Her smeller det da Max Verstappen mente å slippe forbi Lewis Hamilton i Saudi-Arabia Grand Prix, uten at sistnevnte forstod hvorfor Red Bull-føreren slakket av farten på banens raskeste parti.
Her smeller det da Max Verstappen mente å slippe forbi Lewis Hamilton i Saudi-Arabia Grand Prix, uten at sistnevnte forstod hvorfor Red Bull-føreren slakket av farten på banens raskeste parti.

Kronikk: Men altså - hvem hadde mest flaks og uflaks i år, sånn egentlig?

Og forresten. Husk å puste.

Publisert Sist oppdatert

Det har gått så buster har føket i dette mesterskapet og det kunne knapt nok blitt avsluttet på en mer kontroversiell måte enn det gjorde i helgen.

Og uansett hvem du måtte heie på: Verken fansen, sesongen eller førerne fortjener at denne sesongen avsluttes i en rettsak.

Om avgjørelsen av dommerne på slutten var riktig, kommer vi aldri til å bli enige om. Jeg kommer heller ikke til å ta diskusjonen om det her og nå. Delvis også fordi den diskusjonen rett og slett ikke trenger en ny, offentlig mening.

Men det vi kommer til å være enige om er at Max Verstappen hadde god, gammeldags griseflaks.

Det er 90 dager til sesongstart igjen. Bruk de dagene fornuftig. Ta to skritt tilbake, hold deg unna kommentarfeltet i sosiale medier og nyt at du fikk være vitne til en sesong som kommer til å huskes til evig tid i F1s historie.

Aleksander Wiik

Likevel er jeg ingen fan av å bruke begrepet «flaks» i idrett. En klok mann sa en gang; «Man kan ikke gjøre så mye med flaksen, men man kan gjøre veldig mye med uflaksen».

For det var ikke bare flaks for Max i helgen. Red Bull gamblet stort med dekkstrategien, slik at de faktisk kunne få fullt utbytte av det som ofte skjer i Formel 1; at noe som evner å snu løpet totalt på hodet skjer, og alle kortene deles ut på nytt.

Og det er slettes ikke første gangen det skjer denne sesongen. Ser man det utenfra var dette ene finaleløpet en slags komprimert versjon av hele sesongen i seg selv.

Derfor kan det være interessant å se sesongen under ett og forsøke å ta en oppsummering av sesongen og se på hvor loddene med flaks og uflaks ble delt ut.

Imola

Vi trenger ikke gå lenger enn til sesongens andre løp.

Hamilton kjører av på runde 31 og ødelegger frontvingen. På vei til pit etter å ha brukt lang tid på å komme seg videre har sendt Hamilton ned til en 8. plass og en hel runde bak lederne.

På samme runde som Hamilton skal inn smeller det mellom Bottas og Russell og løpet rødflagges. Hamilton får da ved omstarten starte på lederrunden og får mulighet til å kjøre seg opp igjen til 2. plass. Et resultat som hadde vært umulig uten rødflagg.

Flaks: HAM 1 – 0 VER

Baku

Max har dominert løpet og alt ligger til rette for årets første 1-2-plassering for Red Bull. Med Hamilton på en tredje ville dette løpet gitt 11 poeng i favør Max. Med få runder igjen eksploderer dekket til Max, og løpet rødflagges. Hamilton gjør sin største tabbe denne sesongen, låser hjulene og kjører rett frem i omstarten og havner med det utenfor poeng.

Uflaks for Max. Ren tabbe settes ikke på denne kvoten, så det blir forøvrig ikke noe flakspoeng fra meg her.

Flaks: HAM 1 – 0 VER
Uflaks: HAM 0 – 1 VER

Silverstone

Det var da vi fikk krasjen som alle hadde ventet på. Lewis er heldig med at løpet rødflagges og i følge Mercedes var det avgjørende for å reparere skaden på bilen til Lewis. Jeg kommer ikke til å gå inn på kræsjen og skyld her heller, den er ferdig diskutert. Men her hadde Lewis flaks som ikke måtte bryte.

Flaks: HAM 2 – 0 VER
Uflaks: HAM 0 – 1 VER

Hungaroring

I Ungarn bestemte Bottas seg for å glemme hvordan man kjører Formel 1 i regnvær og lagde en ordentlig røre i første sving. Verstappen fikk store skader på sin bil, men klarte å karre til seg ett fattig poeng. Lewis blir til slutt nummer tre, men Vettel blir senere disket. Dette gir Hamilton tre ekstra poeng mot Max sitt ene. Det gir ikke nok til å få poeng for kvota på flaks, men Max får én for å uforskyldt bli tatt ut av Bottas.

Flaks: HAM 2 – 0 VER
Uflaks: HAM 0 – 2 VER

Sotsji

I Russland ble alt snudd på hodet da himmelen åpnet seg mot slutten. Både Lewis og Max dro fordel av helt riktig dekkvalg på rett tidspunkt. Det er ikke flaks. Det er dyktighet.

Flaks: HAM 2 – 0 VER
Uflaks: HAM 0 – 2 VER

Interlagos

Brasil kom og man kan enkelt argumentere for at Lewis hadde uflaks med bakvingen som ikke ble godkjent. Dette var tydelig ikke bevisst juks fra Mercedes. Max hadde dessuten svært flaks med å unngå straff for den kontroversielle turen utenfor banen.

Flaks: HAM 2 – 1 VER
Uflaks: HAM 1 – 2 VER

Jeddah

Saudi Arabia ble årets største farse og et salig rør.

Det ble delt ut straffer i alle retninger, men de fleste føltes riktig og kan ikke anses som uflaks. Hamilton var ekstremt heldig som ikke måtte bytte vingen sin. Jeg velger å kalle det flaks.

Flaks: HAM 3– 1 VER
Uflaks: HAM 1 – 2 VER

Abu Dhabi

Så finalen. Dere vet allerede svaret. Det var en ekstrem situasjon: Ikke bare hadde Max griseflaks, men Lewis hadde også ekstrem uflaks.

Flaks: HAM 3 – 2 VER
Uflaks: HAM 2 – 2 VER

Dette er en enkel og kort oppsummering av sesongen. Det er ingen fasit, men slik jeg ser fordelingen av flaks og uflaks.

Og det sender meg igjen tilbake til poenget jeg hadde i starten; dette løpet oppsummerer sesongen. Hadde dette vært noe som skjedde mye tidligere i sesongen ville kontroversen vært langt mindre enn det ble nå som det ble avgjørende.

Igjen kommer jeg ikke til å ytre noe mening om dommernes rolle i dette og har kun tatt de faktiske avgjørelser og resultatet av de til følge når jeg har beregnet her.

Det har vært en lang, utmattende, kontroversiell og en fantastisk spennende sesong.

Det er 90 dager til sesongstart igjen. Bruk de dagene fornuftig. Ta to skritt tilbake, hold deg unna kommentarfeltet i sosiale medier og nyt at du fikk være vitne til en sesong som kommer til å huskes til evig tid i F1s historie.

Og du. Husk å puste.

Powered by Labrador CMS