Oskar skal konkurrere med to forskjellige biler i samme løpet

Det er ikke alltid man har mulighet til å få navnet sitt flere ganger på samme resultatliste. Men på Nürburgring er det altså mulig.

Publisert

Og da snakker vi altså VLN, nå kalt NLS, eller bare kjent som det tyske langdistansemesterskapet. Det er i og for seg ikke noe nytt i at man kan stille opp for to ulike team, og dermed doble kjørelengden man får i et løp, men det er spesielle omstendigheter for Oskar Sandberg.

Oskar Sandberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og da snakker vi altså VLN, nå kalt NLS, eller bare kjent som det tyske langdistansemesterskapet. Det er i og for seg ikke noe nytt i at man kan stille opp for to ulike team, og dermed doble kjørelengden man får i et løp, men det er spesielle omstendigheter for Oskar Sandberg.

28-åringen har spesialisert seg på Nürburgring, har denne såkalte «ringtaxien» som sitt daglige yrke, og kan altså kjøre i langdistanseløpene uten å betale en krone.

«Prisen» man må betale for det er at man kanskje ikke nødvendigvis får kjøre de aller grommeste bilene, og at man fort kan havne på biler med såkalte «gentlemensførere» som betaler store deler av gildet - men i noen tilfeller kan påvirke resultatet negativt.

Denne helgen kjøres det populære sekstimersløpet, som er det største enkeltløpet i NLS-serien. Dette er også siste oppkjøring før 24-timersløpet, ett av de mest prestisjefylte enkeltløpene å vinne i internasjonalt GT-racing. Selv om Sandberg har for vane å kjøre 24-timeren, så er han ikke nødvendigvis garantert noe sete. Derfor får han nå en gyllen mulighet i en bil har alltid har lyst til å konkurrere i.

– Jeg har vært heldig med å ha skaffet meg de riktige kontaktene på riktig sted til riktig tid. Så jeg fikk en telefon fra Mühlner Motorsport, som trengte en fører som er rask på denne banen. Det handler mye om nettverk og hvem som kjenner hvem og hvilke førere man har anbefalt. Det har jo skjedd før at jeg blir anbefalt når team trenger førere på bilen som kjører fort her, og da er det stas at man blir anbefalt av ulike folk, sier Oskar Sandberg til Parc Fermé.

I hans «faste plass» i Adrenalin Motorsport kjører han en helt standard Porsche Cayman i V5-klassen. Dette er i praksis en vanlig produksjonsbil med den minste motoren til denne modellen, uten at den er nevneverdig trimmet eller modifisert på andre måter.

Mühlner Motorsport stiller dog en den nyeste oppgraderte Porsche Cayman GT4 til disposisjon. Dobbelt så mye effekt, mer «hitech» teknologi og bedre stabilitet og marktrykk. For det er denne bilklassen Sandberg helst vil satse i, og dette ser han på som en gyllen mulighet - spesielt innenfor 24-timersløpet.

– Det er jo baktanken det. Nå kan jeg vise meg fram. Jeg har jo kjørt tre løp i den gamle GT4-en, men dette er den nyeste. Jeg tør påstå at alt er nytt på denne, sier Sandberg.

Mühlner Motorsport stiller på plass en Porsche Cayman GT4 som Oskar Sandberg skal få ratte under sekstimersløpet denne helgen. Her fra fjorårets sekstimersløp. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men han forlater ikke sitt faste team selv om han nå får kjøre en mer attraktiv bil, dog av samme type modell. For så lenge teamene snakker sammen, så kan man planlegge sammen hvordan man fordeler de ulike stintene. Dermed blir det minst fire av seks timer for Oskar bak rattet.

– Jeg måtte bruke noen dager på å overtale teamsjefen min, men det gikk fint. Jeg har gjort dobbeltstarter før her, og det er mange som har gjort det, så det går fint. Man får veldig god kjøretrening av å kjøre standardbilen av Cayman også, med tanke på at den er mye med original og har mye mindre hjelpemidler. Du kan nesten sammenlikne den med Volvo Original med tanke på hvor lite man kan justere, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS