Oliver (18) ordknapp om Skoda-testen: – Det finnes jo alltid en sånn «muldvarp»

Han lot seg imidlertid ikke overraske over at folk fant fram da Oliver Solberg for første gang testet den nyeste Skoda Fabia R5-bilen.

Publisert

Tirsdag kveld lekket det ut bilder og video fra en test på snødekte veier av en hvit og grønn Skoda Fabia R5, og det tok ikke lang tid før man spottet at det var Oliver Solberg bak rattet på bilen.

Oliver Solberg. (Foto: Jo Lillini)

Tirsdag kveld lekket det ut bilder og video fra en test på snødekte veier av en hvit og grønn Skoda Fabia R5, og det tok ikke lang tid før man spottet at det var Oliver Solberg bak rattet på bilen.

Parc Fermé har lenge hatt kjennskap til at det skal ha vært tett dialog mellom Solberg og Skoda Motorsport om et samarbeid for 2020, men 18-åringen har selv vært svært ordknapp med å bekrefte formalitetene rundt en eventuell Skoda-avtale for denne sesongen.

– Nei, jeg kan ikke bekrefte noe som helst akkurat nå, sier Solberg om en potensiell Skoda-avtale for i år.

https://www.youtube.com/watch?v=tSdnXJbHIfY

Publikum og båltenning

En arrangert test på godt snødekte veier, med snøhjul og vinteroppsett gir i alle fall klare indikasjoner på at Solberg kommer til å stille i en Fabia og ikke en Polo når Rally Sverige skal kjøres i midten av februar - med mindre løpet lider samme skjebne som Rally Finnskog på grunn av snømangel. Og det hadde flokket seg mang en tilskuer for å se Solbergs Fabia-test.

– Det var folk over alt som skulle filme og ikke måte på. Det lagde jo bål og greier. Folk veit vel ting da, tydeligvis. Det fins jo alltid en sånn «muldvarp» som vet at det skal testes, og da sprer det seg jo fort. Men hva det er snakk om med Skoda kan jeg altså ikke si noe om akkurat nå, sier Solberg på telefon fra de franske alpene.

Han er akkurat ferdig med gjennomkjøringen til Rally Monte-Carlo. For første gang får han se med veiene han kanskje fryktet litt i forkant. Selv om han forholder seg rolig og fjerner alt resultatpress med fokus på å fullføre.

– Jeg er rolig altså. Jeg vet at jeg skal kjøre sakte, selv om man kan gi på litt når det er tørr asfalt. For det er ikke snø og is jeg er så redd for, men der det er tørt kan det komme ut mye grus og gjørme. Jeg syns det er mer skummelt, konstaterer 18-åringen.

Fikk lettere sjokk på gjennomkjøring

Bilen til Oliver Solberg, en Volkswagen Polo GTI R5, er klar for Rally Monte-Carlo. Alt tyder dog på at det ikke er denne bilen han skal kjøre til neste VM-runde. (Foto: Oliver Solberg Media Office)

SS2 torsdag kveld er den etappen han kanskje frykter aller mest.

– DEN er vanskelig den! Den vanskeligste av alle. Og vi kjørte igjennom SS5 i dag. Den er også jævlig vanskelig, med mange som har dratt av før, hvor svingene brånyper over krøn og greier. Søndagsprøvene ser fine og tørre ut, sier Solberg.

Han legger ikke skjul på at man lar seg fascinere over landskapet man skal gjøre sesongdebuten i. Og at det spektakulære står i stil med forventningene når man kommer på gjennomkjøring.

– Man får jo litt sjokk over hvor vanskelig det er. Noen av veiene er helt sjuke. Det er så trangt over noen av bruene at jeg ikke helt veit hvordan WRC-bilene faktisk kommer seg gjennom, humrer han.

Solberg kjører med såkalt uprioritert status, det vil si at han kjører utenfor WRC 2 og WRC 3 og dermed starter han lengre bak enn de prioriterte R5-førerne i WRC 2 og WRC 3.

Powered by Labrador CMS