Isabell Rustad har hatt en god start på tilværelsen i et nytt mesterskap.

Isabell markerer seg som beste nykommer - nå er pallen i sikte

Hun er godt fornøyd med sesongstarten, men Isabell Rustad sikter høyere enn 7. plasser. 

Publisert

RACING: Hun er den eneste nordmannen til start i Porsche Carrera Cup Skandinavia, og Isabell Rustad har allerede rukket å imponere i debutsesongen. 

RACING: Hun er den eneste nordmannen til start i Porsche Carrera Cup Skandinavia, og Isabell Rustad har allerede rukket å imponere i debutsesongen. 

Rustad vant i fjor på nivået under, i Sprint Challenge. Steget opp til Cup-bilene har dog vist seg som krevende for flere, men foreløpig går det bra for ungjenta. 

– Jeg syns egentlig det har gått veldig bra. Det kan alltids bli bedre, men jeg er jo egentlig veldig fornøyd, forteller Isabell Rustad til Parc Fermé.

Beste rookie

Så langt i år har Rustad vært svært jevn med tre 7. plasser og en 6. plass. Det bringer henne opp til en 7. plass i mesterskapet, og hun er ikke minst den beste rookie-føreren. 

Isabell Rustad er den beste rookie-føreren til nå i årets sesong.

– Jeg er jo best av rookie-førerne og har hatt grei progresjon i alle løp, og det er det jeg tenker er viktig. Jeg nærmer meg fronten litt og litt, men jeg har blitt litt sånn konstant nummer syv. Det er liksom der jeg trives ser det ut til, forteller Rustad. 

– Blant de seks beste er det litt jevnere, så jeg tror at om jeg kunne rota meg borti der hadde det blitt veldig bra. Så det er det jeg ønsker nå fremover, fortsetter hun. 

Rustad forteller at hun ikke har enkeltområder hvor hun taper urovekkende mye tid. Som en fersk fører i mesterskapet handler det om å ta steg «over alt» for å nærme seg de beste. 

– Det er ingenting jeg taper mye på, det er et tidel der og et tidel der, litt over alt. Så det handler om å få litt mer selvtillit i bilen og å pushe litt mer så blir det bra. Vi bruker ofte uttrykket at jeg skal skynde meg langsomt, og det ser man på utviklingen også at jeg tar litt og litt hver gang jeg er ute på banen. Det blir bra til slutt på en måte, men man vil jo gjerne komme seg opp og frem så fort som mulig. 

Mer å gå på

Isabell Rustad skal denne helgen i aksjon i Danmark.

Overgangen til å kjøre en ny bil, som blant annet ikke har ABS-bremser, har gått fint. Den største forskjellen som fortsatt jobbes med er å vende seg til å ikke måtte spare dekkene like mye som før. 

– I fjor kjørte vi to 20-minutters løp på et sett dekk, mens nå kjører vi et 30- og et 20-minutters løp på to sett dekk. Jeg har vært litt opptatt av å spare dekk, og det har jeg egentlig ikke hatt noe behov for. Jeg burde pushet hardere, så det å finne den balansen der er noe jeg må jobbe med. 

Rustad og teamkameratene i Fragus Motorsport.

Faktisk har det vært en fordel å gå bort fra ABS-bremser. En utfordring med å ikke bremse sent nok i svingene ser ut til å være historie. 

– I fjor var mitt største problem at jeg bremset for tidlig, og det har jeg ikke noe problem med i år. Nå bremser jeg nesten senere enn teamkameratene mine, og det var ikke noe jeg gjorde i fjor for å si det sånn. Det tror jeg handler om at jeg ikke blir så usikker av ABS-bremsene, om jeg kan si det på den måten. 

Sikter høyere

I tet i mesterskapet finner vi Rustads teamkamerat William Siverholm. Han var også hennes fremste rival i Sprint Challenge for to år siden. 

– William er veldig god. Han er teamkameraten min og jeg ser jo hvordan han jobber. Han er flink til å få detaljene på plass, og jeg har jo veldig lyst til å slå han, slår hun fast. 

Det gjenstår fire runder av årets mesterskap, der Jyllandsringen i Danmark er først ut denne helgen. Deretter følger Karlskoga i Sverige, hjemmeløpet på Rudskogen i september og til slutt finaleløpet på svenske Mantorp. 

Carrera Cup Jyllandsringen
Lørdag 28. juni
Kvalifisering16:15
Søndag 29. juni
Løp 112:10
Løp 215:10
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

_ Jeg har jo et lite mål om å kunne klare en pallplass i løpet av sesongen. Det hadde jo vært veldig stas, spesielt på Rudskogen, men ting skal klaffe og det er veldig tett oppi toppen. Om de foran begynner å fighte litt kan ting fort skje, og da er jeg med.

Først ut er altså danske Jyllandsringen. 

– Jyllandsringen er en teknisk bane, en forvokst gokart-bane egentlig. Jeg gleder meg til å kjøre her med denne bilen. Banen er veldig kul og veldig annerledes enn de andre, så jeg tror det blir bra, avslutter Isabell Rustad. 

Powered by Labrador CMS