En piruett i ren Schanche-stil. Dette bildet kunne vært tatt rett ut av slutten på 90-tallet, men realiteten er at dette skjedde i helgen i regi av David Nordgård.

Her sørger David for nostalgiske Schanche-øyeblikk på VM-arenaen

Det var én av Martin Schanches favorittbaner. Denne helgen skrudde David Nordgård tiden 20 år tilbake da den signalgule Escorten lyste opp den legendariske rallycrossbanen.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: I det norske bilsportmiljøet har det vært viden kjent en stund at David Nordgård fra Skien har hatt en spennende prosjekt av nostalgisk kaliber i garasjen.

Parc Fermés arkivkalender 2022

Hver dag fram til julaften vil vi i redaksjonen trekke fram noen av enkeltsakene fra arkivet som har vært av det eksklusive, originale eller ekstraordinære slaget. Dette basert på nesten seks år med kontinuerlig produksjon av bilsportjournalistikk.

RALLYCROSS: I det norske bilsportmiljøet har det vært viden kjent en stund at David Nordgård fra Skien har hatt en spennende prosjekt av nostalgisk kaliber i garasjen.

Denne helgen kunne han vise fram resultatet av mengder med arbeidstimer, energi og innsats de siste tre årene. Nemlig en full restaurering av Martin Schanches Ford Escort fra 1998-sesongen. Forøvrig Schanches siste år som Ford-fører.

Fikk låne Schanches kjøreutstyr

Mellom slagene fikk Nordgård æren av å kjøre oppvisning på Estering. Fullt ikledd Schanche-utstyr han hadde fått låne fra hovedpersonen selv.

– Det stemmer. Hjelmen, kjøredressen og hanskene er Martin sine, kan David Nordgård fortelle til Parc Fermé.

Stående applaus runget over en kompakte banen sør for Hamburg i det han røykla hele startstrekka, på så å si samme sted der Schanche skapte et minneverdige øyeblikk i 1985 med en målsalto i stedet for piruettene han ble mer kjent for.

For Nordgård var det et svært spesielt å kunne ikle seg Schanches skikkelse på så Schanche-vis det er mulig å komme.

– Jeg setter veldig stor pris på bare å få muligheten til å gjøre det. En opplevelse for livet, sier telemarkingen.

Prosjektet startet for tre år siden. Målet var å få bilen restaurert til i så original stand som mulig.

– Ideen kom da vi så at chassiset var til salgs, og vi drømte om å få den i stand igjen. Den ble funnet i Danmark i veldig god stand, men delene fra bilen hadde blitt flyttet over til en Ford Focus i 2000. Mesteparten er nå tilbake. Noen ting har vært umulig å få tak, men i helgen fikk vi tak i noen av de siste detaljene, sier Nordgård.

– Hvordan syns du responsen var fra fansen?

– Kort fortalt, så var bilen en popstjerne i Tyskland. Vi har allerede fått henvendelser fra andre land om å komme med teamet. Det koster jo litt, så vi er i tenkeboksen. Men for en opplevelse det var.

I tillegg til piruetter fikk David Nordgård kjenne på hvordan det var å være Martin Schanche ved å kjøre «full pupp» med bilen rundt Estering. – Et monster, sier Nordgård selv.

Forut for sin tid

Han kan bekrefte at hovedpersonen selv har satt pris på at bilen er tilbake i den standen den var i for 20 år siden. Både lakkfarger og gamle sponsormerker er plassert så å si identisk slik Schanche selv hadde det på samme tid.

Og kjøremessig så er det litt av en doning å håndtere. For Nordgård sparte ikke på kruttet. Og han kunne bekrefte at det fortsatt var innovative Schanche-løsninger å finne under skallet.

– Bilen er et monster. Enormt med effekt, og når ladetrykket først kommer, så er det bare å holde seg fast. Bilen var veldig forut for sin tid den gangen, med tanke på kjøreegenskaper, men den mangler en god del i forhold til hva vi er vant med i dag, sier han.

– Bilen er til for å brukes

Det er forøvrig Ronny Steinsholt som eier bilen, mens Nordgård har fått æren av håndverket på bilen og få kjøre oppvisning med den. For han har ikke noe behov for at det bare forblir et museumsobjekt.

– Bilen har blitt restaurert hos meg. X-antall 100 timer er blitt lagt ned over en treårs-periode, så da ble jeg den naturlige testsjåføren. Forespørselen om å delta på andre steder med showkjøring har eksplodert etter helgen, så vi får se hva vi gjør fremover. Men bilen er til for å brukes.

Powered by Labrador CMS