Kubica bekreftet: – Noe av det største jeg har oppnådd i livet mitt

Formel 1-comebacket til Robert Kubica ble til slutt den eventyrhistorien som mange har drømt om.

Publisert

Vi skrur klokka tilbake til 2011. Kubica er under kontrakt med Lotus Renault og setter bestetid på testen i Barcelona. Fire dager senere skal han kjøre rallyløpet Ronde de Andora i Italia i en Skoda Fabia S2000.

Robert Kubica erstatter Sergey Sirotkin, som nå er ute av Formel 1-griden. (Foto: Williams F1)

Vi skrur klokka tilbake til 2011. Kubica er under kontrakt med Lotus Renault og setter bestetid på testen i Barcelona. Fire dager senere skal han kjøre rallyløpet Ronde de Andora i Italia i en Skoda Fabia S2000.

Kubica kjører av og på drar seg svært alvorlige skader etter at et autovern penetrerte seg gjennom cockpiten. Med stygge skader spesielt i armregionen kjemper han nå for å berge funksjonaliteten i armen, for ikke å si berge hele armen i sin helhet.

Kubicas operasjoner er vellykkende og han kommer seg med tiden, men den dag i dag har han fortsatt varige mén etter skaden. Det ble også på mange måter avskrevet at den polske Formel 1-yndlingen, som også er veldig populær her i Norge, aldri ville komme tilbake til Formel 1.

Vi skriver 22. november og Williams-teamet bekrefter ryktene som har gått de siste dagene, og bekrefter således et drømmescenario som mange har håpet på det siste året. Robert Kubica er tilbake i Formel 1-sporten, hele åtte år siden han sist var aktiv.

Lang vei tilbake

– Å kunne komme tilbake på Formel 1-griden neste år er noe av det største jeg har oppnådd i livet. Jobber vi hardt sammen framover, så vil vi motivere hverandre til å klare gode ting sammen, sier Kubica i en pressemelding, og legger til at han er svært takknemlig og ikke kan vente med å kjøre fast igjen.

Kubica har operert som testfører og hadde andre roller i Williams-teamet det siste året, mens Lance Stroll og Sergey Sirotkin har stått for det sportslige. Ingen av dem har overbevist særlig. Stroll er på vei til Force India etter at hans far og hans samarbeidspartnere berget teamet fra konkurs, samtidig som Sirotkin også er ute til fordel for Kubica og F2-kometen George Russell.

Ved flere anledninger under testene gjennom sesongen, var også Kubica raskere enn sine etablerte teamkamerater. Til tross for fortsatt svekkelse i høyre hånd og underarm, så har han trent seg opp og samtidig fått skreddersydd tilpasninger så godt det lar seg gjøre - slik at han er i fysisk stand til å kjøre Formel 1-bil igjen

– Det har vært en lang og utfordrende vei tilbake til Formel 1, og det som så helt umulig ut, er nå mulig. Men når en utfordring nå er bestått, så kommer det nye utfordringer på banen. Det blir ikke lett, men både George og jeg vil jobbe hardt for å hjelpe teamet til å bli enda bedre, sier 34-åringen videre.

– Interessant fører

Et slikt comeback er noe ikke mange har hatt veldig troen på at han ville klare. Én av dem som hadde mistet troen er Atle Gulbrandsen, den etablerte Formel 1-eksperten og TV-kommentatoren i Norge.

– Dette comebacket har jeg lenge trodd aldri kom til å skje. Mye på grunn av alder og skade. Rent sportslig ville nok Esteban Ocon vært et bedre alternativ, men det meste er sånn sett bedre enn Sergey Sirotkin, som ikke har bidratt med så mye annet enn penger inn til Williams. Det som er med Kubica er først og fremst at han er en interessant fører som folk bryr seg om, og nå får vi denne eventyrhistorien at han likevel klarte å komme tilbake, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Han er også langt på vei klar på at Kubica er en av de mer populære førerne i feltet. Han hadde hadde flere pallplasser og var godt etablert blant Formel 1-eliten, med seieren i Canadas Grand Prix i 2008 som de store høydepunktet. Samme året som han ble nummer fire sammenlagt, hans beste prestasjon hittil.

Spektakulær rallyfører

Og selv om Kubica i sin rallykarriere var sportens svar på Pastor Maldonado i form av mye avkjøringer og spektakulær kjørestil, så leverte han også gode resultater og markerte seg titt og ofte også på skogen.

– Han er blitt populær i Norge, sikkert på grunn av hvem han er og at det forsåvidt bor mange polakker i Norge også. I hjemlandet er han kjempestor. Og han ble kanskje ikke noe mindre populær da han begynte med rally, og egentlig kjørte ganske bra. Det er jo typisk racingførere, som er generelt vant til høyere hastigheter og kjører fort i rally for å imponere før man drar rett av, sier Gulbrandsen.

Han har aldri vært en stor tilhenger av åpenbare betalførere, og mest sannsynlig har også Kubica med seg penger inn i Williams, da teamet på mange måter har gjort seg helt avhengige av at førerne bidrar med midler selv.

– Likevel ser vi nå for neste år at det stadig blir mindre fokus på betalførere i stor grad. At Kubica kommer inn gjør at det egentlig er bare spennende førere å følge med på for neste år. Han er en betalfører han også, mest sannsynlig, men har han noe å bidra med til sporten og fansen, tror Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS