Mads og Emil sørget for nye norske triumfer i internasjonal langdistanceracing i Frankrike

Eksporten av norske racingførere ser virkelig ut til å bære frukter utenfor landets grenser.

Publisert

Stadig flere nordmenn etablerer seg i baneracingen internasjonalt, og de siste årene har både Mads Siljehaug og Emil Heyerdahl markert seg som to spennende navn på racingbanen. Siljehaug har vært tilknyttet Reiter Engineering de siste årene, og har nå fast jobb der, mens Emil Heyerdahl måtte restarte karrieren sin på nytt etter at koronaen satte en stopper for Porsche-satsingen hans i fjor.

Mads Siljehaug i sin nyutviklede KTM X-Bow GTX. (Foto: Reiter Engineering / 24H Series)

Stadig flere nordmenn etablerer seg i baneracingen internasjonalt, og de siste årene har både Mads Siljehaug og Emil Heyerdahl markert seg som to spennende navn på racingbanen. Siljehaug har vært tilknyttet Reiter Engineering de siste årene, og har nå fast jobb der, mens Emil Heyerdahl måtte restarte karrieren sin på nytt etter at koronaen satte en stopper for Porsche-satsingen hans i fjor.

Men selv om de kommer fra to ulike bakgrunner og utgangspunkter, så står de nå på samme startliste i forbindelse med Creventics 24-timersserie, som består av løp over hele verden - både i 12- og 24-timersformat. Denne helgen var det duket for 12-timersløpet på franske Paul Ricard, og det ble intet mindre enn klasseseier for både Siljehaug og Heyerdahl. Førstnevnte har sammen med Reiter og KTM utviklet en helt ny Xbow GTX-bil, bygd under et litt friere regelverk som regnes for å være en mellomting mellom GT3 og GT4 - og det er Siljehaug som i størst grad har tatt regien i utvikling av både bil og team.

– Denne helgen stemte alt for oss. Vi fulgte opp med samme flyt og stemning fra løpet i Mugello og traff perfekt der vi skulle treffe. Jeg er ekstremt stolt over å ta del i denne gjengen og få mine «baby-steps» i langdistanse med Reiter Engineering og Felbermayr, sier Siljehaug til Parc Fermé.

Han er ikke ukjent med å vinne løp når det virkelig gjelder, men en som ikke har sett toppen av resultatlistene siden den nordiske formelbilserien er Emil Heyerdahl, som nå fikk sin første langdistanseseier. 18-åringen har hatt en tyngre vei tilbake til racingen, og svelget noen kameler på veien for å få mulighet til å kjøre i det hele tatt. Men etter at han fikk innpass hos TCR-teamet Autorama Motorsport By Wolf-Power Racing tidlig i år, så har han virkelig begynt å knekke koden med forhjulsdreven bil.

Emil Heyerdahl kunne sprette sjampisen for sin første internasjonale langdistanseseier. (Foto: Autorama Motorsport / 24H Series)

– En seier som dette var helt sykt, og det ga mersmak! Vi viser nå at jeg begynner å finne fin rytme og kjørestil med forhjulsdreven bil, og at jeg kan kjempe med de aller beste - og til og med slå dem, sier en jublende glad og lettet Heyerdahl til Parc Fermé.

Gode forberedelser på treningene og et godt stykke planlagt strategi for løpet betalte seg til slutt over løpets 12 timer. Heyerdahl og kompisene var tålmodige med hensyn til slitasje på deres Volkswagen Golf GTI TCR, og la seg heller på en tilsynelatende roligere «racepace» enn konkurrentene - noe som betalte seg best ut til slutt utifra totalstrategien. I tillegg fikk Heyerdahl æren av å kjøre det siste stintet og ta bilen helskinnet til mål.

– Det var helt klart en spesiell følelse å være føreren som får krysse målstreken i et langdistanseløp, og på toppen av det som en vinner. Det var virkelig en god opplevelse for min første gang på toppen av pallen i langdistanse, sier unggutten fra Bjørkelangen.

Powered by Labrador CMS