Det har vært mange ukers pause siden det siste Formel 3-løpet i Bahrain. I mellomtiden har Martinius Stenshornes team Hitech blitt rammet av en av teamets eiere er blitt varetektsfengslet. Nå tar nordmannen bladet fra munnen om hvordan dette egentlig har påvirket oppkjøringen til helgens Formel 3-retur.

Martinius tar skandalen rundt teamets eiere med knusende ro

– Du ser det er litt fake news, sier Martinius Stenshorne om alle ryktene rundt sitt eget team etter skandaleoppslagene den siste uken.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 3: Hitech-teamet i Formel 2- og Formel 3 har vært i søkelyset den siste uken i kjølvannet av en av teamets eiere, Oliver Oakes, som gikk på dagen som teamsjef for Alpines Formel 1-team. Bakgrunnen er blant annet at hans bror William, der de begge er deleiere i Hitech-teamet, er blitt pågrepet med enorme summer kontanter og varetektsfengslet - mistenkt for det mediene omtaler som «overføring av kriminell eiendom».

FORMEL 3: Hitech-teamet i Formel 2- og Formel 3 har vært i søkelyset den siste uken i kjølvannet av en av teamets eiere, Oliver Oakes, som gikk på dagen som teamsjef for Alpines Formel 1-team. Bakgrunnen er blant annet at hans bror William, der de begge er deleiere i Hitech-teamet, er blitt pågrepet med enorme summer kontanter og varetektsfengslet - mistenkt for det mediene omtaler som «overføring av kriminell eiendom».

Hvorvidt Oliver selv også er innblandet i noe av det broren nå anklages for, som følge av at han nå har forlatt Alpine på dagen, er foreløpig ukjent.

– Fake news

Martinius Stenshorne beydrer også at han som utøver for Oakes-eide Hitech heller ikke vet noe mer om det som står i mediene, men har ikke fått noen spesifikk munnkurv som har unnlat han å prate med blant annet Parc Fermé før den kommende løpshelgen på Imola i Italia.

– Alt er som før. Vi har vært på simulatoren hos teamet som vanlig. Ingenting virket forandret mot det som er en helt vanlig løpshelg, sier Stenshorne til Parc Fermé?

– Hvor bekymret ble det du når du så disse nyhetene dukke opp?

Tidsplan – Formel 3, Imola
Fredag 16. mai
Trening09:55
Kvalifisering15:05
Lørdag 17. mai
Sprintløp10:05
Søndag 18. mai
Hovedløp08:30
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

– Jeg tenkte at det går fint. Men du ser det er litt fake news, og at bilene hadde blitt stoppet på grensen og alt det greiene. Men ingenting av det er sant, slår 19-åringen fast.

Rykter på sosiale medier om at all logo og dekor som identifiseres med Hitech er fjernet kan han heller ikke svare for da han under intervjuet ikke hadde vært innom baneanlegget enda. Noen bilder skal indikere at det gjelder Formel 2-traileren, mens den kjente Formel 1-fotografen Kym Illmann har vist rigging fra Formel 3-paddocken hvor alt virker som før.

Uansett bruker inne Martinius mye energi på det utensportslige dramaet tilknyttet hans team og hans tidligere teamsjef med bror. I stedet rettes fokuset mot årets første løpshelg på europeisk jord, på en bane Stenshorne har gode minner fra.

Martinius Stenshorne fra Imola i fjor, hans aller første løp i oransje farger.

Ett år som McLaren-junior

Det var blant annet her for ett år siden at han ble presentert som McLaren-junior, men ikke minst var det her han fikk sitt store formelbil-gjennombrudd med seier på første FRECA-forsøk i 2023, der han slo nåværende Formel 1-fører Andrea Kimi Antonelli i deres første løp sammen i denne serien.

Antonelli brøt det andre løpet, mens Stenshorne ble nummer to, så totalen etter sesongdebuten den gang kunne knapt ha vært bedre for nordmannen.

– Det var viktig. Det var ikke noe jeg forventet selv. Hadde vært litt bak på testing, ikke mye, men det kom litt ut av det blå. Hadde ikke forventet det sjøl .ikke teamet heller. men det er bedre at det er den veien enn omvendt. Det var så klart en bra sesong, å starte den sesongen sånn.

– Hvor mye har skjedd på ett år som McLaren-junior?

– Ikke så mye som har forandret seg. Hovedfokuset er på Formel 3. For å være helt ærlig er jeg ikke der så mye. Jeg her der innimellom og trener og sånt, men jeg jobber ikke så tett med dem enda. Men det er noe jeg håper på senere i år hvis det går bra, sier Norges Formel 3-håp.

Martinius Stenshorne fikk sitt store internasjonale gjennombrudd på Imola for to år siden, da han vant 2023-sesongens første FRECA-løp. Andreplassen gikk til Andrea Kimi Antonelli, som nå to år senere imponerer stort i sin første Formel 1-sesong. Til høyre Rafael Camara, som nå leder Formel 3-mesterskapet sammenlagt etter to løpshelger.

Åpenbart er Imola et sted han trives på, og ikke minst er en av banene han har mest erfaring fra. Her kjørte han både i italiensk Formel 4, i FRECA og i sin første Formel 3-sesong i fjor.

– Det er en bane jeg liker godt og som det har gått bra på før. Så håper å kunne gjøre det igjen i år. Vi har jobbet mye på simulatoren for å få et bedre oppsett, så får vi se hvordan det går. Det er vanskelig å se om det vi finner på simulatoren blir helt som på ekte, men vi håper det.

– Må få bedre bil

Han har tatt 20 poeng hittil i år, som er over halvparten av hva han scoret i hele fjor (38 poeng). Pallplass er det også blitt, men foreløpig uten seier. Femteplass i sprintløpet og 18. plass i hovedløpet i Bahrain var et steg tilbake, mens konkurrenter som Rafael Camara og Tim Tramnitz har rykket i fra.

Dette er to førere som Stenshorne hadde god kontroll på i FRECA-sesongen sin for to år siden.

– Hvordan skal du gjenvinne denne kontrollen?

– Må få bedre bil da. Nå er det jo åpenbart at Camara med Trident har den beste bilen. Du kan ikke kjøre fra seks sekunder eller hva det ble, i Bahrain, og ikke ha en bra bil. Så det er åpenbart den beste. Sånn er det jo, og det er ikke noe man vet før sesongen starter. Men vi jobber på for å ta dem igjen.

Powered by Labrador CMS