Hyundai-sjefen jobber for å beholde Andreas i teamet

Men hvor er det i så fall plass til Andreas Mikkelsen?

Publisert
2019 FIA World Rally Championship Round 10 Rallye Deutschland 22-25 August 2019 Day 1, Atmosphere, Andreas Mikkelsenn Andrea Adamo Photographer: Fabien Dufour Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Hyundai er det første av av fire team som har lagt en fullverdig førerkabal for 2020. Sist uke ble det altså kjent at Ott Tänak har signert for dem.

2019 FIA World Rally Championship Round 10 Rallye Deutschland 22-25 August 2019 Day 1, Atmosphere, Andreas Mikkelsenn Andrea Adamo Photographer: Fabien Dufour Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Hyundai er det første av av fire team som har lagt en fullverdig førerkabal for 2020. Sist uke ble det altså kjent at Ott Tänak har signert for dem.

Tidligere i år ble det også kjent at Thierry Neuville forlenger med tre år, nylig ble det kjent at Dani Sordo signerer for syv løp i 2020 og Sebastien Loeb var også allerede klar for nok en sesong i det som i år var hans første nye team utenfor Citroën i WRC-sammenheng.

Forstår situasjonen

Men da er det altså dårlig med plass til Andreas Mikkelsen, som er på utgående kontrakt, i alle fall om han selv ønsker å kjøre full sesong i Hyundai. 30-åringen fra Oslo har ingen problemer med å forstå situasjonen, selv om det byr på en krevende høst der han står for det meste alene i forhandlingene ettersom han og EVEN Management skiller lag etter 31. desember.

– Jeg skjønner valget. De har holdt på slik hele sesongen, sa Andreas Mikkelsen til Parc Fermé tidligere denne uken vedrørende at han står over Rally Australia.

For mange kom den nyheten som et sjokk. Mikkelsen var allerede klar for Australia, og har også sterk historikk fra tidligere. Nyheten kom dagen etter at det ble klart at verdensmester Ott Tänak hadde signert for Hyundai, hvilket kunne skape et umiddelbart tegn på at Mikkelsen ville se seg om etter en ny arbeidsgiver.

Fortsetter med forhandlinger

Men skal vi tro signalene fra både Mikkelsen og teamsjef Andrea Adamo, så er ikke nødvendigvis Hyundai-karrieren kjørt. Spørsmålet er hvilke betingelser de nå kommer opp med mot Andreas’ ønsker og ambisjoner for 2020.

– Vi hadde møter med Andreas allerede før Tänak ble annonsert. Vi er i forhandling med ham og vil fortsette med det, og vi prøver å organisere ulike ting for å få ham til å bli i Hyundai, sier Adamo til Parc Fermé, uten å utdype mer hva dette innebærer.

På spørsmål om å få stilt flere oppfølgingsspørsmål, ber Hyundai-teamets pressekontakter oss om å ta videre kontakt først etter Rally Australia.

Helt siden «silly season» eskalerte for fullt, har Mikkelsen holdt kortene svært tett til brystet. Mye fordi det er såpass lite konkret på bordet at han selv ikke vil fyre oppunder noen form for spekulasjoner.

Ned til R5?

Da vi snakket med ham denne uken, hadde han intet nytt å melde, annet enn at han gir uttrykk for at Adamo har gjort en god jobb til tross for at dette har gått på bekostning av hans sesong i form av tre løp på sidelinjen - som også var i strid med hans kontrakt før sesongen.

– Jeg må si at vi har hatt en fin periode med Andrea. Han har fått teamet til å fungere. Ting skjer, og det er utvikling. Så det er gøy å jobbe med ham, selv om han nå er ganske så rett frem, sier Mikkelsen videre.

https://www.youtube.com/watch?v=lJnBWZWvpDU

Tidligere har videoer på sosiale medier avslørt Mikkelsen-testing av R5-utgaven til Hyundai, og under Monza Rally Show skal han også kjøre R5-bilen. Nylig har også Adamo annonsert at de stepper opp R5-programmet kraftig for å utfordre posisjonen som Skoda, Volkswagen, Ford og Citroën har bygd seg opp.

– Det er egentlig bare for å vise fram og utvikle den bilen, sier nordmannen om Monza-løpet, som ikke videre vil bekrefte eller avkrefte hvorvidt dette kan ha en sammenheng med hans rolle i Hyundai neste år.

Powered by Labrador CMS