Nok en gang skiller Mercedes-teamet seg ut fra de andre
Skal de ta resten av konkurrentene på senga atter en gang?
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Ny dag i uke åtte, og dermed skal nok en Formel 1-bil lanseres. Og denne dagen var det intet mindre enn de regjerende mesterne Mercedes som skulle vise fram sin nye hemmelighet.

First pitstop of the year for @LewisHamilton in his new @MercedesAMGF1 F1 car. pic.twitter.com/JFVm5UoQcN
— James Moy (@jamesmoy) 23. februar 2017
Faktisk var tyskerne så ivrige på å vise fram deres nye W08, at de like gjerne sendte Lewis Hamilton ut fra pitlane på Silverstone lenge før den offisielle lanseringen skulle ta plass på det eksakte klokkeslettet. Og sosiale medier tok av, for å si det mildt - for det manglet ikke på kameraer og publiseringskåte journalister og fans før avdukingen.
På de offisielle bildene er det heller ikke vanskelig å se at spesielt Valtteri Bottas gleder seg som en liten unge til å kjøre den nye mesterbilen.
– Dette er en stor dag for meg. Å kjøre en «Silver Arrow» for første gang er helt spesielt. Jeg har ventet på dette øyeblikket lenge, sa Bottas ifølge Autosport i forbindelse med lanseringen torsdag.
First shots of the Mercedes W08 on track, courtesy of @suttonimages pic.twitter.com/KbG6ugllhD
— ESPN F1 (@ESPNF1) 23. februar 2017
Teamsjef Toto Wolff velger å ha beina godt plantet på jorda, og tar ikke den suksessoppskriften forgitt da alle nå starter på blanke ark.
– Selvfølgelig, regelendringer som dette betyr en stor «reset», men samtidig betyr det også store muligheter. Likevel er det viktig å være ydmyk å holde beina på bakken. Ingen av teamene har kjørt under dette reglementet tidligere, og vi har alle like mange poeng akkurat nå: null, sier Toto Wolff i teamets pressemelding.
Ett av hovedgrunnene til at Formel 1 kanskje har mistet noe av publikumstekket de siste sesongnee, kan ha med dominansen til Mercedes å gjøre. Hva de skjuler i motorrommet denne sesongen, vet vi foreløpig ikke, men på to estetiske ting skiller bilen seg ut: en smalere nese på frontpartiet, og Mercedes avstår også fra den nye iøyenfallende hai-finnen vi har sett på de andre bilene så langt. I stedet har de erstattet dette med en T-spoiler-løsning foran bakvingen.
Mercedes turboløsning fra motorrevolusjonen i 2014 var i utgangspunktet en enkel og simpel idé. Skal det være det enkle og ukompliserte på chassiset som er løsningen denne gangen?