Hyundai rydder opp i R5-prosjektet sitt - skylder på utviklingen av TCR-bilene

Lover stor oppgradering og varsler at helt ny bil er på vei.

Publisert

Siden bilen så dagens lys i 2016 har ikke Hyundai Motorsport fått det helt til å løsne for deres i20 R5-utgave i sterk konkurranse med Ford, Skoda og Volkswagen som enn så lenge kan regnes for å være de tre beste og mest populære merkene i kundesatsingen i R5-klassen.

Kommer Hyundai til å være på høyde med de beste R5-bilene ved neste oppdatering? (Foto: Hyundai Motorsport Gmbh)

Siden bilen så dagens lys i 2016 har ikke Hyundai Motorsport fått det helt til å løsne for deres i20 R5-utgave i sterk konkurranse med Ford, Skoda og Volkswagen som enn så lenge kan regnes for å være de tre beste og mest populære merkene i kundesatsingen i R5-klassen.

Hyundai har valgt ikke å satse på WRC 2 Pro til tross for deres posisjon som fabrikkteam, og har heller ikke sanket noen WRC 2-seire siden Kevin Abbring kjørte WRC-debuten med bilen i Korsika i 2016.

Hasteutvikling

Nå legger Hyundai Motorsport heller ikke skjul på at de har et forsprang å ta igjen, og i mente har de også at de nå har kloa i gullet for fabrikker i WRC.

– Kunderacingen så dagens lys i en periode hvor ikke alle var like glade for å ha kunderacing. Vi bygde en prototype og utviklet bilen under stort hastverk, og når du gjør ting under hast, så kan det selvsagt ikke bli perfekt. Så vi hadde utfordringer første året. Vi måtte få kunderacingavdelingen opp å gå i samme moment som vi holdt på med andre ting under en tøff periode, sier Hyundai Motorsport-sjef Andrea Adamo, som tok over roret etter Michel Nandan før årets sesong.

Samtidig har de etterhvert hatt en svært vellykket satsing i TCR-racing med sin i30 N, hvor de i skrivende stund leder WTCR-mesterskapet med med Norbert Michelisz, der lagkompis Gabriele Tarquini er regjerende verdencupvinner.

Varsler ny bil i 2021

Adamo legger ikke skjul på at baneracingen fikk en høyre prioritet enn R5-bilen, som hittil har blitt solgt i 75 nye karosserier, i tillegg til flere gjenoppbygginger.

– Samtidig som vi satt opp egen kunderacingavdeling, så startet i30 TCR-prosjektet, og dette ble utviklet i et annet miljø hvor man fikk gjort ting på en ordentlig måte. TCR-suksessen har vært mye større enn R5-suksessen, men jeg har alltid sagt at jeg ønsker å få R5-prosjektet opp å gå like bra som TCR, sier Adamo videre.

Allerede i sommer begynte de å restrukturere R5-satsingen, og skal ha jobbet hardt i kulissene med å utvikle et helt nytt kit med nye deler som homologeres for neste år. Dette kitet skal først og fremst kunne brukes på eksisterende R5-biler, men det skal også være en helt ny R5-bil i anmarsj for 2021.

Andrea Adamo, teamsjef i Hyundai. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ifølge Autosport skal neste R5-bil fortsatt bygges på i20-modellen, da i en ny generasjon.

– Jo mer konkurransedyktig den neste R5-pakka her, jo bedre blir den nye bilen. 2021-bilen kommer i midten av året, så det er viktig å vise kundene våre at vi ikke kaster inn håndkledet. Vi jobber veldig, veldig hardt med å få den nye R5-bilen helt der oppe. Dette gjør vi enkelt og greit for å beholde kundene vi har, ellers vil rivalene våre ta dem, sier den karismatiske teamsjefen videre.

Powered by Labrador CMS