Latvala ute etter kanonforsøk - Mikkelsen snek seg inn i ledelse

Toyota viste styrke da dramatikken valgte å ankomme tidlig i Rally Argentina.

Publisert

Vi skulle ikke lengre ut en 26 kilometer ut på SS3 og fredagens andre fartsprøve før det skulle begynne å stokke seg blant toppførerne.

Over og ut for Jari-Matti Latvala etter 26 kilometer inn på SS3. (Skjermdump: WRC All Live)

Vi skulle ikke lengre ut en 26 kilometer ut på SS3 og fredagens andre fartsprøve før det skulle begynne å stokke seg blant toppførerne.

Flere av sjåførene ha uttrykk for en røff vei og flere stygge steiner til tross for høye hastigheter på SS3, men dette skulle smertelig gå utover Jari-Matti Latvala.

I mellomtiden hadde Ott Tänak satt en kanontid og klar bestetid, men Latvala var i ferd med å utfordre lagkameraten og vel så det da det sa «pang».

Det som først så ut til å være motortrøbbel viste seg å være et ødelagt hjuloppheng på høyre side etter at finnen klippet en innersving litt for mye. Det er ikke første gang finnen opplever tilsvarende uhell.

I 2016 klippet han også en høyresving som førte til et ødelagt dempertårn som til slutt sendte ham inn i et voldsomt rundkast. Uansett finnen er tidlig ute av seierskampen om han så måtte restarte løpet, og dette er andre løp på rad han ikke fullfører et komplett løp.

Under Rally Korsika måtte Latvala bryte etter en avkjøring som skadet velteburet, og før helgens runde hadde finnen gitt konstatert at han er ute av mesterskapet og kun kommer til å fokusere på enkeltseire - deriblant her i Argentina.

I mellomtiden har Andreas Mikkelsen kjørt smart og sikkert, noe som har betalt seg i en ledelse etter tre etapper etter at han tok Sebastien Ogier med mer enn syv sekunder.

Etter tre etapper leder nordmannen med 3,6 sekunder på Ogier og 9,5 sekunder ned til Tänak.

– Veldig mange steiner var dratt ut i veien. Jeg prøvde å holde meg unna dem - men det forstyrrer linja mi, sa Mikkelsen i mål på SS3.

Powered by Labrador CMS