Marcus Grönholm med WRC-comeback for Toyota

Etter over et års spekulasjon og avventing er det nå klart at finnen skal kjøre Rally Sweden i en WRC-bil.

Publisert

Det var nettstedet UrheiluUutiset.com som var de første til å melde denne nyheten. Toyota selv har ikke bekreftet nyheten, men arrangøren av Rally Finland har videreformidlet nyheten.

Marcus Grönholm og Tommi Mäkinen i forbindelse med Rally Finland i 2017. (Foto: Red Bull Content Pool)

Det var nettstedet UrheiluUutiset.com som var de første til å melde denne nyheten. Toyota selv har ikke bekreftet nyheten, men arrangøren av Rally Finland har videreformidlet nyheten.

Samtidig har andre medier og ryktebørser en stund også vært innom scenarioet at Marcus Grönholm blir å finne i et WRC-løp igjen - ni år siden hans forrige VM-start (Rally Sweden 2010), og 11 år etter at han la opp sin profesjonelle karriere.

Grönholm deler rekorden med Stig Blomqvist på antall seire i Rally Sweden. Fem ganger har finnen vunnet det tradisjonsrike vinterløpet, et løp han har kjørt 16 ganger siden 1992.

https://parcferme.no/rally/gronholm-comeback-i-wrc/

– Det var en diskusjon i fjor vinter, men da rakk de ikke få på plass en bil. Så har diskusjonen kommet opp igjen. Jeg har fått noen spørsmål, og altså - hvorfor ikke? Det skulle vært jævlig kult. Tiden går jo fort, sa Grönholm til Parc Fermé i et intervju på senhøsten i fjor.

Finnen har ikke besvart vår henvendelse mandag, og således ikke fått kommentert nyheten. Det antas at han allerede er ute og tester.

Satte god tid under showkjøring

Men da vi var i snakk med Grönholm om rallycrossframtiden, touchet vi også innom tematikken om å kjøre rally igjen. For selv om han egentlig har lagt hjelmen på hylla, så kunne han absolutt sett for seg å gjøre et gjesteinnhopp i Toyotas Yaris WRC.

Som finne har han naturlig nok god kontakt med teamet som ledes av landsmannen og tidligere konkurrent Tommi Mäkinen, og vennskapet mellom dem har vært en naturlig rot til muligheten om et gjesteinnhopp.

Faktisk kjørte også Grönholm oppvisning på Harju-etappen i Rally Finland i 2017, og han har også erfaring med Volkswagens «prototype» som aldri ble lansert før 2017-sesongen da de trakk seg ut.

– Jeg hadde faktisk ganske bra tid på den etappen. Tror det var en andretid eller noe. Om det blir mer kjøring på meg, så kan jeg love at jeg skal gasse, men jeg kommer ikke til å vinne, sa Grönholm, som samtidig kommer med et stikk til resten av WRC-feltet da intervjuet ble gjort noen uker etter Sebastien Loebs seier i Rally Spania.

– Den sitter noe jævlig på veien

Toyota Yaris WRC fra Rally Sweden i fjor, anført at Ott Tänak. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg er ikke som han som bare kommer tilbake og vinner. Det var jo jævlig bra, men alle andre må jo begynne å fundere. Kanskje det viser at nivået ikke er så... Nei, jeg vet ikke, humret Grönholm.

Overgangen til de nye egenskapene med sterkere motor og bedre aerodynamikk vil han både takle og like, basert på testerfaringene han har fått.

– Forskjellen er stor siden jeg kjørte Ford. Fjæringen er bedre, og det er jo en himla downforce. Den sitter noe jævlig på veien. Det har skjedd mye siden jeg sluttet, sier 50-åringen.

Han skal naturlig nok ha med seg sin svoger Timo Rautiainen som kartleser. Sammen har de 144 WRC-starter. Rautiainen skal forøvrig varme opp med å kjøre Arctic Lapland Rally om snaue to uker sammen med Formel 1-stjerna Valtteri Bottas.

– Jeg tror det blir krevende. Det kan bli en vanskelig reise. Han kan jo ingenting om noter og slikt, sa Grönholm om Bottas sitt rallystunt.

Powered by Labrador CMS