Nå åpnes muligheten for at Opel satser tyngre på motorsport
Ny konserntilhørighet kan gi sportslige ringvirkninger for den tyske bilfabrikanten.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

I fjor ble bilfabrikantene Opel og Vauxhall kjøpt opp av det europeiske PSA-konsernet fra amerikanske General Motors for 18 milliarder norske kroner.
I bilsportøyesmed kjenner man godt til PSA i form av motorsportsatsingene til Citroën og Peugeot, og nå kan Opel være på vei inn i samme opplegg.
Det melder Autosport denne uken.
Det er PSAs administrerende direktør Carlos Tavares som kommer med uttalelsene om at Opel og motorsport kan bli høyaktuelt igjen, såfremt at bilfabrikanten begynner å levere grønne tall. I 2017 tapte Opel i overkant av to milliarder kroner, en trend som PSA nå ønsker å snu, skriver avisen.
– Når Opel tilhører PSA-gruppen like mye som de andre merkene, så vil man ha muligheten til å ha et motorsportprogram så lenge vi får selskapet til å gå rundt, sier Tavares.
Med norske øyne forbinder man Opel i dag først og fremst med deres Adam R2 i rallysammenheng av nyere homologerte biler fra fabrikken. Det er også kommet en Corsa etter R5-reglementet, men denne er utviklet av Holzer Motorsport uten noen form for involvering fra Opel-fabrikken.
Tavares ser for seg at det kan skje saker og ting om to år.
– Så lenge skuta til Opel er snudd, og vi kan forplikte oss i 2020, så kan vi se nærmere på det. Og jeg vil ivre etter å få tyske ingeniører til å jobbe i motorsport på samme måte som de franske, spanske og engelske ingeniørene jobber. Alt er mulig så lenge det ikke går på bekostning av gjenreisingen, sier han.
LES OGSÅ: Slik fungerer fabrikkstøtten som EKS-teamet får fra Audi Sport
LES OGSÅ: FIA vil gjøre R1-produksjonen mer attraktiv for fabrikkene