Kronikk: Hvorfor har motorsport så få sponsorer?

«Motorsport har mange fordeler for sponsorer, men i Sverige er bedriftene vanskelige å forhandle med med hva gjelder aktive sponsorater knyttet til motorsport på et sentralt nivå.»

Publisert

Skrevet av Håkan Leeman, leder i SVEMO (Svenske Motorsykkel- og Snøcooterforbundet).
Kronikken ble først publisert i IdrottensAffärer.se, publisert og oversatt på Parc Fermé med tillatelse fra forfatteren.

(Foto: Simen Næss Hagen)
(Foto: Simen Næss Hagen)

Skrevet av Håkan Leeman, leder i SVEMO (Svenske Motorsykkel- og Snøcooterforbundet).
Kronikken ble først publisert i IdrottensAffärer.se, publisert og oversatt på Parc Fermé med tillatelse fra forfatteren.

Foruten bransjefirmaene og «de nærmeste etterlatte» er nasjonale sponsorer få og på et relativt lavt nivå satt opp mot innsats og engasjement.

Dessverre tror jeg dette ligger i fordommer, mangel på kunnskap og tradisjon, og ikke på en nærmere analyse av muligheter og fordeler.

Så la oss kikke nærmere på motorsportens fordeler og ulemper fra et kommersielt ståsted.

Hva kan motorsport tilby? Fordelene er mange og tydelige:

• Motorsport er, akkurat som eksempelvis seiling og sprangridning, like mye en livsstil som en sport. Vi har dedikerte utøvere som sammen med familiene bruker mange av helgene i året på motorbaner av ulike slag.

• Sporten er stor. Motorsykkel- og snøscooterforundet har mer enn 160.000 medlemmer. Bilsporten rundt 85.000, flysport snart over 60.000 og båtracing over 1000.

• Det er mange kjerneverdier å dra nytte av. Fart, action, mekanikk, trafikkvett, vennskap, familie, taktikk og så videre. Ettersom identifikasjon stadig er en viktigere grunn til å sponse, så bør dette tiltrekke seg flere enn det gjør i dag.

• Man er takknemlig over å kunne bli med. Å sitte på i en rally- eller racerbil, å kjøre båt i over 60 knop, å hoppe i fallskjerm eller kjøre motorsykkel i skogen er bare noen eksempler på muligheten for å ta vare på kundene.

• Publikumsmessig er sportene store. Speedway er Sveriges tredje største publikumssport etter fotball og ishockey, med et snitt på over 3000 tilskuere på hver kamp. Motorsportene er også grener som genererer flest seere under SM-veckan (vinter og sommer).

Kjøpesterk målgruppe

• Sportene er også spredt over hele landet, og er langt om lenge en bygdesport. Tilsvarende engasjement utenfor storbyene er det bare golfklubber og fotballklubber som kan konkurrere med.

• Utøvere og medlemmer er kjøpesterke. Sportene er relativt kostbare, og i de fleste tilfeller betales dette fra egen eller familiens lommebok. Målgruppen eier som oftest sitt eget hus og har en veldig god økonomi. Andelen selvstendig småbedrifter er veldig stor.

• Internasjonalt er motorsport gigantisk. Både Formel 1 og MotoGP er blant de fem største TV-begivenhetene hvert år. Internasjonalt er også sportene attraktive for større selskaper på et helt annet sett enn i Sverige.

Hvorfor lokker ikke motorsport flere?

Så hvilke ulemper finnes det med å sponse motorsport? Spør man firmaene, så ligger begrunnelsen i noen ulike faktorer:

• Det anses ikke som bra for miljøet (noe moderne forskning tvert imot viser at det er).

• Det er en sport med risiko (noe som i og for seg stemmer, men ingen av sportene er blant de farligste innenfor idrettsforbundet).

• Det er lite eksponering på TV (men likevel mer enn mange sporter som tiltrekker seg nasjonale sponsorer).

• Målgruppen er ikke attraktivt (men er større i voksensegmentet enn de store barneidrettene).

Men som jeg skrev over - tradisjon, fordommer og mangel på kunnskap er nok de egentlige ullempene.

20 prosent kvinner

La meg avslutningsvis gi noen forslag på hvordan en (eller flere) sponsorer kan skape en egen plattform innen motorsport.

Flere kvinnelige utøvere: Generelt er andelen kvinnelige utøvere færre enn 20 prosent. Samtidig blir de som satser akkurat like bitt av basillen som sine mannlige kolleger. Men antakeligvis trenger vi å tenke litt annerledes for å tiltrekke oss flere kvinner. Her kan et samarbeid med ett eller flere selskaper som vil jobbe for likestilling virkelig få positiv omtale og gjøre en forskjell.

Satsing på eldrift: Hos alle fire forbund (nasjonalt og internasjonalt) jobber man aktivt for å erstatte forbrenningsmotorer med eldrift. Først og fremst for å senke lydnivået ved trening og konkurranse, og for å få bort utslippene. Motorsport er et utstillingsvindu og testarena for vanlig trafikk, så den assosiasjonsmessige effekten for en sponsor kan bli stor.

Satsing på teknologi og mekanikk: I dag er interessen for teknologi og mekanikk minkende, og det å åpne panseret på en bil i dag for en amatør er ikke noe tilrådelig. Sverige har i lang tid vært et land der teknisk kunnskap har høstet stor suksess, men mulighetene for å dra nytte av folks tekniske interesser blir stadig mindre. Her kan motorsport virkelig være en ressurs og en mulighet til å skape interesse for teknologi.

Trafikksikkerhet: Mange ansatte i store og små bedrifter tilbringer tid i bilen. Enten i jobbsammenheng eller på vei til og fra arbeidsplassen. Ulykker på veiene kan på mange måter bli kostbare - både for den enkelte og for firmaet. Å kunne håndtere et kjøretøy (bil eller MC) på trafikksikkert vis vil redusere risikoen for medarbeiderne og kostnadene for firmaet.

Bang for the Buck!

Å gå den veien få andre har gått er ofte en bra strategi innenfor kommunikasjon og markedsføring. Og har du lest deg helt ned og, og fortsatt tenker at det fins et sikrere alternativ for selskapets sponsing, så spør deg gjerne hva verdien er av å stikke ut og gjøre noe nytt og annerledes sammenliknet med konkurrentene.

Det gjelder forsåvidt andre sporter og virksomheter enn bare motorsport også. For det som gjør en forskjell er enten å gjøre noe nytt, eller gjøre noe nytt på nye måter. Spesielt innenfor sponsing og kommersielle samarbeid.

– Håkan Leeman

Powered by Labrador CMS