Livet som kartleser har fått en helt ny vending for Ola Fløene

Han trengte et miljøskifte innad i rallysirkuset. I framtiden er det ørkenrally som gjelder. I mellomtiden skulle en ung, ambisiøs svenske bli veien å gå for Ola Fløene.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Og med det går han på en sesong i Junior-VM sammen med svenske Emil Bergkvist (23). Her har forøvrig Ola Fløene gjort bravur før, sammen med en annen svenske.

Ola Fløene, her fra Rally Sweden i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Og med det går han på en sesong i Junior-VM sammen med svenske Emil Bergkvist (23). Her har forøvrig Ola Fløene gjort bravur før, sammen med en annen svenske.

I 2013 loset han nemlig Pontus Tidemand inn til Junior-VM-gull. Mon tro om ikke den sympatiske brumunddølen skulle gjenta bedriften i år.

– Blir jeg juniorverdensmester igjen, da skal jeg le meg i hjel. Da skal jeg glise meg skakk, humrer Ola Fløene før han skyter ut i fullt alvor.

– Hvis ikke Emil vinner i år eller gjør noen grove feil, så blir jeg skikkelig skuffa. Han må enkelt og greit vinne dette, sier Fløene.

LES OGSÅ: Pontus stresser ikke med WRC-sete for neste sesong

Ola Fløene var kartleser da Pontus Tidemand kjørte inn til gull i Junior-VM i 2013. (Foto: McKlein/EVEN Management)

– Et riktig steg

Det kan se ut som svensken tar et steg tilbake, og Ola med. Bergkvist kjørte i fjor flere WRC 2-løp, i en ikke altfor konkurransedyktig Citroën DS3 R5. I stedet for å hige etter resultater som virker umulige å oppnå i denne situasjonen, så ble Bergkvist og Fløene enige om en ting.

Dropp firehjulstrekk og 1,6-liters turbomotor, og gå ned til R2-klassen slik at man kan kjøre Junior-VM.

– Dette føles helt som et riktig steg for meg i min karriere. Nå kan jeg fokusere mer på kjøringen og håpe at resultatene kommer, sier Emil Bergkvist selv.

Og Ola Fløene vet hva han prater om. Han var med på å bygge opp Andreas Mikkelsen, først som tenåring uten noen som helst erfaring, og ikke minst i «restarten» av karrieren i 2009. Siden ble det attpåtil en totalseier i VM for Fløene, samt en bronsemedalje,

– Mange tror det er et steg tilbake, fordi han går ned en bilklasse. Det er helt feil. Dette er et steg framover, og det eneste riktige steget, for Emil.

Fløene ser nemlig noe stort i Bergkvist.

– Andreas var i kjelleren da han trengte hjelp. Emil har vært enda lengre ned i kjelleren. Men han har fått en greker til å hjelpe ham, som er verdens hyggeligste kar, og han ser muligheter i Emil. Det gjør jeg også. Han fyren der, han vil altså, sier Fløene om sin svenske sparringspartner bak rattet.

Store ambisjoner i ørkenrally

Grekeren han sikter til er Jourdan Serderidis, som har kjørt enkelte løp i WRC-bil selv, og attpåtil vant den noe tynne WRC Trophy-serien i fjor, en serie som har utgått i år.

Men med god støtte i ryggen får Bergkvist nå muligheter til å bevise at han er neste mann. Og Fløene drar meg seg all erfaring og nytte han fikk fra Mikkelsen-tiden.

I tillegg har 48-åringen store ambisjoner om ørken-rally. Allerede i år håper han at dette kan være et levebrød i seg selv, selv om satsingen i Junior-VM også er et viktig oppdrag for Fløene.

Men muligheten han får i ørkenrally vil han ikke kaste bort. Enn så lenge er ikke team og satsing offisielt, men Fløene har store mål og drømmer i sanddynene.

– Jeg har også sagt til Emil at ørkenrally er førsteprioritet for meg, for der har jeg en lengre karriere enn jeg har i rally. Mange av gutta som leverer der er født på 50-tallet, så når vi først snakker om juniorer så er jo jeg fortsatt som junior å regne i ørkenrally. Men her og nå så er det et potensial hos Emil som virkelig må ut, som jeg vil gjøre alt for å bidra til, sier kartleseren.

Sammenlikner med Ogier

Og det er nettopp dette som er så sentralt i miljøskiftet som Fløene trengte. Etter «bruddet» med Mads Østberg i fjor sommer, trengte Fløene noe nytt. Han innledet samarbeidet som en del av rollen han beholdt i Adapta Motorsport i fjor, men Fløene ønsker nå på eget initiativ, sammen med Serderidis å hjelpe Bergkvist mot toppen.

– Han er et helvetes talent. Å snakke til ham er som å snakke med Marcus Grönholm, og kjørestilen hans minner meg om Sebastien Ogier. Denne gutten må jeg bare hjelpe til topps. Han er en harding mentalt, og et er først og fremst typen jeg har med å gjøre som drar meg videre.

– Men du trengte et miljøskifte, sier du?

– Ja, men med Emil så starter vi lengre bak i startfeltet. Det blir et annet miljø, bare det. Jeg er ikke helt foran der i år. Samtidig skal jeg innrømme at bare det å ha tatt medaljer og vunnet løp så blir alt mye lettere som kartleser plutselig, sier Fløene.

LES OGSÅ: Ford-føreren skifter ledsager i forkant av Rally Finland

Angrer på Østberg-valget

Dette har vært livet hans i mange år, og han har nå gode fremtidsutsikter selv om det ikke er WRC-gull og de største sjåførene i status og meritter han skal menge seg med. Og alderen til tross så holder Fløene seg i god form. Han lever fremdeles på toppidrettsmentaliteten han fikk gjennom EVEN Management.

– Er det én som har gjort at jeg kan holde på enda, og at jeg fremdeles har motivasjon til å holde på med dette, så er det han gærningen uten hår inne i Oslo, sier Fløene og sikter til EVENs sportssjef Roy Snellingen som han jobbet tett med i flere år sammen med Mikkelsen.

LES OGSÅ: Gullhistorien som en bilsportverden ikke har sett maken til

Mange husker at det stormet rundt både Mikkelsen, Pontus Tidemand og Mads Østberg i kartleserrokaden som utspant seg før 2016-sesongen. Fløene takket ja til Østberg, selv om han hadde «opsjon» på ett år til hos Mikkelsen før Anders Jæger skulle over ta.

Det valget har han kjent på i ettertid, da det etterhvert viste seg at samarbeidet mellom Fløene og Mads Østberg etterhvert ble vanskeligere og til slutt ikke levedyktig.

– Jeg hadde troen på Mads , og det gikk jo bra de første måneden før det begynte å gå en annen vei etterhvert. Så er det noe jeg er åpen om nå, så angrer jeg på valget jeg tok om å forlate EVEN og Mikkelsen, innrømmer Fløene.

Powered by Labrador CMS