Nå venter ett av årets mest intense motorsporthelger
Og ett av høydepunktene skjer selvfølgelig her hjemme i Norge.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Du har kanskje lagt merke til TV-guiden vår, enten på denne siden eller på Facebook-sidene våre, men det bugner av motorsporteventer denne helgen. Med Grand Prix-løp i Formel 1 og på motorsykkel, så har vi også VM-runder i bilsportgrenene nordmenn flest sine øyne er rettet mot. Rally-VM i Sardinia og Rallycross-VM på selveste Lånkebanen i Nord-Trøndelag. Skal vi drømme om to norske VM-seire samme helg?
I alle fall renner det inn med pressemeldinger fra ulike førere og arrangører, og vi tenkte å samle opp litt av helgens forventninger.
WRC - hvordan blir duellen mellom Østberg og Mikkelsen?
Den store snakkisen på den italienske ferieøya er WRC-comebacket til Andreas Mikkelsen. Og på shakedown-tidene onsdag er han allerede beste Citroën-fører, uten at shakedown egentlig er noen reell målestokk. Men da blir han i alle fall ingen sinke i helgen. Uansett - hva tenker Mikkelsen selv?
– Med ny bil og nytt team, blir det hele en liten utfordring. Vi har hatt én test, hvor vi fikk kjørt rundt 27 mil. Bilen er ganske så annerledes enn en Skoda, som jeg har kjørt i det siste. WRC-bilene har sterkere motor og går mye fortere. Det er litt uvant. Men uansett fikk jeg en god følelse med bilen, og jeg håper at testen holder til å finne den gode rytmen i kjøringen. Så får vi bare se hvor det ender til slutt, men det er absolutt mulig med et godt resultat, sier Mikkelsen i pressemeldingen før løpet.
Østberg har tidvis glimtet til med god kjøring, men har slitt med både dekk og bil og ser ikke ut til å ha blitt helt bestevenn med sin 2017-Fiesta WRC så langt i år. Sardinia kan være stedet det kanskje løsner.
- Argentina, Portugal og Sardinia har mange likheter når det gjelder karakteren på fartsetappene, med tekniske og svingete veier, noe jeg liker godt. Det er likevel forskjeller, og spesielt på Sardinia er startposisjon i rallyet viktig. Veiene har ofte en overflate med sand, løs grus og steiner som de første bilene må «feie vekk» før det blir bedre grep. Det betyr at vi har en fordel med vår startposisjon første gangen etappene kjøres, men vi er selvsagt ikke alene om å ha den fordelen, sier Mads Østberg i sin pressemelding.
Vi har også en tredje nordmann med. Ole Christian Veiby får bryne seg mot Jan Kopecky og Eric Camilli i WRC 2-klassen, og selv med pallplass i Rally Sweden tidligere i år, så er Veiby nøktern i ambisjonene.
– Vi var med på gjennomkjøringen i fjor, og vet litt hva som venter oss. Jeg vil beskrive det som et løp ganske annerledes fra alle andre VM-runder. Det er kanskje VM-kalenderes røffeste, med svært vanskelige forhold. Her må vi tenke på både bil og dekk, og gjøre det vi kan for å unngå problemer. Det handler om å overleve og ta seg til mål på best mulig vis. Lykkes vi med det, er jeg sikker på at vi også får en god plassering, sier han.
Rallycross-VM - får vi mer norsk suksess på hjemmebane?
I fjor var Andreas Bakkerud totalt overlegen på Lånkebanen i Hell utenfor Stjørdal. Skal bergenseren kopiere fjoråret eller får han besøk av en annen sulten nordmann? Petter Solberg har nemlig slitt med å få det til, men kan fortelle at den nye bilen skal passe banen bedre enn hva han har fått til tidligere.
– Jeg har aldri fått helt full klaff i Norge. Det samme gjelder neste VM-runde i Sverige. Derfor blir de kommende to VM-rundene ekstra viktige for oss. Det deles ut likt antall poeng i alle VM-runder i rallycross, men det viser seg ekstra vanskelig å sanke dem på hjemmebane, sier Petter Solberg, som egentlig ikke vil si hva hemmeligheten foran årets VM-runde er.
Litt letter han likevel på sløret.
– Jeg kommer ikke til å fortelle hva det er, men det er ingen hemmelighet at jeg har slitt med å få mine tidligere biler til å fungere på denne banen. Vi mener å ha funnet løsningen nå. Det jeg kan si er at både Johan og jeg kan kjøre litt mer selvsikkert i de lange svingene nå. Jeg er veldig spent før helgen. Siden sesongstart har vi gjort mange små forbedringer med bilene. I forrige løp på Lydden Hill hadde vi ikke en eneste feil med dem. Ikke en! Polo GTI-ene var rett og slett perfekte.
Porsche, Formel 1 og MotoGP - nok av asfalt-action
Denne helgen kjøres også tredje runde i den tyske Porsche-cupen, med Dennis Olsen og Marius Nakken til å representere det norske flagget. Dennis Olsen har åpnet sterkt i den tyske serien med tre av fire seire, mens Marius Nakken har fått en tøffere start. 6. plassen fra Hockenheim er sesongbeste, før Nakken på uforskyldt vis var involvert i en smell i forrige runde i Lausitzring. Denne helgen kjøres den tyske Porsche-cupen på østerriske Red Bull Ring, en bane hvor både Olsen og Nakken nylig har fått gjennomført testdager på.
Vi har også flere nordmenn i aksjon i Østerrike denne helgen. På Salzburgring skal Stian Paulsen reise kjerringa i TCR International Series med sin Seat Leon, etter to tøffe løpshelger på belgiske Spa og italienske Monza. Paulsen kjører de europeiske løpene i denne internasjonale racingserien, men har til gode å score poeng enn så lenge.
Ellers må vi nevne at Canadas Grand Prix går i enda mer TV-vennlig sendetid denne gangen, som følge av tidsforskjellene mellom Europa og Nord-Amerika. Søndag kveld går Formel 1-sirkuset av stabelen i Montreal, og nok en gang blir det spennende å se duellen mellom Mercedes og Ferrari, om Kimi Räikkönen kan revansjere «tapet» av pole position i Monaco, om Valtteri Bottas kan rekonstruere triumfen fra Russlands Grand Prix, eller om vi nok en gang får en spennende duell mellom Sebastian Vettel og Lewis Hamilton.
– Dette er mitt favorittløp. Det er en bane som innbyr til god racing og forbikjøringer. Det er en parkbane som er nærme byen, men fortdsatt ingen gatebane hvor det er vanskelig å kjøre forbi. Gjør du en feil, så går man ofte rett i muren. Kulissene er fantastiske med elva og Montreal i bakgrunn, sier Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen.
Ellers går MotoGP-sirkuset sin vante gang i Europa, denne gangen tilbake i Spania og på Circuit de Barcelona-Catalunya. Den unge spanjolen Maverick Viñales har tatt et jafs i VM-sammendraget, men i MotoGPs «hjemland» med en flust av dyktige spanjoler, så blir dette nok et spennende løp for hjemmefansen.