Mister årets første VM-runde – 2022 skal bli Andreas sin nøkkelsesong

Han går glipp av nok en full sesong i Rally-VM. Nå innser Andreas Mikkelsen at det er lurt å tenke minst to år fram i tid.

Publisert

(OSLO): Han kommer ikke til å stå på startlista til Rally Monte Carlo som drøye to uker. Det bekrefter Andreas Mikkelsen når vi møter han i forbindelse med landslagssamliingen på Olympiatoppen denne uken. 

Andreas Mikkelsen under treningssamlingen på Olympiatoppen. I bakgrunn racingfører Emil Heyerdahl. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(OSLO): Han kommer ikke til å stå på startlista til Rally Monte Carlo som drøye to uker. Det bekrefter Andreas Mikkelsen når vi møter han i forbindelse med landslagssamliingen på Olympiatoppen denne uken. 

Da Hyundai-teamet ikke har klart å lande et opplegg tidlig nok for Mikkelsen for sesongen, selv om det jobbes i bakgrunnen for å skaffe budsjett til en egen bil for nordmannen, så innser han at Rally Sweden er neste steg. Hvis det i det hele tatt blir det løpet også.

- Jeg vet mer om to uker. Det har skjedd nye ting i Hyundai-prosjektet som jeg egentlig ikke kan si noe om nå. Men det blir nok Hyundai på meg mest sannsynlig i år, uansett. Det kommer litt an på tilbudet, sier Mikkelsen til Parc Fermé.

– Hvor dårlig må tilbudet være for at du takker nei?

– Veldig, veldig få løp. Men det kommer an på hvilke løp også. I år må jeg holde navnet mitt hett og holde kjøringen ved like. Og da handler det om å få kjøre mye. La oss si at det bare blir fem løp, men at det for eksempel er veldig mye testing ved siden av. Men jeg håper at jeg får full sesong fra og med et og annet rally, enten det er Sverige, Argentina eller i Afrika for eksempel, hinter Mikkelsen.

Betale selv er siste utvei

Dog er det ikke hugget i stein at det blir Hyundai, selv om det er gjensidig ønske for både teamet og Mikkelsen at han forblir hos sørkoreanene - selv om han ble vraket fra hovedteamet da de signerte verdensmester Ott Tänak for sesongen.

Mikkelsen har tidligere vært hard på at han har stabilisert seg på et nivå som gjør det uaktuelt å betale seg inn en plass. Dersom han skulle stå på bar bakke, og at Hyundai-avtalen ikke blir som han ønsker, så har han likevel tenkt tanken på at han kanskje blir tvunget til å komme med egne penger inn i en bil.

– Det er «worst case» og skal gå ordentlig skeis om det blir et tilfelle, sier han.

– Så du er villig til å krype til korset og betale for å kjøre?

– Jeg behøver ikke om jeg ikke vil, men hvis jeg er keen på å prøve noe annet, så må jeg nok det. For eksempel en slik Ford-løsning. Jeg vil aller helst ikke betale for å kjøre bil, men da må jeg se på det som en investering i egen framtid om jeg skulle ende opp i den situasjonen. I 2022, med nytt regelverk, kan det bli en del seter tilgjengelig igjen om det kommer nye fabrikanter inn, så jeg må posisjonere meg inn mot den sesongen, konstaterer han.

Norgescup i gokart som trening

Om han rekker å komme til start i Sverige, så tror han at hans sportslige sjanser ikke er noe svekket selv om han har misset sesongoppkjøringen og årets første løp.

– Da kommer jeg inn i en god startposisjon. Jeg skjønner jo at det blir vanskelig å kjempe om en VM-tittel i en sesong uten full backing og støtte, men ved å starte sent til å begynne med, så kan jeg likevel være i posisjon til å kjempe om gode plasseringer og holde navnet mitt hett. Går jeg et helt år uten å kjøre, så blir du glemt, og da er det kjørt, konstaterer han.

– Men er du i stand til å kunne kjempe om enkeltseire som privatfører i år?

– Ja, det tror jeg. Utfordringen min nå er å holde kjøringen vedlike. Derfor har jeg skaffet meg simulator og bruker mye tid på iRacing, og jeg skal ha gokart stående både i Monaco og Norge og kjøre gokart så mye jeg har mulighet til, sier Mikkelsen, og bekrefter at enkeltinnhopp i norgescup i gokart er aktuelt for å holde kjøringen og konkurransetreningen oppe.

Powered by Labrador CMS