Nytt flerbruksanlegg i Finland kan gi flere VM-arrangementer

MotoGP er allerede sikret, men nye KymiRing kan huse både Formel 1 og Rallycross-VM.

Publisert

Og med norske øyne er sistnevnte av størst interesse, selv om det også skal nevnes at Finland er en av de større nasjonene i Formel 1-sirkuset med lange tradisjoner på førersiden, og at det per i dag er to av to finner helt i toppsjiktet.

(Grafikk: KymiRing)

Og med norske øyne er sistnevnte av størst interesse, selv om det også skal nevnes at Finland er en av de større nasjonene i Formel 1-sirkuset med lange tradisjoner på førersiden, og at det per i dag er to av to finner helt i toppsjiktet.

I disse dager ferdigstilles anlegget ettersom Finland har skrevet under en femårskontrakt med MotoGP, slik at verdens beste motorsykkelutøvere returnerer til Finland for første gang siden 1982.

Wikipedia-artikkelen om banekomplekset nevner også av Rallycross-VM vil returnere til Finland etter sin engangsopptreden på Kouvola-banen i 2014, men det er ikke bekreftet at Finland skal inn på rallycrosskalenderen igjen, verken fra andre kilder eller respons som Parc Fermé har bedt om fra IMG.

Mer enn 16,5 millioner euro (over 160 millioner norske kroner) er investert i baneanlegget. Den finske staten, innunder departementet for utdanning og kultur, har spyttet inn totalt 6,5 millioner euro, mens de resterende 10 millionene er dekt opp av andre eiere og investorer, ifølge baneanleggets nettsider.

1,56 kilometer RX-bane

Grand Prix-banen, eller hovedsløyfa om du vil, vil ha en banelengde på 4,6 kilometer over 18 svinger, kjøres med klokka og får status som FIA 1-kategori og FIM A-kategori. Det betyr at banen er godkjent for store grener som Formel 1 og MotoGP.

I tillegg skal det etableres nettopp en egen rallycrossløyfe på hele 1,56 kilometer, og vil i så fall per i dag bli VMs lengste bane dersom det stemmer at Finland kommer tilbake til VM med denne banen.

Selv om banen blir godkjent for Formel 1, og det faktum at finnene Valtteri Bottas og Kimi Räikkönen preger verdens største bilsportgren til det fulle, så er det ingen umiddelbare planer for et Finlands Grand Prix med det første.

– Selv om banen er godkjent for Formel 1, har et Grand Prix-stevne aldri vært en del av planen. Det er ikke noe realistisk målsetning på grunn av pengene som kreve, så vi har ikke muligheter til det. I stedet passer MotoGP, Formel 2, Formel 3 og DTM planene våre mye bedre, sa daværende sjef for det finske bilsportforbundet, Kari O. Sohlberg, til Crash.net for tre år siden.

Rallycross-sløyfa, med og uten alternativsporet. (Grafikk: KymiRing)

100.000 tilskuere

Det er forøvrig samme Sohlberg som nå er administrerende direktør for baneanlegget som ferdigstilles i år. Han sier at det er på tide at Finland endelig får et baneanlegg av høy internasjonal standard.

– Finland er kjent for mange suksessrike bilsportutøvere, men vi har ikke hatt et ordentlig anlegg som møter kravene for arrangementer på internasjonalt nivå. KymiRing vil passe mange ulike arrangementer, og vil kunne ha stor påvirkning for den generelle interessen for grenene våre, sa Sohlberg til egne nettsider tidligere i vår.

Banen ble testet for første gang med en MotoGP-klassifisert sykkel av Mika Kallio for en drøy uke tilbake. I tillegg til ordinær baneracing og rallycross blir det lagt opp egne områder for gokart, enduro, speedway og motocross.

Tilskuerskapasiteten skal kunne bli så mye som 100.000 tilskuere på området.

Powered by Labrador CMS