Hopp, blinde svinger og masse gjørme – dette tenker Mads og Andreas om helgens nye utfordring

Rally Kroatia har åpenbart tilført WRC-sirkusets en ny type karakter.

Publisert

Bare de siste 10-15 årene er det blitt kjørt på mer enn 25 ulike land og områder i Rally-VM, og med det skulle man tro at man «går tom» for karakter og originalitet på fartsetappene. Men etter rapportene å tømme tilfører Rally Kroatia VM-sirkuset noe helt nytt.

Mads Østberg og Torstein Eriksen fra det ungarske mesterskapet forrige uke. (Foto: Citroën Racing)

Bare de siste 10-15 årene er det blitt kjørt på mer enn 25 ulike land og områder i Rally-VM, og med det skulle man tro at man «går tom» for karakter og originalitet på fartsetappene. Men etter rapportene å tømme tilfører Rally Kroatia VM-sirkuset noe helt nytt.

Allerede på gjennomkjøringen kunne vi se fra diverse bilder at det var dratt ut svært mye gjøre fra veikanten og ut på asfalten, og etter tilbakemelding fra de to norske WRC 2-førerne å dømme er det andre type karakteristikker de skal få bryne seg på som de sjeldent har fått gjort før.

– Dette er veier som oppleves som veldig kule. Veldig spesielle veier. For meg er det litt Rally Larvik pluss pluss og litt Rally Corsica pluss pliss. Men det er enda mer svinger, og ikke minst hopp, enn i Larvik. Faktisk er det veldig mye hopp. Ordentlig tøft, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Andreas Mikkelsen kan også bekrefte at det er mye spennende bakketopper å forholde seg til. Han er faktisk usikker på hvordan han skal beregne hoppene.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene ser fram til en helt ny VM-runde på asfalt, men som skiller seg ut fra de fleste andre VM-runder. (Foto: Skoda Motorsport)

– Den største utfordringen denne helgen blir faktisk å vite hva man letter på og når bilen holder seg på bakken. Det er vanskelig å beregne på forhånd. Samtidig skal man ikke hoppe langt på asfalt før det gjør vondt. Ellers er det veldig blint og mange svinger bak krøn. Man må være veldig «committed», sier Mikkelsen til Parc Fermé.

Østberg ser fram til å komme igang med WRC 2-sesongen, og har forberedt seg godt blant annet i nabolandet Ungarn hvor han også skal kjøre det nasjonale mesterskapet i år. Det er kanskje det landet som har mest lik karakter som Kroatia, så Citroën-føreren føler absolutt at han stiller godt forberedt. Og ikke minst gleder han seg til å få målt krefter i VM igjen, også med tanke på at han har et WRC 2-gull å forsvare.

Mads Østberg forventer mange hopp denne helgen, noe vi ikke er vant til fra asfaltløp. Dette unntaksbildet er tatt under den kjente Panzerplatte-etappen i Tyskland, som blant annet er kjent for sitt ene store hopp. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content)

– Jeg syns det er kult at de tar inn løp som er litt egne og originale. Det blir tricky, og kan ikke kalles for et reint asfaltløp. Ellers stiller vi nok alle mann ganske likt her. Det er mye nytt, og de eneste som kan dra fordel av veiene må være de som har vært på ferie her de siste par månedene, sier 33-åringen.

Mikkelsen legger ikke skjul på at hans taktikk består av å kjøre med innsiden av hodet. Nye etapper og varierende veiforhold gjør at mange av førerne ikke helt vet hva som møter dem. Og det tror Skoda-føreren at løpet vil bære preg av.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

– Det kommer til å bli spennende, og det kommer til å være mange som kjemper i toppen. Jeg tror det kommer til å skje en del dette løpet, og da er det viktig å ha en liten margin. Jeg tror nemlig det ikke er alle som kommer til å gjøre det. Men vi må nok enge med på tidene uansett. Det skal gasses her, sier Mikkelsen.

PS! Etter at torsdagens oppvarming, også kjent som shakedown, var gjennomført, så var Mads Østberg beste nordmann med en tredjetid blant Rally2-bilene, mens Andreas Mikkelsen var helt nede på en syvendetid. I WRC-toppen er det Elfyn Evans som troner listen på shakedown, syv tideler foran Thierry Neuville, som igjen er ytterligere seks tideler foran VM-leder Kalle Rovanperä.

Powered by Labrador CMS