Nå skal «Mathis» pynte på en statistikk det ikke fins maken til

Alle kjenner til «BC 14456», men vet du egentlig hvilke tall som ligger bak den historiske blodrøde rallybilen?

Publisert

Lørdag går det som omtales som «Norges råeste bakkeløp» av stabelen. Ikke bare omtales det som det, men arrangøren har like gjerne kalt løpet det.

Holm Jacob Matheson på vei mot seier i Festningsløpet på Kongsvinger i 1989. (Foto: Arve Kjelbergsengen)

Lørdag går det som omtales som «Norges råeste bakkeløp» av stabelen. Ikke bare omtales det som det, men arrangøren har like gjerne kalt løpet det.

Forståelig nok, kanskje, for over tre kilometer i motbakke opp fjellandsbyen i Målselv. Og som verdens nordligste bakkeløp - en udokumentert påstand fra oss, så blir dette en unik opplevelse for både førere, fans og arrangør.

BDG - ikke bare BDA

Løpet er blitt promotert med Henning Solberg og Andreas Bakkerud som de store trekkplasterene.

Men en like stor publikumsmagnet for den inngrodde motorsupporter er også Holm Jacob Matheson med sin legendariske Ford Escort Mk1 BDA (eller BDG som det heter nå).

– For både en eldre og yngre generasjon så er det fremdeles en BDA-motor. Cosworth lagde riktignok 20 varianter av BDA-motoren i forskjellige dimensjoner til forskjellige konkurranseformer, men to-literen som ble homologert av Ford i 1971, det er en såkalt BDG-motor, forteller «Mathis» til Parc Fermé.

BC 14456 - et skiltnummer de aller fleste bilsportinteresserte har et forhold til. (Foto: Hans Edvardsson)

Men nok nerdeprat om motorer, det er BDA-maskinen og den ikoniske Ford-doningen som er å glede seg til i tillegg til en haug andre godsaker på startstreken i årets utgave.

Bakkeløpet har ingen ekstraordinær status, men er en del av et større arrangement rundt Bardufoss, nærmere bestemt Andselv og Målselv som to av stedene for de lokalkjente. Ildsjeler som Per Christian Håveødegård, Per Olaf Storemyr, Jan Helge Nilssen med flere har stått på for et nytt bilsportkonsept.

LES OGSÅ: Bakkeløpet som kan bli ett av Andreas sine store høydepunkter i år

Skryter av ildsjelene

Et konsept som 68-åringen hyller og er svært glad for å få oppleve med bilen sin.

– KNA Troms og menneskene rundt arrangementet er helt utrolige. Ordet «umulig» finnes ikke der nordpå. Det bli fantastisk å få kjøre billøp så langt nord, sier Holm Jacob videre, og undrer på om dette er verdens nordligste billøp i det hele tatt.

Vi har fått tilgang til statistikken som er ganske så unik i seg selv. Av 351 kjørte billøp med denne bilen alene, så har «Mathis» tatt 138 seire og 255 pallplasseringer, og 17 av løpene er også totalseire. Vel så imponerende er bruttstatistikken, som bare er på 33 løp siden første løpet ble kjørt i 1973. I tillegg har bilen en allsidig historikk bak seg ved at den har vært klasset for både rally, bakkeløp og baneracing.

– Jeg fikk avslag på rekordsøknaden til Guinness da jeg vant det 100. løpet, selv om jeg ikke kjenner til andre enkeltbiler som er i nærheten av samme statistikk. Jeg skal søke igjen når jeg tar seier nummer 150, gliser bilsportlegenden.

LES OGSÅ: Bli med på take-off og landing med bil i Vikersundbakken

Nøkkelen til suksessen

Og dette er kanskje noe av nøkkelen til at han fremdeles kan konkurrere om seire med samme reg-nummer som han har hatt på bilen i 44 år, i tillegg til at bilen er blitt svært godt behandlet og ikke utstatt for høyrisiko-løp som lengre rallyløp og rallycrossrunder.

– Kontinuerlig vedlikehold og ettersyn er nøkkelen. Hemmeligheten bak suksessen er en ekstremt bra bil, gode forberedelser og sist, men ikke minst, detaljert visualisering av hvert enkelt løp. Dette bruker jeg mye tid på og er ekstremt viktig, sier Holm Jacob Matheson.

LES OGSÅ: Her får Ole (15) opplevd drømmen etter timer og døgn med bilspill

Gir seg ikke med det første

Det er mulig han begynner å bli en eldre mann, denne godeste «Mathis», som til daglig jobber med talentutvikling for Norges Bilsportforbund, men mannen på 68 akter ikke å gi seg med det første. Billøpene med Escort-en er ikke noe han gjør halvveis, og det kommer han til å fortsette med på samme nivå i all overskuelig framtid.

– Jeg er fortsatt motivert, og dette er avgjørende for å kjøre for nye pallplasser. Så får vi se hvor langt det rekker. Denne uken har jeg «vært borte» - jeg har kjørt bakken i hodet mange ganger og tenker hele tiden gjennom detaljer. Som sagt, visualisering har vært min sterke side og er nøkkelen til resultatene.

– Hvilket løp har vært ditt mest minnerike med denne bilen?

– Seier i SM-runden i bakkeløp i Hammarstrand 9. juli 1989, hvor jeg banket svenskene «gule og blå», og satte ny bakkerekord. Smaken på denne seieren kan jeg kjenne på selv i dag, sier han.

Vi lar statistikken under tale for seg i forkant av «Norges råeste bakkeløp»:

Kjørte billøp:351
Pallplasser:255
Seire:138
2. plasser79
3. plasser39
Bakkeløp188
Rally101
Baneløp78
Brutt/uplassert33
Totalseire17

Kilde: Holm Jacob Matheson

Powered by Labrador CMS