Ole Morten Korsmo er en godt kjent skikkelse i norsk rally, og til helgen stiller han opp som eneste norske rallyfører i ett av Europas mest klassiske rallyløp.

Ole Morten (50) oppfyller en gammel drøm i legendarisk løp

Å oppfylle en 20 år gammel drøm er den perfekte 50-årsgave til seg selv men en hel haug førere fra miljøet som støttespillere.

Publisert

RALLY: 2025-sesongen er kanskje på hell i rally, men fortsatt er det tid til noen virkelige eventyr for norske førere. Ole Morten Korsmo er i ferd med å oppfylle en 20 år gammel drøm. 

RALLY: 2025-sesongen er kanskje på hell i rally, men fortsatt er det tid til noen virkelige eventyr for norske førere. Ole Morten Korsmo er i ferd med å oppfylle en 20 år gammel drøm. 

Med fem norgescup-titler og et NM-gull på CVen er han et velkjent navn i norsk rally, og etter noen litt rolige sesonger slår Kongsvinger-mannen til med deltakelse i RAC rally i Storbritannia. 

Løpet, som går under det fulle navnet Roger Albert Clark Rally, er Storbritannias største løp med en total distanse på over 450 kilometer. Statusen på løpet er høy, og i 2023 deltok eksempelvis Oliver Solberg. 

– Jeg så det på TV for 20 år siden og tenkte at det hadde vært skikkelig artig å reist og kjørt. Jeg har tenkt på det mye, og for ti år siden hadde jeg litt plan om det, men det passet liksom ikke. Nå fikk jeg tilbake en bil, og motor og alt var på plass, så da tenkte jeg at nå må jeg gjøre det. Jeg er 50 år, en gave til meg selv, så da bestemte jeg meg, forteller Ole Morten Korsmo til Parc Fermé.

Viktige forberedelser

Veien frem til start har vært lang og krevende i seg selv. Nå starter den virkelige utfordringen for Ole Morten Korsmo og hans støttespillere.

Forberedelsene har vært krevende i seg selv med skruing til langt på natt helt frem til avreise. Bare det å komme til start i dette løpet er en seier i seg selv. 

– Jeg har brukt over et år på å planlegge det og fått med meg bra folk til å være med på dette, for det krever ganske mye. 

Med på laget har han med seg en hel haug lokale førere, som nå støtter Korsmo i ulike roller. Martin Nygård, Christian Sagli, Trond Stensbøl og Kim Anders Nyhus er blant de som er med til Storbritannia. 

– Vi har skrudd bilen til Christian fra hverandre, så vi har bil og henger full av reservedeler, sier Korsmo.

50-åringen er glad for at det er høy fører-kompetanse blant gjengen han har med seg på tur. 

– De har erfaring og de tenker litt annerledes enn meg når det gjelder dekkvalg. Jeg tror jeg skal høre litt på dem. De har jo kjørt NM mens jeg ikke har kjørt noe mesterskap på mange år, forteller han. 

Korsmo har også kunnet lene seg på lokal kunnskap nesten 40 år tilbake i tid. 

– Ole Såtvedt fra Kongsvinger har kjørt det løpet i 88, så det er litt artig. Jeg har pratet litt med han. Du kan ikke akkurat få så mye tips, for det var ikke noter den gangen og helt andre dekk, men det er litt artig med lokal historie. 

Maraton

Løpet går over fem dager, og kjøres både i Wales, England og Skottland med hele 35 fartsetapper. Noen av etappene i Wales har også en svært høy stjerne i rallymiljøet, ettersom de stammer fra den tidligere VM-runden her. 

Forholdene er heller ikke lett å håndtere både hva gjelder vær og føre. 

– Det var spådd fint vær, og det var sol når vi kom hit, men nå har det begynt å regne. Vi kommer nok ikke utenom regnet, og noen morgener har det vært kuldegrader.

Korsmo håper å holde ut så lenge som mulig med sin Volvo 242. I høyrestolen sitter kartleser Roy Sverre Tangen.

– Jeg må være smart og bare begynne forsiktig. Det er fordelen med at jeg har kjørt lite de siste årene, da må du bare ta det med ro fra start. Jeg håper bare at det ikke skjer noe sånn at jeg får kjørt mest mulig og kommet litt inn i det. 

Kampen for å ikke bryte er noe av det som virkelig fascinerer. 

– Jeg har løpt maraton, og nå føler jeg at jeg skal kjøre maraton. Det er noe med det å prøve å overleve og komme lengst mulig. Det er det som trigger liksom, og at det er noe jeg virkelig har lyst til å gjøre. 

Powered by Labrador CMS