Norsk motoringeniør ansatt i verdens beste Formel 1-team

28 år gamle Jørgen Kjær Eliassen fra Tønsberg har begynt å jobbe hos ingen hvilken som helst arbeidsgiver.

Publisert

For da starter nemlig en ny og spennende epoke i ingeniørkarrieren hans. I starten av desember flyttet Eliassen nemlig til England for å starte et arbeidsliv som innebærer arbeidsoppgaver for selveste Formel 1-teamet til Mercedes.

(Foto: Wolfgang Wilhelm/Privat)

For da starter nemlig en ny og spennende epoke i ingeniørkarrieren hans. I starten av desember flyttet Eliassen nemlig til England for å starte et arbeidsliv som innebærer arbeidsoppgaver for selveste Formel 1-teamet til Mercedes.

Og for dem som har fulgt med litt de siste årene, så er det ikke hvilket som helst team det er snakk om. Mercedes har nemlig dominert Formel 1-sporten fullstendig etter at de nye 1,6-liters V6-turbomotorene ble innført i 2014, og har siden tatt førermesterskapene i Lewis Hamilton (2014, 2015 og 2017) og Nico Rosberg (2016), samt konstruktørmesterskapene hvert år.

Nå skal altså Tønsberg-gutten jobbe for storfavorittene i verdens største bilsportgren.

LES OGSÅ: Ricciardo håper Red Bull kan bli favoritter i 2018-sesongen

Etter forespørsel fra Parc Fermé har ikke Mercedes-teamet tillat at Eliassen kan gjøre noe formelt intervju om sin nye arbeidsplass. Men etter hva Parc Fermé forstår så er det motorteknologi hos Mercedes AMG High Performance Powertrains som blir fagfeltet til Eliassen, hvor han blant annet skal designe og utvikle spesialverktøyet for Mercedes-motorene og enhetene den består av.

Og er det noe Mercedes har vært desidert best i klassen på, så er det nemlig motorer, slik at 28-åringen skal være med å sette sitt preg på noe av det mest aller helligste innenfor internasjonal bilsport.

LES OGSÅ: Ingen nordmenn ble funnet plass til på anerkjent toppliste

LES OGSÅ: Häkkinen: – En synd og skam at dere aldri har hatt en F1-fører

I det norske bilsportmiljøet er ikke Jørgen Kjær Eliassen en direkte ukjent mann. De siste fire årene har han jobbet for Mads Østberg og Adapta Motorsport. Han kommer fra motorsportmekaniker-linjen i Våler i Hedmark, tok videre en sivilingeniør-utdanning i maskin på NTNU og har blant annet jobbet med det prestisjefylte Formula Student-prosjektet Revolve NTNU i to år.

[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]

Powered by Labrador CMS