Nå skal Marcus kombinere TCR-kjøring med GT-racing i Europa

Både forhjulstrekk og bakhjulstrekk for Marcus Påverud i 2018. – Jeg blir jo ikke akkurat noen dårligere sjåfør av det, sier 17-åringen.

Publisert

Både GT-klassene og TCR-klassen har tatt bilsportsirkuset med storm de siste årene, og flere serier og mesterskap er nå standardisert rundt regelverket til disse klassene.

(Foto: Reiter Engineering)

Både GT-klassene og TCR-klassen har tatt bilsportsirkuset med storm de siste årene, og flere serier og mesterskap er nå standardisert rundt regelverket til disse klassene.

I år får Marcus Påverud både i pose og sekk. For etter en ellers mislykket sesong med sin Honda Civic TCR i den internasjonale langdistanseserien i fjor, søker han lykken i NM med samme bil i år.

Men det blir ikke bare med jakten på NM-gull. For den største gulrota blir å måle krefter med resten av Europa i den nyetablerte europeiske serien i GT4-klassen.

Dermed blir det forhjulstrekk i NM og bakhjulstrekk internasjonalt.

– Det er store forskjeller, men man blir ikke noe dårligere sjåfør av det. Men det viktigste for meg er å få kjørt mer. I fjor ble det lite kjøring, erkjenner Påverud, som går for NM-gull på første forsøk, mens han bruker dette året på å bygge opp erfaring og rutine til å kjempe om et potensiell gull i den europeiske GT4-serien neste år.

I denne serien skal han kjøre en KTM Xbow GT4 for Reiter Engineering. Mange drar sikkert kjensel på teamnavnet, der nordmannen Mads Siljehaug vant den interne serien deres som resulterte i et gratis GT3-sete i den prestisjefylte Blancpain-serien.

– Nå fins ikke den konkurransen lenger, så jeg kjører ikke for dem for å vinne premien. Men det er for å vinne serien etterhvert. Det er en stor serie, og jeg håper å kunne kjempe om noen palllplasseringer i år.

– I tillegg får jeg seks testdager med dem, og med seks løp så blir det 12 ganger ut å reise med dem i år, sier 17-åringen fra Tranby i Lier utenfor Drammen.

I tillegg skal det kjøres en nordisk GT4-serie, deriblant på Rudskogen, og Påverud håper å stille til start her. Fordi et løp deles på to sjåfører håper han å få med seg nettopp Siljehaug, som kjenner denne bilen godt.

Hvis ikke, så har han en plan B for å kjøre hjemme i Norge.

– Det blir enten GT4-løpet, eller så stiller jeg til start i STCC-runden på Rudskogen med Hondaen, sier Påverud.

Han ser i hvert fall frem til å konkurrere med GT4 og tror det ikke blir noe problem å kombinere satsingen med NM.

– Jeg har allerede gjort test med dem, og det var en veldig positiv opplevelse. Det er annerledes i form av at det er ABS og at det river og røsker i andre enden, på en måte, sier han.

Powered by Labrador CMS