Mikkelsens store forløsning i Hyundai: – Bilen var som å ta på seg skoene

Teamet jublet over Andreas Mikkelsens fjerdeplass. Det samme gjorde han selv. Aldri før har ting stemt så bra i bilen som nå.

Publisert

Og det i løpet som både Andreas Mikkelsen selv, og Hyundai-teamet og deres biler, sjeldent har vært spesielt komfortable i. Det skal sies at Hyundai som fabrikant fortsatt mangler pallplassen i det lynraske løpet i de tusen sjøers land gjennom finske skoger, jorder og sletter.

(Foto: Austral / Hyundai Motorsport GmbH)

Og det i løpet som både Andreas Mikkelsen selv, og Hyundai-teamet og deres biler, sjeldent har vært spesielt komfortable i. Det skal sies at Hyundai som fabrikant fortsatt mangler pallplassen i det lynraske løpet i de tusen sjøers land gjennom finske skoger, jorder og sletter.

En fjerdeplass er i utgangspunktet et OK resultat på en middels helg for en fører som egentlig har ambisjoner om å kjempe om flerfoldige etappeseire, pallplasser og gjerne totalseire. Denne fjerdeplassen derimot betydde så mye mer. Andreas forklarer:

– Jeg har vel aldri før vært så fornøyd med en fjerdeplass. Den desidert beste fjerdeplassen jeg noen gang har levert. Først og fremst fordi jeg ble beste Hyundai, og det var veldig, veldig viktig å klare. I tillegg slo jeg Sebastien Ogier i en tett sekundstrid. Skikkelig kult å slå han. Han har jo vunnet her før og kjørt fort her før, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Derfor fungerte bilen så bra

(Foto: Helena El Mokni / Hyundai Motorsport GmbH)

Rally Finland ble rett og slett en ny opplevelse for den 30-årige Oslo-gutten, som har med seg sin jevngamle barndomskompis Anders Jæger-Amland i kartleserstolen. Selv om det har løsnet mer og mer for Mikkelsen i Hyundai etter et svært turbulent 2018-år, med påfølgende to løp hvor han ble satt på sidelinja i år, så ble Finland kanskje et vendepunkt.

– For første gang følte jeg at bilen var som å ta seg skoene. Jeg følte hele veien at jeg visste hvor jeg hadde bilen. Vi hadde ikke et eneste tilbud heller.

– Hva har egentlig vært oppskriften, sånn rent teknisk?

– For det første så hadde vi nå enda lengre fjæringsvei enn hva vi har hatt tidligere. I tillegg hadde vi en ny senterdifferensial som fungerte mye bedre ut ifra hvordan jeg liker å kjøre bilen, sier Mikkelsen.

LES OGSÅ: Skuffet over avgjørelsen: – Jeg syns denne er litt tynn

Det løsnet på mange måter i Argentina tidligere i år, der han tok en sterk andreplass. Et andreplass som føltes ut som seier for Mikkelsen. Likevel var Finland et nytt høydepunkt.

– Jaja, bilen passet meg enda bedre nå enn i Argentina, slår han fast.

Mangler fortsatt god nok aerodynamikk

Andreas Mikkelsen inne på Kakaristo-veidelet på den legendariske Ouninpohja-etappen. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

Likevel mangler altså pallplassen i Finland, både for Hyundai og for Mikkelsen. Derfor var det nettopp viktig å bevise at han var den beste innad i teamet om ikke annet. En prestasjon han fikk store gratulasjoner internt for, etter at han i en lengre perioder har hatt det vanskelig i sitt nye team etter at Volkswagen sa takk og farvel til Rally-VM.

Mikkelsen er likevel ærlig på hva de mangler mot for eksempel Toyota som har vist seg svært overlegne på finske veier. Ikke helt unaturlig heller med tanke på at bilen er konstruert, testet og utviklet i nettopp Finland.

– Det vi mangler sammenliknet med Toyota er nok ene og alene aerodynamikk. Det ser man egentlig veldig lett på onboard-videoer også. Bilen vår blir mye løsere på mange områder enn Toyotaen og det skyldes først og fremst aerodynamikken. Også på løst underlag, der det går fort, så ser vi at de klarer å ha mye mer grep enn det vi klarer å skape, sier Mikkelsen.

Kjører som på Playstation

Likevel satt det meste som et skudd ut ifra forutsetningene i Rally Finland. Veiene var gamle kjenninger for samtlige førere som har noen år bak seg i Rally-VM. Derfor kunne Mikkelsen nesten kjøre i blinde, og det gikk enkelt og greit på hvor mye man kunne satse.

– Det er nesten blitt slik som på Playstation, at du kjører på hukommelsen framfor kun noter, og du tar ut maks av det du kan av veien. Man vet hele tiden hvor man skal, og alle kjenner etappene like godt her. Noter er selvfølgelig viktig, men de blir mer en bekreftelse på at du vet at du er på riktig sted, sier Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS