Hodebry for de norske R5-gutta – likevel kjemper de helt i toppen

Tidsforskjellene er ikke store, men nok til at både Mads Østberg og Ole Christian Veiby har slitt med hver sine utfordringer.

Publisert

(TORSBY): Før løpet var det ventet at både Mads Østberg i Citroën og Ole Christian Veiby skulle kjempe i toppen i R5-klassen, som igjen er delt inn i to mesterskap - WRC 2 og WRC 3.

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(TORSBY): Før løpet var det ventet at både Mads Østberg i Citroën og Ole Christian Veiby skulle kjempe i toppen i R5-klassen, som igjen er delt inn i to mesterskap - WRC 2 og WRC 3.

WRC 2 er mesterskapet for fabrikktetamene, hvor både Østberg og Veiby konkurrerer. Og der er det meste på stell, for der er det altså dobbelt norsk, hvor det skiller 8,4 sekunder i favør Østberg. Men de forstyrres av to finske privatførere i WRC 3, Emil Lindholm og Jari Huttunen. Og da er de likevel ikke på toppen i denne R5-klassen.

– Sitter jævlig langt inne

Og det irriterer, selv om de mesterskapsmessig ligger bra han.

– Det sitter jævlig langt inne, innrømmer Østberg overfor Parc Fermé, som har 4,7 sekunder opp til Emil Lindholm i R5-sammendraget.

Østberg har slitt med bremsene sine, og skulle uten disse problemene ligget komfortabelt i toppen med tanke på at han historisk sett har kjempet om totalseire og pallplasser i Rally Sweden som WRC-fører. Null «biting» på bakbremsene gjør bilen ubalansert i forhold til hvordan Østberg foretrekker å kjøre.

– Det er veldig enkelt. Ser du på bremsetemperaturen bak, så er det null grader. Bremsetemperaturen foran er 210 grader. Det er jo tydelig at det er noe som ikke matcher, for å si det sånn, sier Østberg.

Men Citroën-føreren klager på bremsene, så er ikke Ole Christian Veiby like fornøyd med dekkene sine. Mens de fleste generelt kjører på Michelin, så er det et større parti med førere i R5 som kjører på Pirelli. Deriblant Veiby, som trøster seg med å være beste Pirelli-fører.

Ole Christian Veiby, her fra Hof-Finnskog-etappen hvor han satte en sterk bestetid. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Ole Christian Veiby, her fra Hof-Finnskog-etappen hvor han satte en sterk bestetid. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Vi skulle helst vært foran Mads, så vi får være glad for at vi i alle fall ligger foran de med samme forutsetninger om oss, sier Veiby til Parc Fermé.

Varmegang gir dårligere grep

I motsetning til Michelin, som har holdt godt på de harde og kalde veiene på de norske etappene fredag, så har Pirelli-dekkene slitt mer med varmegangen. Dette har Veiby merket ekstra godt, men også andre førere på Pirelli rapporterer om de samme utfordringene.

– Du blir liggende å flyte på overflaten, før piggene gir seg helt. Så når vi da kommer på isen, så er dekkene så varme at piggene ikke får grep. Så vi har ikke hatt noe feste, utenom den første etappen i dag, sier 23-åringen.

Dagen startet imidlertid bra på Hof-Finnskog i Åsnes, samme etappe som Veibys familie eier deler av skogen på. Der var det også bedre forhold for dekkene, og selve kjørefølelsen med bilen var god for Hyundai-føreren.

Ole Christian Veiby. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Ole Christian Veiby. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Bil og dekk fungerte veldig bra der. Så vi får krysse fingrene for værforhold som passer oss bedre i morgen, sier Hyundai-føreren.

Powered by Labrador CMS