Max Verstappen fra Circuit of the Americas.
Max Verstappen fra Circuit of the Americas.

Max Verstappen sikret pole position etter knallsterk avslutning

Årets store erkerivaler i første rekke på Circuit of the Americas søndag.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Under følger vår fortløpende oppsummering fra kvalifiseringen til USA Grand Prix i Austin, Texas fra hver kvalifiseringsomgang.

Q3

Alt koker altså ned i Q3 til hvem som tar pole position og hvordan griden settes ytterligere blant de ti beste førerne etter Q2, og som oftest er det to forsøk som teamene legger opp til. Feltet ble ledet an av Mercedes-førerne på det første forsøket i den 12 minutter lange omgangen, mens Red Bull-førerne utgjorde to bakerste bilene. Og det var Bottas som var raskest Mercedes-gutta innledningsvis, 89 tusendeler foran Hamilton. Men Red Bull satte virkelig standarden i Q3, for intet mindre enn Sergio Perez var raskest på første forsøk, 19 tusendeler foran Verstappen og nesten tre tideler foran Bottas.

På siste og avgjørende forsøk var rekkefølgen ut fra pit den samme med Mercedes-førerne først og Red Bull-førerne til slutt, nærmere en halv runde bak. Og Lewis Hamilton knep en midlertidig pole position ved å ta seg 61 tusendeler foran Perez på sitt siste forsøk. Verstappen fulgte opp med raskere sektorer, mens Perez var noen få hundre deler bak på andre sektor.

I siste og avgjørende sektor var det Verstappen som klemte ut flest dråper, og det med relativt god margin. To tideler foran Hamilton ble fasit, mens Perez måtte ta til takke med en tredjeplass etter det som har vært en av hans bedre kvalifiseringer denne sesongen. På mange måter en revansje mot den siste ukas overskrifter hvor det er Mercedes som har seilet opp som de store favorittene denne helgen.

– Jeg hadde ingen veldig god første runde. Så kom det litt regn i siste sektor på siste forsøk, så jeg var ikke sikker på rundetiden. Men det holdt til pole position. Også sterkt levert med første og tredje for teamet. Det er vel dette folk liker. Vi håper vi har en god start og kan jobbe godt som et team for de beste resultatene, oppsummerte Verstappen overfor F1s reporter for anledningen, den amerikanske racingstjernen Danica Patrick.

USA Grand Prix - kvalifisering

1) M. Verstappen, Red Bull, 1:32,910
2) L. Hamilton, Mercedes, +0,209
3) S. Perez, Red Bull, +0,224
4) V. Bottas, Mercedes, +0,565
5) C. Leclerc, Ferrari, +0,696
6) C. Sainz, Ferrari, +0,882
7) D. Ricciardo, McLaren, +0,898
8) L. Norris, McLaren, +0,977
9) P. Gasly, AlphaTauri, +1,208
10) Y. Tsunoda, AlphaTauri, +2,008
11) E. Ocon, Alpine, +2,467
12) S. Vettel, Aston Martin, +2,590
13) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, +2,884
14) F. Alonso, Alpine, +11,639
15) G. Russel, Williams, -
16) L. Stroll, Aston Martin, +3,073
17) N. Latifi, Williams, +3,085
18) K. Räikkönen, Alfa Romeo, +3,401
19) M. Schumacher, Haas, +3,589
20) N. Mazepin, Haas, +3,886

Q2

Førerne hadde åpenbart skrudd opp tempoet umiddelbart i den andre omgangen i kvalifiseringen. Samtlige toppførere klokket seg inn på 33-tallet med en gang, først med Hamilton og Bottas - men det tok noen få sekunder før de ble parkert av Max Verstappen med 1:33,464 på første forsøk. Det var nesten fem tideler raskere enn begge Mercedes-førerne, mens både Lando Norris og Charles Leclerc også meldte seg på i toppkampen tidlig. Samtlige forøvrig med medium dekk, som er en taktikk for mange å benytte seg av - under forutsetning av at man klarer seg innenfor de ti beste i Q1.

Og apropos medium blanding, så kjøres det altså på ettersom det er er varmt og tørt i været, men V Sport-kommentator Stein Pettersen tillater seg også å nevne at det er 40 prosent sjans for regn i kvalifiseringen etter at produceren kunne vise noen relativt tunge skyer som lå og vaket i nærheten av COTA.

Denne banen har også strenge banegrenser ved enkelte områder, og hele fem førere fikk sine første tider strøket eller på annen måte ikke klokket inn en sikker tid i løpet av første halvdel, henholdsvis Sergio Perez, Daniel Ricciardo, George Russell, Sebastian Vettel og Antonio Giovinazzi.

Spenning om de fem som ryker ut ble det også i Q2, og den som klarte seg med et nødskrik var Yuki Tsunoda som snek seg inn på 10. plassen foran Esteban Ocon som fikk den sure fjerdeplassen. Franskmannen slår følge med Vettel, Giovinazzi, Alonso og Russell ut av Q2. Verstappen var raskest, tre tideler foran Hamilton og fire tideler foran Norris.

Q1

VM-leder Max Verstappen var første mann til å sette en ordentlig standard med 1:34,521, og teamkamerat Sergio Perez fulgte deretter opp 54 tusendeler bak sin Red Bull-kollega. Mercedes-førerne Lewis Hamilton og Valtteri Bottas havnet i mye trafikk på sitt første forsøk, der Bottas var 13 hundredeler bak Verstappen mens Hamilton var ytterligere 14 hundredeler bak teamkameraten på sine første fullverdige forsøk.

Men den som virkelig svarte på tiltale på første forsøk var McLaren-fører Daniel Ricciardo, som tok teten med 1:34,407. Teamkamerat Lando Norris fulgte like bak, bare 14 hundredeler bak australieren. På sitt andre forsøk svarte Verstappen igjen på Ricciardo på 1:34,352 og tok tilbake bestetiden på dette tidspunktet. Og det er åpenbart at Red Bull-bilen fungerer bra, for Perez var igjen bare 17 hundredeler bak Verstappen på andre forsøk.

På dette tidspunktet så det svakt ut for Mercedes med Bottas og Hamilton bare på sjette- og syvendeplass, mens de fem øverste ikke gikk ut for et tredje forsøk. Forøvrig verdt å nevne at det var Ferrari-fører Charles Leclerc som stakk av med den raskeste rundetiden med 1:34,153 i Q1, uten at det betyr noe mer enn at man er trygt videre til Q2.

Som vanlig er det spenning i hvem som ryker ut, det vil si bunn 16. Ikke overraskende endte Mick Schumacher og Nikita Mazepin nest sist og sist. Også Kimi Räikkönen og Lance Stroll måtte innse at det ble med bare én kvalifiseringsomgang på Circuit of the Americas.

Powered by Labrador CMS