Kvalifisering: Både himmel og helvete for Red Bull i Monacos gater

Daniel Ricciardo og Max Verstappen med innholdsrik oppvisning på hver sin måte, til glede og forargelse for supporterne.

Publisert

Først og fremst snakker vi om en maktdemonstrasjon fra Daniel Ricciardo, som er den eneste føreren som har kommet seg under den magiske 1:10-grensa i Monaco.

Daniel Ricciardo. (Foto: Red Bull Content Pool)

Først og fremst snakker vi om en maktdemonstrasjon fra Daniel Ricciardo, som er den eneste føreren som har kommet seg under den magiske 1:10-grensa i Monaco.

Ricciardo satte 1:10,810 på første forsøk i Q3, for første gang i historien - en tid ingen andre klarte å matche. Ved siden av seg på fremre rekke står Sebastian Vettel mens Lewis Hamilton kjørte inn til tredje tid.

– 50 prosent av jobben er nå gjort, sier en lettet Ricciardo over teamradioen, vel vitende om at det er en ekstrem fordel å ha pole position i disse trange gatene i fyrstedømmet langs den franske rivieraen.

Dette lover også godt for australieren, som mistet seieren 2016 etter en tabbe fra teamet på det siste pitstopet. Nå er revansjemuligheten servert på et sølvfat.

– Dette var en maktdemonstrasjon. Vi har snakket mye om partymode i Q3, og Ricciardo er flere tideler raskere, konstaterer F1-kommentator Atle Gulbrandsen når han se hvilken standard Ricciardo satte for siste del av kvalifiseringen.

Dette var et stort plaster på såret for Red Bull etter at Max Verstappen nok en gang utsatte seg selv for en førerfeil. Og denne gang en dyrekjøpt en.

På sistre fritrening moste han høyre frontparti i det velkjente basseng-området nede ved kaia, og teamet rakk ikke få bilen i nok stand med sine knappe to timer mellom tredje trening og kvalifisering.

Dermed må Verstappen starte bakerst søndag, en særdeles stor ulempe i Moanco.

Fem forskjellige team var ute allerede etter første kvalikpass, noe som er relativt uvanlig. Det pleier ofte å skje at begge førerne i de antatt svakeste teamene ryker etter Q1 i tillegg en femte mann.

Men denne gangen røyk altså Brendon Hartley fra Toro Rosso, Marcus Ericsson fra Sauber, Lance Stroll fra Williams, Kevin Magnussen fra Haas og Max Verstappen fra Red Bull fra første runde, men deres respektive lagkamerater kom seg altså videre i kvalifiseringen.

Samme så vi i Q2 hvor nok en gang fem ulike biler måtte ryke. Denne gangen var det Nico Hülkenberg i Renault, Stoffel Vandoorne i McLaren, Sergey Sirotkin i Williams, Charles Leclerc i Sauber og Romain Grosjean i Haas.

Dermed kunne en konstatere at Pierre Gasly nok en gang leverer en god kvalifisering, noe vi også så den franske Toro Rosso-føreren gjøre i Bahrain i år. Det ble en siste tid i Q3, men det hører med til sjeldenhetene at Toro Rosso tar seg så langt i en kvalifisering.

Powered by Labrador CMS