoder han viser til ved egen feil, men som dog er skjebnesvangre.

I Rally Monte Carlo kunne han tatt hjem en fin-fin og viktig andreplass før han plantet bilen i veggen, og nå i Estland overkjørte han rett og slett framfor å ta bilen trygt i mål og skaffe seg noen poeng om ikke annet.

Det er tre løp igjen på kalenderen, Tyrkia, Sardinia og Belgia. Veiby har ikke bestemt seg hvor hvilke av løpene det blir, men det blir mest sannsynlig ikke Tyrkia. Da gjenstår det Sardinia, hvor han har levert gode resultater før, eller Belgia hvor han er den i WRC 2-feltet som kanskje har best kjenskap til løpet.

– Vi må se litt an, men det er klart at vi bare har ett løp til vi kan kjøre. Så får vi se hva det blir utenom.

– Dukker du opp på NM-runden i Aurskog-Høland?

– Kanskje. Det kommer jo an på hva som skjer av testinger og kalenderen som sådan. Jeg kan ikke si det for sikkert nå, men hvis alt skulle passe inn så vil jeg veldig gjerne kjøre Aurskog, sier han.

Powered by Labrador CMS