Konkurrentenes klare tale etter forvirringen som utløste den store dramatikken om seierskampen

Hvis vi skal lytte til to av førerne utenfor seierskampen, så var forholdene rundt banegrensen av sving fire tydelig klarert i forkant av løpet.

Publisert

Den store snakkisen i etterkant av Bahrains Grand Prix var den nokså forventede forbikjøringen som Max Verstappen gjorde på Lewis Hamilton få runder før slutt. I over ti runder etter siste pitstop kunne man enkelt se hvordan nederlenderen i Red Bull spiste seg inn på en ledende Hamilton som hadde 11 runder «eldre» dekk - og dermed vesentlig dårligere grep å forholde seg til.

(Foto: Lars Baron/Getty Images)

Den store snakkisen i etterkant av Bahrains Grand Prix var den nokså forventede forbikjøringen som Max Verstappen gjorde på Lewis Hamilton få runder før slutt. I over ti runder etter siste pitstop kunne man enkelt se hvordan nederlenderen i Red Bull spiste seg inn på en ledende Hamilton som hadde 11 runder «eldre» dekk - og dermed vesentlig dårligere grep å forholde seg til.

Forbikjøringen skjedde i sving fire, en skarp høyresving med en nokså bred utgang hvor det er mulig å hente mye fart. Krysser man den tydelige banegrensen kan man få med seg enda mer fart. Dette gjorde Lewis Hamilton en rekke ganger under løpet, før han etterhvert fikk beskjed om å unngå dette for ikke å få en tidsstraff.

LES OGSÅ: Thrillerstart på sesongen – bikkjeslagsmål til siste slutt mellom mesterskapsrivalene

Verstappen stusset over dette, og teamet ga også Verstappen raskt beskjed om å slippe Hamilton forbi etter at han hadde kjørt forbi utenfor banegrensene. Verstappen var ikke vond å be, i frykt for å unngå en straff - samtidig som han ikke hadde sjans til å ta seg forbi Hamilton på nytt igjen på de tre siste rundene.

Max Verstappen tok seierstapet over Lewis Hamilton med fatning etter at ting hadde roet seg etter løpet. (Foto: Bryn Lennon/Getty Images)

– Jeg visste ikke der og da hvor bred jeg var, men i kvalifiseringen var det tydelig at det ikke var lov. Så jeg fikk beskjed om å gi plassen tilbake. Det er sånn det er. Jeg prøvde meg igjen, men da hadde jeg ikke dekk igjen. Når man er så tett på hverandre, så spiser det opp dekkene. Så ja, selvsagt er jeg skuffet nå, men i fjor var vi glade for en slik plassering. Det viser hvor mye vi har vokst. Sesongen er lang, og for meg er dette bare et tap av syv poeng. Vi får gjøre det bedre neste gang, oppsummerte Max Verstappen ved journalistenes «mixed zone» etter løpet.

Lewis Hamilton var tydelig på at han er imponert over Verstappen, at han virkelig måtte slite seg til denne seieren - kanskje i sterk kontrast til en rekke andre løp tidligere. Den syvdoble verdensmesteren i Mercedes er klar på at dette er dueller han «elsker», og for mange virker det kjærkomment at Hamilton har fått en oppriktig tett utfordrer denne sesongen.

Hamilton kommenterte ikke forbikjøringen til Verstappen spesifikt etter løpet, men det gjorde to av konkurrentene fra hans egen generasjon, som er ventet å følge Verstappen tett i mange mange år framover. På spørsmål fra F1-reporter Will Buxton, er Charles Leclerc og Lando Norris tydelige på at det i stor grad var lov å krysse banegrensen.

Lando Norri. (Foto: McLaren)

 – Du kunne krysse den, men uten å få en fordel. Det skjedde mellom meg og Leclerc, der jeg var på utsiden fordi han skviste meg litt ut, men sånn skal jo racing være. Om jeg skulle fortsatt å gi bånn gass og kommet meg forbi, så ville jeg hatt en fordel av å være utenfor banen. Så jeg tror det er ganske tydelig. Du kan ikke kjøre forbi «ufair», noe jeg nesten gjorde, sier Norris.

Leclerc innrømmer at det var noe utydeligheter angående den fjerde svingen før løpet, men at dette skulle vært klarert overfor førerne før løpet. De samme signalene sendte også Hamilton på teamradioen da han plutselig fikk beskjed om at han kunne risikere tidsstraff om han fortsatte å bryne banegrensene.

– Det ble ikke nevnt noe om dette spesifikt angående selve løpet, men i dag tidlig ble vi gjort oppmerksomme på at vi kunne krysse banen uten å få straff, presiserer Leclerc.

Powered by Labrador CMS