Kaos bak Safety Car når bilen i tet tar kvelden like før mål

Hva gjør man egentlig hvis løpet avgjøres bak sikkerhetsbilen, og mannen i tet må kaste inn håndkledet?

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Det brygget i hvert fall opp til sirkus bak Santiago Rosso i forbindelse med første finale i Formel Renault-løpet på Autódromo Oscar Cabalén i Argentina.

Det brygget i hvert fall opp til sirkus bak Santiago Rosso i forbindelse med første finale i Formel Renault-løpet på Autódromo Oscar Cabalén i Argentina.

På grunn av at sikkerhetsbilen var ute på de siste rundene, ble det etterhvert klart at løpet kom til å bli avgjort på denne måten, og ergo var sammenlagtstillingen på mange måter satt før målflagget vaiet.

Trodde man.

I videoen øverst er det i alle fall ikke så vanskelig å spore usikkerheten som brer seg om blant førerne når Rosso stadig kjører saktere og saktere, og på start-mål-langsiden må parkere med havarert bil.

Når stoppen blir et faktum, så bestemmer Juan Pablo Rotondo å gi full gass og sikre seg seieren, mens det i all ubesluttsomhet blir en rimelig tett kamp mellom Exequiel Bastidas og Yangp Rajczakowski, hvor førstnevnte kniper andreplassen med ett fattig tusendel.

Verre var det med Eduardo Moreno, stakkar, som egentlig skulle kjørt inn til tredjeplass. Da konkurrenten stopper, velger han selv å stoppe, mens resten av feltet velger å passere for å komme seg over målstreken. Dermed endte Moreno sist av de fullførte, der han egentlig skulle blitt nummer tre.

Powered by Labrador CMS