Nytt vennskapsbånd mellom Oliver og Andreas har båret gode frukter på tampen av årets rallysesong

Andreas Mikkelsen har vokst opp som rallyfører mellom to Solberg-generasjoner. Nå har han knyttet tettere bånd til yngstemann i flokken.

Publisert

På mange måter kan man si at Andreas Mikkelsen og familien Solberg har tilhørt to vidt forskjellige sider av bilsportmiljøet. Selv har Andreas Mikkelsen hele tiden vært klar på at rally først og fremst har vært hans sted for konkurranse og prestisje, og at bil bare er er verktøy for å oppnå resultater.

Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg har vist seg å gå svært godt overens. Under Rally Monza delte de ikke bare oppsett og ideer med hverandre, de delte også pallen i WRC 3 til slutt, der Andreas vant foran Oliver. (Skjermdump: Andreas Mikkelsens YouTube-kanal)
Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg har vist seg å gå svært godt overens. Under Rally Monza delte de ikke bare oppsett og ideer med hverandre, de delte også pallen i WRC 3 til slutt, der Andreas vant foran Oliver. (Skjermdump: Andreas Mikkelsens YouTube-kanal)

På mange måter kan man si at Andreas Mikkelsen og familien Solberg har tilhørt to vidt forskjellige sider av bilsportmiljøet. Selv har Andreas Mikkelsen hele tiden vært klar på at rally først og fremst har vært hans sted for konkurranse og prestisje, og at bil bare er er verktøy for å oppnå resultater.

For der den generelle bilinteressen sånn sett nesten er fraværende for Andreas, så har ikke livene til Petter og Oliver Solberg handlet om noe annet enn bil. Det er egentlig bare Rally-VM de har hatt til felles. Og de har kommet seg opp og frem på hver sin måte.

– Han er en spennende fyr

Mikkelsen, som alpinist som begynte «sent» med bilsport i en alder av 16 år. Yngstemann Solberg var tilknyttet bilsporten helt fra fødselen av og vært aktiv med alt som durer og går siden før han begynte på skolen.

Og mens Oliver Solberg sanket nasjonale og regionale gullmedaljer i crosskart, kjempet altså Andreas Mikkelsen om VM-medaljer og sikret tre bronsemedaljer på rad mens Solberg i tidlig tenårene hadde nok med sitt på crosskartbanene.

Når vi nå har skrudd klokka fem-seks år lengre fram, så står de på samme startstrek i den samme bilen og har begge sterke ambassadørroller tilknyttet dekkmerket Pirelli. Deres hovedsponorer er kruttsterke energidrikk-konkurrenter. Andreas med Red Bull, Oliver med Monster.

https://www.youtube.com/watch?v=4GmADNrQmhk

Men generasjonsforskjell og med to totalt forskjellige bakgrunner, så har altså Mikkelsen og Solberg nå kommet tettere sammen enn noen sinne. Først startet det altså med Pirellis stunt under Rally Sardinia, der de plasserte Petter Solberg og Andreas Mikkelsen i samme bil for å presentere neste års VM-dekk. Siden har Andreas og Oliver blitt ført tettere sammen under de EM-rundene, og til slutt VM-finalen på Monza i Italia.

– Jeg har tilbrakt mye tid sammen med «Team Solberg» i det siste. Vi har kjørt mange av de samme løpene i det siste. Da er det naturlig at vi som er nordmenn kan henge sammen. Så da har jeg også kunnet bli enda bedre kjent med Oliver. Jeg må si han er en spennende fyr, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Deler samme filosofi

Mikkelsen var den overlegne blant Rally2-bilene, uavhengig av WRC 2 og WRC 3 under Rally Monza. Han ble nummer seks totalt, mens Solberg endte på syvendeplass totalt og ble nest beste Rally2-bil. Og det er i denne posisjonen Mikkelsen vil være. Med bakgrunn i seire og pallplasser og tre VM-bronser fra rallysportens øverste divisjon, så er Mikkelsens eneste måte å bevise sitt nivå ved å dominere Rally2-kategorien (tidligere kjent under R5-begrepet).

På den andre enden av erfaringsskalaen er altså 19-årige Oliver Solberg, som kjører sin andre sesong med denne type bil, og hans første sesong i Skoda. Mikkelsens Skoda-historie strekker seg helt tilbake til starten av 2010-tallet, mest kjent for sine to prestisjefylte IRC-medaljer i 2011 og 2012.

Nå har Mikkelsen nærmest gått inn i en mentorrolle når Solberg har forsøkt å bli kjent med Skoda Fabia denne sesongen.

Andreas MIkkelsen og Anders Jæger-Amland på den gamle ovalsløyfa på Monza. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)
Andreas MIkkelsen og Anders Jæger-Amland på den gamle ovalsløyfa på Monza. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

– Andreas har hjulpet meg utrolig mye. Jeg er så ekstremt takknemlig over det. Det har vært veldig lærerikt og han har gitt meg kjempemasse god informasjon. Jeg må si det er veldig morsomt å jobbe sammen med han, sier Solberg til Parc Fermé.

– Hvordan har Andreas hjulpet deg?

– Spesielt på asfaltbiten, og med dekk og kutt, tips om veier og sånt. Og vi deler mye av den samme filosofien med oppsett, sier Solberg.

Andreas forteller at han selv kan dra mye lærdom av Oliver, til tross for at forskjellen på erfaring er astronomisk. Solbergs genuine interesse for rally og bilsport er noe 31-åringen mener han kan dra nytte av.

– Oliver kommer til å komme langt. Farta hans er veldig bra til at han er så ung. Forståelsen hans for rally er jo kjempebra med tanke på at han er så ung. Han har jo så mye kunnskap om alt mulig, og da syns jeg det er interessant at vi liker å kjøre bil på samme måte når det kommer til oppsett. Når vi nå begge kjører Skoda, så kan vi hjelpe hverandre med oppsett. Det som funker for han, det funker for meg og vice versa, poengterer Mikkelsen.

https://www.youtube.com/watch?v=InJekRwDNzs

Beundrer Mikkelsen

Solberg beundrer Mikkelsens stayerevne og nivå til tross for at de siste årene har vært i en nedadgående kurve for nordmannen som tok tre VM-bronser på rad fra 2014 til 2016. Selv om Mikkelsen vil vurdere å legge penger på bordet for et WRC-sete neste år, så innser han at en WRC 2-satsing med Rally2-bil kan være det mest sannsynlige, og kanskje også det mest fornuftige sett i et lengre perspektiv.

For Solberg er det svært gode nyheter om Mikkelsen velger å holde seg på dette nivået. Mads Østberg har også signalisert at han holder seg til Rally2-biler og WRC 2, og førere som eventuelt ikke får et ledig sete i WRC neste år kan tenkes å holde kjøringen gående på dette nivået da det er ventet store forandringer i WRC de kommende årene.

– Andreas er jævlig god. Han er en toppnivåsjåfør. Jeg kunne ikke fått en bedre målestokk. Det samme med Østberg og de gutta der også. Og da er det fantastisk for meg at jeg også kan klare å fighte med Andreas og de andre. Jeg hadde aldri trodd at jeg faktisk kunne henge på Mikkelsen. Men det er også takket være at han har gitt oss en del «shortcut» med bilen, sier 19-åringen. 

Powered by Labrador CMS