Oliver får en helt spesiell rolle som testsjåfør det neste halvåret

DiRT Rally 2.0 er presentert for lansering den kommende vinteren. En viktig hjerne bak dette spillet blir Oliver Solberg.

Publisert

Den unge bilsportprofilen har vokst opp med bilspill og bygd mye mental trening og kjørefilosofi gjennom skjermen, og derfor er det ekstra stas for Oliver Solberg at spillselskapet Codemasters knytter til seg hans ekspertise for å få DiRT Rally 2.0 så optimalt som mulig.

Oliver Solberg, her fra prøvesitting av pappas rallycrossbil i Frankrike. (Foto: Simen Næss Hagen)

Den unge bilsportprofilen har vokst opp med bilspill og bygd mye mental trening og kjørefilosofi gjennom skjermen, og derfor er det ekstra stas for Oliver Solberg at spillselskapet Codemasters knytter til seg hans ekspertise for å få DiRT Rally 2.0 så optimalt som mulig.

– Ved siden av det å kjøre bil, så er vel dette den morsomste jobben man kan få, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.

– Ja, hvordan er det for en gutt som har vokst opp med å spille bilspill å få utvikle et spill det knyttes store forventninger til?

– Det er jo bare helt sjukt, egentlig. En ære på en måte. Å være med og utvikle og se hvordan de gjør alt, og da er det viktig å kunne gjøre jobben sin ordentlig, sier 16-åringen.

Én gang i måneden blir han flydd til England for å gjøre justeringer og komme med feedback til Codemasters. Altså som testsjåfør og en slags ingeniør i overført betydning. Dette er også en betalt jobb for Solberg. Spillet skal lanseres 26. februar 2019.

Hatt kontakt i tre år

Kontakten fikk han med Codemasters i etterkant av DiRT Rally i 2015. Dette spillet omtales blant mange den dag i dag som det beste rallyspillet når det kommer til simulering, mens oppfølgeren - DiRT 4 - fikk mye kritikk for å ha tatt noen steg tilbake når det kommer til simuleringsfølelse, spesielt på rallybiten.

DiRT Rally 2.0. skal ha hovedfokus på rally og rallycross, slik vi er vant til fra de to forgjengerne.

– Etter at jeg møtte de i Höljes i 2015 og prøvde DiRT Rally for første gang, så utvekslet vi en del mailer og har holdt kontakten siden. De spurte meg mye om tilbakemeldinger da, og nå fikk jeg spørsmål om å bli en testsjåfør for dem til det nye spillet, sier Solberg, som også var delvis involvert i DiRT 4, som kom i fjor.

En av 16-åringens viktigste hovedoppgaver blir derfor å få tilbake den beste delen av fysikken, som det heter, slik den var fra DiRT Rally. Målet er at det skal være så ektefølt fra virkeligheten som mulig

– De skal hente mye av det gamle fra DiRT Rally, og hente ut det beste fra DiRT 4. Det spillet var jo ganske bra på rallycross, sier Solberg.

VM-bilene fra rallycross blir en sentral del av spillet. Her er Petter Solberg og Mattias Ekström sine biler demonstrert fra de første offisielle skjermbildene. (Foto: Codemasters)

Full VM-serie i rallycross

Han kan ikke avsløre altfor mye av hensyn til videre utvikling, men gir oss litt innblikk i hva vi kan vente oss i det nye spillet.

– Det blir full VM-serie i rallycross med alle VM-bilene og alle banene. Åtte av banene blir åpne, og resten blir såkalt DLC (nedlastbart innhold, journ.anm). Også kommer det mange fete biler. Mange flere WRC-biler, utenom de som Codemasters ikke har lisens på, og flere eldre biler som er kule. De kommer til å legge inn mye kult, sier Oliver.

– Blir noen av dine biler med i spillet?

– Ja, R2en (rallybilen) skal komme med. Men ikke DS3en (rallycrossbilen). Jeg spurte om å få med dem, og jeg prøvde hardt, men de skulle kun ha VM-bilene, så det forstår jeg, sier han.

Powered by Labrador CMS