Pato O'Ward leverer varene i IndyCar.

McLaren-stjernen Pato O’Wards norske hjelp på veien mot toppen

Pato O'Ward har etablert seg som en av de største profilene i amerikansk racing, og det er blant annet takket være en norsk håndsrekning i ung alder. 

Publisert

INDYCAR: Stadig rettes flere og flere norske øyne «over dammen» til amerikansk racing og IndyCar. En av de store stjernene i mesterskapet er meksikaneren Pato O’Ward. 

INDYCAR: Stadig rettes flere og flere norske øyne «over dammen» til amerikansk racing og IndyCar. En av de store stjernene i mesterskapet er meksikaneren Pato O’Ward. 

McLaren-føreren har vunnet syv løp, og bak suverne Alex Palou har han vært het tittelkandidat de siste årene. Ikke minst har han nesten vunnet o store Indy 500 flere ganger. Ved siden av IndyCar-karrieren er han test- og reservefører for McLarens Formel 1-team, hvor han også tar seg av rookie-treninger på årlig basis. 

Alt dette hadde kanskje ikke blitt en realitet uten norsk hjelp.

Hjalp unggutten

Vi skal tilbake til 2014. Pato er kun 14 år gammel, og har kjørt sine første løp i fransk Formel 4, men nå ønsker de å klatre stigen i USA. Patos far kontakter norske Anders Krohn for hjelp. 

Krohns racingkarriere hadde tatt han til USA, hvor han var den siste nordmannen til å kjøre i Indy Lights frem til Dennis Hauger rullet inn i mesterskapet, som nå heter Indy NXT, denne sesongen. Etter sin aktive karriere ble Krohn værende i amerikansk racing. 

De neste årene jobbet han blant annet med markedsføring for flere team, og han var kommentator og reporter for NBC. I tillegg ble han sportssjef i team Pelfrey, og det var her hans og Pato O’Wards veier krysset.

– I 2014 tok faren til Pato O’Ward kontakt med meg på Facebook og spurte om det var mulig å komme og teste en Pro Mazda, eller USF Pro 2000 som det heter nå, på Indianapolis, forteller Krohn til Parc Fermé.

Dette er bilene som brukes på nivået under Indy NXT. 

– Jeg fikk organisert testen, og der gjorde han det utrolig bra. Da var han vel bare 14 år gammel. Vi signerte han for den påfølgende sesongen og han gjorde det veldig bra, men siden han var ung og uerfaren var det litt opp og ned. Året etterpå vant han flest løp og ble nummer to i mesterskapet, fortsetter Krohn. 

Fortsatt kontakt

Anders Krohn.

Året etterpå, i 2017, fikk O’Ward sine første løp i Indy NXT for Team Pelfrey før han gikk over til sportsbilracing. I 2018 gikk han inn for fullt sammen med Andretti og vant da Indy NXT. Det medførte et deltidsprograrm og en periode som Red Bull-junior, før han fikk sjansen på fulltid i McLaren fra og med 2020-sesongen.

Der har det gått bra, og selv uten mesterskapstitler eller suksess i Indy 500 har han blitt en av de absolutt største profilene i IndyCar-sirkuset. Likevel er beina tilsynelatende godt planta på jorda. 

– Det er enda kjekkere når du vet hvem de er som personer. Selv om de ser ut som superstjerner vet du at de bare er vanlige personer de også. Og det er utrolig kjekt at genuint fine folk når frem, sier Krohn. 

Og fortsatt treffes de jevnlig rundt om på løp. 

– Det er en kar jeg har et veldig godt forhold til enda. Når jeg er på løp ser jeg både han og familien, og det er fint å se de du kan være med å hjelpe på et tidlig stadie, avslutter Anders Krohn. 

Powered by Labrador CMS