Ny drøm i oppfyllelse for Mads: – Jeg får kjøre på baner jeg kun har kjørt på spill

Reiter-eventyret fortsetter for Mads Siljehaug, som nå skal kjøre full sesong «over dammen».

Publisert

På en måte slår han da følge med team Team Norway-kollega Dennis Olsen. Sammen er de to av relativt få som faktisk lever helt og holdent av idretten som anses som ett av verdens dyreste å holde på med.

Mads Siljehaug, her fra sammenlagtseieren på Zandvoort i fjor. (Foto: Gruppe C Photography)

På en måte slår han da følge med team Team Norway-kollega Dennis Olsen. Sammen er de to av relativt få som faktisk lever helt og holdent av idretten som anses som ett av verdens dyreste å holde på med.

Tidligere denne uka skrev vi om Mads Siljehaug (24 år i dag) fra Lillehammer som i sin ansettelse hos Reiter Engineering i Tyskland er en av de mest sentrale enkeltpersonene i utviklingen av KTMs GT-prosjekter. Riktig nok sammen med mange andre, men fra et sjåførs perspektiv veier Siljehaugs tilbakemeldinger svært tungt.

Gullambisjoner

Men han er ikke ansatt bare for testing og utvikling. Konkurranse og resultater er det han lever og ånder for. Der han i fjor ble tysk GT4-mester, der GT-eventyret startet sammenlagtseieren i Reiters Young Star-program sikret ham både fullt betalt heltidsjobb og smaken på SROs prestisjefylte GT-serier.

Nå er det USA som står for tur, og den amerikanske GT4-serien, kalt for «SprintX» hvor to førere deler på én bil over en time per løp, akkurat som i de ulike europeiske seriene.

– Vi har hatt en kunde fra USA som har testet med oss, og han har et eget team hvor de nå har kjøpt to nye KTM GT4 med det nyeste Evo-kitet, forteller Siljehaug til Parc Fermé.

Men teamet trengte altså en profesjonell utøver, som bidrar til både oppsett, coaching og ikke minst forutsetninger for å kjempe om gode resultater. For Siljehaug stiller ikke opp som listefyll.

Han vil stå øverst på pallen, sammen med teamkamerat Nicolai Elghanayan i Marco Polo Motorsports.

– Selvfølgelig skal vi slåss om sammenlagttittelen. Men frøst og fremst skal vi få satt oss inn i et nytt team og en ny bil, og nye baner, ikke minst. Jeg har aldri vært i USA før over hodet, sier lillehammergutten om på denne artikkelens publiseringsdato altså fyller 24 år.

Kan banene kun fra TV-spill

Gateløpet i Long Beach står på plakaten for Mads Siljehaug og teamet Marco Polo Motorsports som han skal kjøre for i år. (Foto. Brian Cleary / SRO)

USA er kjent for å ha mange spektakulære baner. Ikke alle er like etablerte blant de største internasjonale seriene, men gjennom spill og simulatorer er mange etterhvert blitt godt kjent med mye av det statene har å by på.

På SprintX-terminlisten står baner som Formel 1-banen Circuit of the Americas i Austin, gatebanen i Long Beach, Lime Rock, Virginia, Sonoma, Road America, Watkins Glen og ikke minst Indianapolis Motor Speedway, kjent fra blant annet Indy 500.

– Da jeg var liten, så var mitt første TV-spill Forza Motorsport. Jeg har kjørt banene på spill, og derfor drømt om å kjøre banene i virkeligheten. Nå får jeg kjørt der på ekte, og jeg reiser over i slutten av februar allerede for testing og forberedelser, sier Siljehaug.

Powered by Labrador CMS