Hyper, ultra og super forsvinner - slik erstattes navnene på dekktypene

I tillegg til å forenkle dekkbegrepene i Formel 1, skal Pirelli også sløyfe de reelle tilnavnene på gummiblandingene.

Publisert

Mandag sendte den italienske dekkprodusenten ut en liste over hvilke dekk som skal velges til de fire første Grand Prix-helgene for 2019. Pirelli skapte før årets sesong overskrifter ved å innføre to nye gummiblandinger i hver ende av skala, før de senere i år kunngjorde at de skal gjøre det enklere for fansen å følge med på dekkvalgene neste sesong.

Mandag sendte den italienske dekkprodusenten ut en liste over hvilke dekk som skal velges til de fire første Grand Prix-helgene for 2019. Pirelli skapte før årets sesong overskrifter ved å innføre to nye gummiblandinger i hver ende av skala, før de senere i år kunngjorde at de skal gjøre det enklere for fansen å følge med på dekkvalgene neste sesong.

I år innførte de både hypersoft som det mykeste og superhard som det hardeste, der sistnevnte ikke ble brukt en eneste gang under en offisiell løpshelg. Hypersoft ble derimot brukt i seks av løpshelgene i 2018.

https://parcferme.no/formel-1/pirelli-forenkler-dekkbegrepene-i-formel-1-fra-neste-sesong/

Neste år blir kallenavnet på dekkene dog annerledes. Selv om det for fansen og TV-sendingene vil konstant bli fordelt mellom hard (hvit dekkside), medium (gul dekkside) og soft (rød dekkside), så vil de reelle gummiblandingene bli gradert fra C1 til C5, fra hardest til mykest.

C1 til C3 følger dagens mønster fra hard, medium og soft, mens C4 og C5 representerer det vi kjenner som ultra-soft og hyper-soft.

Under følger over oversikten over dekkalternativene til de fire første løpshelgende:
• Australias Grand Prix: C2, C3 og C4
Bahrains Grand Prix: C1, C2 og C3
• Kinas Grand Prix: C2, C3 og C4
• Aserbajdsjans Grand Prix: C2, C3 og C4

Powered by Labrador CMS