– Man har jo alltid hatt en drivkraft til å tjene sine egne penger
234 millioner kroner i formue er en god trygghet å ha. Samtidig skulle Ole Christian Veiby gjerne kun levd av bilsporten. I stedet står han mer og mer på egne bein i næringslivet.
BILSPORT: Det er ingen hemmelighet at rally- og rallycrossprofil Ole Christian Veiby kommer fra en familie og oppvekst med solid økonomisk ryggrad, som sønn av bilsportnestor og forretningsmann Erik Veiby som har gjort stor suksess i næringslivet.
Det har også gjort sine utslag på de populære skattelistene som kommer ut én gang i året, hvor det over mange år har framkommet at store deler av verdiskapningen nå har tilfalt formuespostene til Ole Christian og hans storesøster. Slettes ikke uvanlig i familier som forvalter store verdier og viderefører arven nedover i rekkene.
Stor motivasjon
At Veiby også har hatt bedre forutsetninger for å starte med, og holde på med bilsport, er derfor ikke noe å legge skjul på. Og heller ikke noe han skjemmes over, selv om penger og økonomiske muskler nå og da kan være et ømfintlig tema i bilsporten. Det er en kjensgjerning at utøvere som kommer fra gode økonomiske kår aldri helt slutter å bli en ekstra snakkis på godt og vondt da forskjellige økonomiske bakgrunner også gir forskjellige forutsetninger for å starte med og lykkes i bilsporten.
– Det har jo vært mer motivasjon enn noe annet. Hvor mange eksempler fins det ikke på førere som har hatt tilsvarende bakgrunn, som aldri har lykkes. Jeg føler ikke jeg har gjort meg helt bort i motorsportverdenen. Så det har heller vært en motivasjon til å jobbe enda hardere, for å motbevise det, sier en åpenhjertig Ole Christian Veiby til Parc Fermé, om forutsetningene han har hatt for å starte med, og lykkes, som bilsportutøver.
Innerst inne skulle han gjerne sett at hans skattetall stort sett handlet om omsetning og inntekter fra bilsporten. Slik er det dessverre ikke, da han per i dag ikke har lykkes med å bli en helprofesjonell fabrikkfører i et stort mesterskap, eller at Rallycross-VM de siste årene lyktes med å generere utøvere som primært stod på startlisten finansiert av team og fabrikkers lønnsavtaler.
I stedet har Veiby selv arvet businessgenet fra pappa Erik og har selv gjort seg aktiv i næringslivet. I flere år med boligflipping i Oslo, før han nå har investert i og utviklet lagerseksjoner i og rundt hjembyen Kongsvinger sammen med Casper Levin Thoresen, der han er majoritetseier i bedriften Smartstore AS. 2024 endte med en omsetning på 3,6 millioner kroner og et driftsresultat på 1,1 millioner kroner i pluss.
2,7 millioner til fellesskapet
Når skattelistene kom ut onsdag 3. desember, så er det ingen overraskende tall rundt Veiby. En skattbar inntekt på 410.000 kroner er å anse som nokså gjennomsnittlig etter at alt av usynlige fradrag er lagt til grunn, men det er formuestallet på nesten 234 millioner kroner som mange sperrer øynene opp for.
GT+/GT1-norgesmester i baneracing, Nils Eirik Wenaas, rangeres høyest i Parc Fermés sortering i skattelistene, med en formue på 378 millioner kroner, mens rallyfører Roger Rustand er på tredjeplass i denne oversikten med 104 millioner i formue.
For Veiby betyr 234 millioner i formue at han har bidratt med 2,7 millioner kroner i statskassa for 2024, med inntektsskatten i tillegg.
Han har forståelse for at likningstallene genererer interesse og nysgjerrighet hos folk, samtidig som han ikke ønsker å gå i detalj på sin egen privatøkonomi. Men han er klar på at han ikke besitter 234 millioner kroner han kan cashe ut fra nettbanken til enhver tid.
– Veldig mange misforstår vel ordet formue, kanskje. Formue er ikke bare penger du har på konto. Det er ofte verdier i form av aksjer, noe som gjelder for mitt tilfelle, i alle fall. Som man da har arvet. Så det er klart, det er grunnen til at man har en slik formue, sier Veiby.
Å besitte høye formuesverdier, enten det er i penger, aksjer eller andre dritsmidler, gjør at mange mange tar ut utbytte av eget selskap for å dekke inn formuesskatten. For Veiby betyr det at han må hente ut 2,4 millioner kroner ekstra i sin skatteandel basert på sin formue for 2024. Siste utbytte fra eget eierselskap tok han ut i 2021, på 15 millioner kroner.
Motorsporten nærmest hjertet
At han er avhengig av annen næringsinntekt utenfor bilsporten legger han ikke skjul på. Bilsportsatsingen er per i dag ikke lønnsom for hans tilfelle, selv om han har konkurrert på høyt internasjonalt nivå. Først var han aktiv med oppussing og salg av boliger i Oslo, som han nå i stor grad har avviklet og i stedet rettet fokuset mot minilager-konseptet.
– Det er jo spennende det, og man har jo alltid hatt en drivkraft til å tjene sine egne penger. Så det har vært gøy, og det er veldig spennende. Men jeg er også heldig å kunne ha med meg en kompanjong som holder styr i den daglige driften, sier Veiby og viser til Thoresen.
Men selv om han er født inn i forretningsvirksomhet, og nå står stødt på egne ben med en solid arv i bunn, så vil han understreke at hjertet hans fortsatt brenner for motorsporten.
– Det er ikke noe annet jeg vil enn å kunne leve av motorsport. Det er jo verdens beste jobb. Men det er klart. Det er jo vanskelige tider, innrømmer 29-åringen, som ikke har noe spikret for 2026 foreløpig.