Kjører fra verdensmesteren uten å ha noe å kjøre for

For Andreas Mikkelsen handler det om å komme seg til Power Stage. Likevel har han kjørt fra løpets leder gjennom lørdagen.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Sesongåpningen ble ruinert etter dynamoproblematikken som sendte Andreas Mikkelsen ut av seierskampen tidlig fredag, og restarten lørdag har kun handlet om å komme seg igjennom for Mikkelsen og kartleser Anders Jæger.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Hyundai Motorsport)

Sesongåpningen ble ruinert etter dynamoproblematikken som sendte Andreas Mikkelsen ut av seierskampen tidlig fredag, og restarten lørdag har kun handlet om å komme seg igjennom for Mikkelsen og kartleser Anders Jæger.

Svært vekslende værforhold har gitt både ulemper og fordeler ved å starte som 12. bil i feltet.

Rally Monte-Carlo 2018 – etter lørdag

1)Sebastien OgierFord Fiesta WRC3:30:30,9
2)Ott TänakToyota Yaris WRC+33,5
3)Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC+1:32,7
4)Esapekka LappiToyota Yaris WRC+4:38,5
5)Kris MeekeCitroën C3 WRC+4:40,1
6)Elfyn EvansFord Fiesta WRC+5:00,2
7)Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC+5:33,6
8)Bryan BouffierFord Fiesta WRC+5:43,4
9)Craig BreenCitroën C3 WRC+8:49,0
10)Jan KopeckySkoda Fabia R5+14:04,4
16)Andreas MikkelsenHyundai i20 WRC +34:26,0

Mest fordel fikk Mikkelsen på lørdagens første fartsetappe hvor han tok en soleklar etappeseier, hele 22,2 sekunder foran Sebastien Ogier som startet to minutter foran ham.

– Dette er skikkelig Monte-Carlo. Utrolig vanskelige forhold. Vi spant rundt tre ganger på en rettstrekning her inne, sa Mikkelsen mens han kunne konstatere at det likevel ble etappeseier.

LES OGSÅ: Mikkelsen bryter fredagens kjøring etter problemer før SS4

LES OGSÅ: Stabile Toyota-førere mens Veiby forsvarer det norske flagget

Tenker kun Power Stage

Mye snø gjorde at nordmannen fikk vesentlig bedre grep enn førerne som startet først på denne etappen, men det bet mer tilbake for nordmannen under barmarks-etappene, hvor grus og gjørme fra kutting plutselig gjorde det til en ulempe å starte så langt bak.

– Det er utrolig mye grus der ute. Veldig lite å tjene for oss. For oss handler alt om Power Stage i morgen, sa Andreas Mikkelsen etter målgang på lørdagens siste fartsetappe.

Dermed har nordmannen tatt det pent denne lørdagen, som nevnt uten annen mål og mening enn å ta seg til søndagens kjøring, men med samme forutsetninger som verdensmester Ogier kan Mikkelsen se seg fornøyd med lørdagens kjøring.

«Kastet ut» av kartleserens kjæreste

Totalt har han vært 13,6 sekunder raskere enn franskmannen denne dagen, og gitt at han hadde fullført fredagen med et helt OK tempo, så ville nordmannen vært Ogiers største utfordrer om seieren i Rally Monte-Carlo.

– Vi har fått mange gode mil i bilen. Dette er veldig viktig for meg å få kjørt mye på asfalt, og det blir stadig bedre. Det var fint å få en etappeseier også, så jeg håper vi kan avslutte et dårlig løp på en bra måte, sier Andreas Mikkelsen i mediasonen etter lørdagens etapper, og legger til:

– Det er deilig å være ferdig med denne delen av løpet og komme seg til de relativt enklere etappene nærmere Monaco.

Nå skal de sørover og parkere bilene i Monaco, hvor Mikkelsen forøvrig bor til daglig. Men om han bor hjemme i forbindelse med dette løpet, så må du tro om igjen.

– Vi bor med teamet, faktisk. Du skjønner, kjæresten til Anders (kartleseren, journ.anm) bor hos meg, så der er jeg nå blitt kastet ut, flirer Mikkelsen.

Halvminuttet mellom Ogier og Tänak

Det er i stedet Ott Tänak som er i utfordrerposisjon overfor Ogier. I sitt aller første løp for Toyota har 30-åringen fra Estland imponert med blant annet fire etappeseire, og ligger 33,5 sekunder bak Ogier før søndagens fire fartsetapper.

Det ble en kjedelig dag for norske Ole Christian Veiby i R5-klassen, utenfor WRC 2-mesterskapet. Nordmannen kjørte inn i et autovern på SS11 og skadet bilen såpass at han ikke kunne kjøre videre.

LES OGSÅ: Autovern felte Veiby – ute av lørdagens kjøring

Andreas Mikkelsen kunne dra en fordel av oppkjørt vei i det tunge snøføret lørdag formiddag. (Foto: Hyundai Motorsport)
Powered by Labrador CMS