Nå får Dennis Olsen omsider lønn for å kjøre bil så fort han vil
– Det er bare ett ord å beskrive dette med. DEILIG.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Dennis Olsen har altså signert med Porsche for 2018 og kan gå en sesong i møte hvor han ikke trenger å tenke på økonomien. Den største fjæra i hatten og det lengste en racerfører kan komme på «rangstigen» i form av at man nå får lønn for å gjøre det man elsker best.
Å kjøre fort med bil.
– Jeg er overlykkelig. Å bli en lønnet fabrikksfører i racing, kunne leve av racing og kun konsentrere meg om å kjøre bil har vært mitt mål helt siden jeg begynte med gokart som guttunge. Jeg er svært takknemlig for å ha fått denne sjansen hos Porsche, og jeg gleder meg til å ta fatt på neste sesong, sier Dennis Olsen i en pressemelding.

Han befinner seg for øyeblikket på Porsches årlige motorsportsgalla i Tyskland, og det var her det var ventet at nyheten om Olsens framtid skulle komme. I en tekstmelding til Parc Fermé, skriver Olsen følgende:
– Det er bare ett ord å beskrive dette med. DEILIG.
Han innrømmer at han aldri var helt 100 prosent sikker på utviklingen i Porsche-hierarkiet, en god sesong bak seg til tross. Det var først lørdag han kunne slippe jubelen løs.

– Jeg fikk etterhvert en mer og mer positiv følelse, men jeg fikk aldri noen ren bekreftelse før i dag, sier Olsen til Parc Fermé videre.
LES OGSÅ: Fra sterk 24-timerskjøring til spenning rundt 2018-sesongen
«Young professional»
Som såkalt «Young professional» så er det enda et steg opp til å bli en «fullverdig» fabrikkfører. Etter hva Parc Fermé forstår, også ifølge nettstedet Driving, er den formelle forskjellen at kontrakten er mer standardisert, samtidig som utøveren må vise selvstendighet og profesjonalitet på reisene.
- Etter den gode sesongen jeg har hatt i år så håpet jeg å bli promotert til en «Young Professional», og det var akkurat det som skjedde. Det vil si at jeg nå går fra sprintløp, hvor kun jeg har kjørt, til langdistanseracing hvor jeg vil dele bil med flere teamkamerater. På sikt er målet å få kjøre en av Porsches fabrikkbiler i 24-timersløpet på Le Mans i World Endurance Championship, men akkurat nå har jeg kun fokus på den kommende sesongen, forteller Dennis videre.
PF-BLOGGEN: Et erkenorsk samhold på tvers av grener og mesterskap
21-åringen fra Våler i Østfold var i flere år i verdenstoppen i gokart. Så ble det noen år i formelbiler med andreplassen i det europeiske mesterskapet i Formel Renault som høydepunkt, før han ble plukket opp av Porsche foran 2016-sesongen.
Det kryr ikke av norske bilsportutøvere som får lønn for å kjøre, men det er blitt stadig flere åpninger i baneracing å kunne kjøre gratis. Dette har Olsen i år gjort i den tyske Porsche-cupen, mens han i Supercupen har vært nødt til å bidra med et budsjett selv i tillegg til støtte fra Porsche. Nå er altså den økonomidelen av karrieren historie.
Mellom én og to millioner i lønn
Det er konfidensielt hva lønnen innebærer, og selv ikke noe Olsen kommenterer, men Parc Fermé anslår at det ligger et sted mellom én og to millioner kroner i lønn. Uansett nok til at Olsen nå kan ha fullt fokus på kjøringen og slippe å tenke på om han har nok penger å ta med seg inn i et team til en fullverdig satsing.
Det nevnte nettstedet Driving hevder også at en «Young Professional» mottar omtrent det samme i lønn som man får i støtte for å kjøre Porsche Supercup, som er på 200.000 euro, som da tilsvarer i underkant av 1,9 millioner kroner.
LES OGSÅ: Verstappen: – Dennis og jeg var aldri rivaler. Han var en Topp 10-fører
LES OGSÅ: – Jeg er litt skuffet. Det var alt eller ingenting
Samtidig innebærer denne såkalte «Young Professional»-kontrakten at Olsen kommer til å reise på oppdrag for Porsche i form av å delta på ulike løp, først og fremst langdistanseløp. Derfor kan det være at Olsen ikke blir å finne fullt satsende i én spesifikk serie, noe man ellers er vant til av andre norske førere som kjemper om målrettede titler.
Olsen skal allerede til Brasil neste helg på sitt første oppdrag som «Young Professional», og det ligger i kortene at han også skal få kjøre de prestisjefylte 24-timersløpene i Dubai og Daytona over nyåret, uten at dette er bekreftet. Sistnevnte løp skal forøvrig Formel 1-stjernene Fernando Alonso og Lance Stroll også delta i.
– Som å signere for en stor utenlandsk klubb
Oppnåelsen av å signere en slik kontrakt med Porsche-fabrikken vil tidligere racingfører og Formel 1-ekspert Thomas Schie sammenlikne med prestasjonen det er for en norsk fotballspiller å signere en proffkontrakt i utlandet.
– Det er som å signere for en stor utenlandsk klubb. Det er Porsche vi snakker om her, det er en av de største fabrikkene han kan bli fører for. Han kan da bli sendt verden rundt og tjene gode penger på å leve ut drømmen sin, sier Thomas Schie til NRK.