Frank Tore Larsen var alt annet enn blid i etterkant av Rally Sørland. Nå forteller han hvorfor han ikke vil akseptere andreplassen helt uten videre. (Foto: Ronny Blix / Parc Fermé)
Frank Tore Larsen var alt annet enn blid i etterkant av Rally Sørland. Nå forteller han hvorfor han ikke vil akseptere andreplassen helt uten videre. (Foto: Ronny Blix / Parc Fermé)

Mener han ble frarøvet seieren: – Jeg får en dårlig smak i munnen

En svært frustrert Frank Tore Larsen lurer på hvorfor arrangøren av Rally Sørland valgte å fjerne idealtiden mellom SS2 og SS3, som han mener har påvirket sluttresultatet på NM-løpet. Arrangøren mener det var helt nødvendig for videre løpsavvikling.

Publisert Sist oppdatert

Det er sjeldent en NM-runde uten dramatikk på resultatlistene mellom erkerivalene Anders Grøndal og Frank Tore Larsen, og det skiller sjeldent mye mellom de ubestridte toppførerne i Rally-NM dersom de begge har hatt et problemfritt rally.

Det er sjeldent en NM-runde uten dramatikk på resultatlistene mellom erkerivalene Anders Grøndal og Frank Tore Larsen, og det skiller sjeldent mye mellom de ubestridte toppførerne i Rally-NM dersom de begge har hatt et problemfritt rally.

Rally Sørland endte som i de fleste andre løp med hårfine marginer dem i mellom. Grøndal, som denne gangen helt spontant stilte opp i en innleid Skoda Fabia, tok til slutt skalpen på Larsen med fattige 2,2 sekunder, selv om Larsen vant fire av seks fartsprøver på Sørlandet.

Ideal-tiden ble endret

Larsen er dog meget tydelig at Grøndal burde hatt en ti sekunders straff, ettersom drammenseren sjekket inn for sent på SS3. Hovedregelen i rally er at man skal straffes med ti sekunder per påbegynte minutt som er overskredet ut ifra det minuttet en ekvipasje har fått på seg til å sjekke inn på en fartsetappe.

– I mine øyne gjør arrangøren en grov feil som tar fra oss seieren og muligheten for å kjempe om NM-gull på egne premisser. Vi jobber hardt og legger ned mye i dette og da føles det håpløst at det blir ødelagt av slikt, sier en svært skuffet og oppgitt Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

– Hadde du kjørt mer enn 2,2 sekunder fortere om du ikke hadde vært så sikker på at Grøndal skulle hatt en straff?

– Jeg skal ikke påstå at jeg hadde tatt han, men vi var sikre på at han skulle få ti sekunders tidsstraff og da blir risikovurderingen annerledes. Han kommer jo etter oss inn på TK, sier Larsen.

En av feilene Larsen mener arrangøren har gjort handler om at de har strøket idealtiden mellom SS2 og SS3, noe som i så fall ugyldiggjør Grøndals innsjekktid på etappen. Dermed ble det aldri delt ut noen straff, og resultatet stod seg med 2,2 sekunders differanse mellom dem. Arrangøren utstedte en deltakermelding ved reguleringspausen etter SS3 som forklarte at idealtiden var strøket, og at tilsvarende transportetappe etter pausen hadde fått ny og lengre idealtid.

– Vi forsøkte å oppsøke løpsledelsen, men vi ble avfeid med deltakermeldingen som begrunnelse. I mine ti år i rally har jeg aldri hørt om at en transportetappe strykes. Hele greia gir meg en dårlig smak i munnen, sier Larsen videre.

Arrangøren av Rally Sørland, representert ved løpsleder Anders Kalvø forklarer hvorfor idealtiden mellom SS2 og SS3 ble strøket, og konstaterer at dette er noe de gjorde på egne premisser.

– Det var forskjellig idealtid oppgitt i roadboka, med 22 minutters idealtid, mens det var oppført 18 minutter i tidsboka. Begge tider viste seg dog å være snaue til en forsvarlig bensinfylling og transportetappe videre til SS3. Derfor ble dette korrigert til 30 minutter ved neste gjennomkjøring, fastslår løpsleder Kalvø overfor Parc Fermé.

Facebook-tabbe for Rally Sørland

Frank Tore Larsen. (Foto: Ronny Blix / Parc Fermé)
Frank Tore Larsen. (Foto: Ronny Blix / Parc Fermé)

I forkant av Rally Sørland hadde en av mesterskapets sponsorer, verktøyleverandøren Würth,  en konkurranse hvor de ba publikum tippe deres favoritt. Det stod for det meste mellom Frank Tore Larsen og Anders Grøndal blant kommentarene, men én av kommentarene - som hadde Grøndal som favoritt - var altså signert den offisielle Facebook-siden til Rally Sørland.

Kommentaren ble senere fjernet, men dette er altså hovedgrunnen til at Larsen føler han får en vond smak i munnen for endringene som ble gjort underveis i løpet.

– Når arrangøren i forkant av Rally Sørland går ut og tipper en konkurrent som favoritt, i mine øyne lar seg påvirke og senere gjør en rekke avgjørelser som favoriserer denne konkurrenten, så opplever ikke jeg at vi lengre konkurrerer på like vilkår, slår Larsen fast.

Arrangøren legger seg flat overfor Facebook-tabben som ble gjort, og sier seg enig med Larsen om at dette kom uheldig ut for alle involverte. Kalvø vil dog presisere at vedkommende som tippet Grøndal som favoritt ikke hadde noe med årets arrangement å gjøre, selv om dette ble publisert under Rally Sørlands navn og Facebook-side.

Denne kommentaren, tilsynelatende postet av arrangøren selv, ble senere slettet. Det umiddelbare tilsvaret kom forøvrig fra en utenforstående person. (Foto: Tipser)
Denne kommentaren, tilsynelatende postet av arrangøren selv, ble senere slettet. Det umiddelbare tilsvaret kom forøvrig fra en utenforstående person. (Foto: Tipser)

– Det er rett og slett en brukerfeil av en av moderatorene på Rally Sørland-siden som er av den eldre garde. Vedkommende var ikke involvert i planleggingen av løpet og hans tilgang har hengt igjen fra tidligere års engasjement. Vedkommende mente å tippe Anders som vinner som seg selv. Som Larsen påpeker er dette helt klart en uheldig hendelse. Det må jeg bare beklage, og jeg vil understreke at Rally Sørland ikke har for vane å tippe på favoritter på eget løp, svarer Anders Kalvø.

Anders Grøndal ønsker ikke selv å kommentere Larsens tanker om hvorvidt arrangøren har latt seg påvirke av et tilsynelatende favorittstempel via en Facebook-kommentar.

– Men hvis noen tror at jeg har forsøkt å påvirke arrangøren, så vil jeg gjerne understreke at jeg ikke har hatt noen form for kontakt med løpsledelsen underveis i hele løpet, hevder NM-lederen.

Seksjonen ser på saken

Larsen mener dog at arrangøren fortsatt opptrer uryddig ved at Grøndal fikk fortsette å starte først på veien selv om Skoda-føreren sjekket inn etter ham selv på SS3. Larsen viser til paragraf 33.3.2 i spesialreglementet for rally, hvor det understrekes at rekkefølgen ved innsjekk skal stå seg løpet ut. I dette tilfellet skulle Grøndal starte bak Larsen, noe han selv mener frarøvet ham en mulig fordel han skulle hatt.

– Med regnvær natt til, og underveis, på lørdag så anslår jeg at det ville vært en fordel for oss å være først på veien fra SS3. Det er uansett tydelig at ting ikke er gjort etter boka, sier Larsen, som derfor har fått lov til å fremme sin sak for rallyseksjonen ved neste seksjonsmøte selv om det første forsøket på protest ble avvist.

Det bekrefter også løpsleder, og motsetter seg ikke at Larsen får fremmet sin sak for rallyseksjonen selv etter protestfristen. Utover det ønsker de ikke kommentere regelbruddet som Larsen påpeker.

– Jeg er blitt informert av rallyseksjonens sekretær om en henvendelse til seksjonen tidligere denne uken. Videre er jeg informert om at saken vil bli belyst i seksjonens neste møte. Som løpsleder 5. september har jeg ikke annen kommentar enn at rally er et samarbeid mellom flere parter; deltakerne, juryen og arrangøren. Det er klare regler på hvordan de forskjellige partene skal opptre ved uenighet, i dette tilfellet ville det vært riktig av Larsen å levere en protest innen protestfristens utløp. Det er anmelder og deltakers rett etter «Generelle bestemmelser, artikkel 13. Protester», poengterer løpsleder Kalvø.

Powered by Labrador CMS