Hønefoss-gutta dropper Supercar - velger heller å danne eget team

I utgangspunktet beintøffe rivaler ute på banen, men som sambygdinger håper Anders Bråten og Fredrik Magnussen at sammen blir dynamitt i årets Rallycross-NM.

Publisert

Sist helg ble årets første NM-runde i rallycross kjørt, og i klasse 2 endte det med tredjeplass for Anders Bråten og fjerdeplass Fredrik Magnussen. Sammen er de begge klare gullkandidater i årets sesong sett utifra både CV og doning de kjører.

Anders Bråten kunne sprette champagnen for tredjeplass i NM-åpningen, bak Sigurd Egeland og Per Magne Røyrås. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

Sist helg ble årets første NM-runde i rallycross kjørt, og i klasse 2 endte det med tredjeplass for Anders Bråten og fjerdeplass Fredrik Magnussen. Sammen er de begge klare gullkandidater i årets sesong sett utifra både CV og doning de kjører.

Men i stedet for kun å være rivaler på banen og kjempe om å være den beste føreren fra Ringerike, så går de også sammen i år for å samarbeide best mulig. De kjører relativt like biler i hver sin Ford Fiesta Mk7, og de har mye av de samme forutsetningene for å kjempe helt i toppen.

– Plutselig en dag i framtiden kan vi kanskje danne et større team også. Vi jobber sammen nå med å utveksle mye av det vi har, sier Anders Bråten til Parc Fermé.

Datalogg-debut

Fredrik Magnussen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

De kjører med hvert sitt budsjett, delelager og mekanikere, men står sammen på løpene og deler alt som kan deles. Også nytt av året at de deler datalogg og analyserer kjøringen til hverandre for å bli best mulig sammen.

– Jeg har aldri kjørt med datalogg før, så jeg får prøve dette i år. Da får man studert litt på treninger og slike ting i alle fall. Også er det jo slik at hvis bilen min er like fin og det har skjedd mye med Anders sin, så deler vi på alt vi har av deler og mekanikere, sier Magnussen til Parc Fermé.

Magnussen ble først utnevnt til europamester i Touringcar i fjor etter at Sivert Svardal ble diskvalifisert fra EM-finalen i Höljes, men nøyere finregning fra enkeltomganger gjorde at Magnussen likevel måtte ta til takke med sølv, og at det var belgiske Steve Volders som stakk av med gullet.

Dette samtidig som Anders Bråten i fjor kjempet i EM i Supercar, men med få ressurser tilgjengelig skjønte Bråten etterhvert at det var nok bare å ha prøvd en sesong for å ha kjent med opplevelsen, men at forutsetningene egentlig ikke er til stede for å få til en optimal satsing.

– Man kan fortsette å holde på slik jeg gjorde, ellers så bør man opp et hakk om man vil utvikle seg. Og det orker jeg faktisk ikke bruke hodet mitt på. Da er det like greit å kjøre denne bilen, og heller være i toppen i denne klassen i stedet for å være midt på treet i Supercar.

Anders Bråten i forbindelse med NM-runden på Konsmo sist uke. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

– Men det var verdt opplevelsen?

– Åjada, det har vært helt sjukt lærerikt. Fartsfølelsen blir helt noe annet, og nå bruker jeg min egen bil enda hardere enn hva jeg har fått til før. Jeg tør å bremse senere og stole på at det går. Og jeg har vel aldri før hatt slike starter som jeg har nå, sier mannen med den svarte og oransje bilen.

Droppet Supercar-NM

Fredrik Magnussen hadde tenkt å delta i NM med denne Supercar-Fabiaen i år, men med lite valuta for pengene med få NM-runder i klassen, ville han heller prioritere budsjettet til en mer konkurransedyktig klasse. Her fra Gardermoen i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Teamkompisen kjører hvitt og lyseblått, og hjemme hos Magnussen står det også en hvit og lyseblå Supercar-rigget Skoda Fabia. Men denne er til salgs. Supercar-ambisjonene ble med ambisjonene. Heller ikke han så poenget i å «brenne opp alt» på å kjøre den heftigste klassen.

– Alt er jo så dyrt, og planen min var først å satse i NM med denne bilen. Men så ble det bare ett løp, og det å styre så mye for ett løp er det ikke verdt. Det er uansett mer enn hardt nok om beinet i klasse 2, sier Magnussen.

Bråten er glad for at han kan «teame» opp med Magnussen, selv om de har hatt sine dueller og feider opp igjennom. Men som sambydginger tenker de at de står sterkere når de står sammen.

– Vi har jo alltid byttet plasser med hverandre og kjørt like fort siden vi begge begynte med hver vår røde bilcrossbil. Det er bedre at vi fortsetter slik som vi gjør nå, selv om vi i år ikke legger oss borti hverandres sponsorer, sier Bråten.

Powered by Labrador CMS