Over 100 rallyutøvere har talt – nesten 9 av 10 ønsker obligatorisk førstehjelpskurs

Intet gjennomført førstehjelpskurs, intet kjøring overhodet. Det mener i hvert fall et stort flertall av de forespurte utøvere. Norges Bilsportforbund har vært avventende, men lover å ta opp førstehjelpstematikken på nytt.

Publisert

Parc Fermé har undersøkt hvorvidt behovet for førstehjelp er et tema i norsk rally og bilsportgenerelt. Selv om norsk rallysport med svært få unntak over mange år har vært prisgitt de alvorligste ulykkene med de alvorligste konsekvensene, enten det er snakk om død eller alvorlig skade blant utøvere eller tilskuere, så har det aldri vært stilt krav til førstehjelpskompetansen blant utøverne.

Dette bildet, samt forsidebildet, er fra en ulykke mellom to rallybiler fra Hurumsprinten i 2016, og er kun et illustrasjonsbilde som ikke har noe med saken å gjøre. Alle involverte kom fra ulykken uten skader. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Parc Fermé har undersøkt hvorvidt behovet for førstehjelp er et tema i norsk rally og bilsportgenerelt. Selv om norsk rallysport med svært få unntak over mange år har vært prisgitt de alvorligste ulykkene med de alvorligste konsekvensene, enten det er snakk om død eller alvorlig skade blant utøvere eller tilskuere, så har det aldri vært stilt krav til førstehjelpskompetansen blant utøverne.

Rally stikker seg også ut blant øvrige gener ettersom dette foregår over store arealer med begrensede personer tilstede sammenliknet med den banebaserte bilsporten, men det er altså ingen form for krav eller plikt til at de som sitter i en rallybil skal ha en ekstraordinær kompetanse på akutt førstehjelp.

Stort flertall for obligatorisk kurs

I undersøkelsen er nesten 300 aktive, eller tidligere aktive innenfort en kort tidshorisont, spurt - både førere og kartlesere. Totalt 113 svar kom i retur, og skal man oppsummere gjennomsnittsvaret, vil det likne noe som dette:

Jeg kan middels førstehjelp, jeg har tidligere vært borti noe kursing, et førstehjelpskurs bør repeteres over ikke altfor mange års mellomrom og det bør være obligatorisk dersom man skal få utløst lisens eller starte et løp.

De konkrete tallene bak undersøkelsen kan du lese nederst i denne saken, men utøverne ble altså spurt om sin egen vurdering av sin førstehjelpskompetanse, hvorvidt man har hatt kurs og hvor ofte man eventuelt bør kurses, samt hvorvidt de mener det bør være obligatorisk eller ikke å gjennomføre et kurs før du får lisens.

97 av 113, altså 86 prosent av de forespurte mener enkelt og greit at førstehjelpskurs skal være obligatorisk. På en skala fra 1 til 100 for å vurdere sin egen førstehjelpskompetansen er gjennomsnittsvaret 55, altså heldt midt på treet, mens 75 prosent av de forespurte aldri har hatt behov for førstehjelp etter en krasj.

For det har altså aldri vært et krav til obligatorisk førstehjelp i rally, til tross for at det er risiko for at man kan være forulykket uten at den umiddelbare kompetansen fins i nærheten. Dersom situasjonen er akutt for en fører eller kartleser, er det gjerne den andre i bilen eller kun de to andre i den neste bilen som kan utgjøre en forskjell for den forulykkede - dersom kompetansen er tilstede.

Tenker aldri over sin egen kompetanse

Kartleser Merete Storsveen fikk påvist flere brudd i beinet etter denne smellen. Selv innrømmer føreren og mannen Morten at han aldri har tenkt over sin egen førstehjelpskompetanse, og at de hadde flaks som hadde en tilfeldig sykepleier i nærheten av bilen som kunne se til Meretes umiddelbare allmenntilstand. (Foto: Privat)

Norsk rallysport har som nevnt vært i stor grad forskånet for de alvorligste ulykkene. Av noen av de mest brutale avkjøringene hittil denne sesongen, så var ulykken til ekteparet Morten og Merete Storsveen under Rally Grimstad en av de styggeste.

Flere brudd i beinet til Merete ble det verst tenkelige utfallet, men Morten ble noe forslått uten like store senskader. Allmenntilstanden var derimot god etter ulykken. Selv innrømmer Morten at behovet for akutt førstehjelp ikke meldte seg.

– Vi var jo veldig heldige, da det tilfeldigvis kom to bærplukkere hvor den ene er sykepleier. Så det var flaks, selv om tilstanden ikke var noe alvorlig der vi satt. Sykepleieren sjekket Merete og konstaterte fort at hun måtte til sykehus å ta bildet, for det beinet var mest sannsynlig brukket, sier Morten Storsveen til Parc Fermé.

– Hadde du noen umiddelbar tanke over din egen førstehjelpskompetansen etter at dere hadde krasjet?

– Nei, det kan du jaggu si - selv etter å ha vært i den ulykken, så tenkte jeg altså aldri på det. Tanken har ikke streifet meg en gang at dette er noe vi egentlig bør være mer drillet i. Det eneste man har tenkt nå med tanke på korona og lite publikum er at det er mindre folk der ute hvis det skulle skje noe. Man har ikke tenkt på sin egen kunnskap, innrømmer Storsveen.

– Hvordan står det til med førstehjelpskompetansen din hvis du tenker etter?

– Den tanken har egentlig ikke slått meg. Hva skal jeg gjøre hvis det er litt krise når jeg kommer til et SOS-skilt? Jeg vet jo egentlig ikke hva jeg skal hvis det er potensielt ille. Så vi er absolutt ikke trent til dette, i alle fall ikke mange av oss, sier Storsveen.

Krasjet stygt med datteren som kartleser

Morten Storsveen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Hans svoger Erik Svartås hadde også en grusom krasj under Aurskog-Høland Rally, sammen med datteren Pernille i kartleserstolen. Også de kom seg unna ulykken uten behov for akutt førstehjelp. Samtidig ble de tatt godt hånd om av ambulansepersonellet da de krasjet rett etter start.

I motsetning til mange utøvere er Svartås også veldig trygg på sin førstehjelpskompetanse, men det er ikke i regi av bilsporten. Han poengterer at han er godt drillet gjennom mye oppfølging på førstehjelp og livredning i jobbsammenheng, hvor han blant annet har har jobbet som røykdykker og hatt førstehjelp som en del av pensum med blant annet to ukers sammenhengende fokus på dette. I tillegg har han hatt årlig grunnleggende førstehjelpskurs i sin rolle som håndballtrener.

– Jeg fikk noia etter krasjen umiddelbart fordi Pernille gråt og var redd, spesielt fordi det rant bensin ut av bilen. Men jeg kunne se med en gang at det hadde gått bra med henne, først og fremst fordi det er dattera mi som jeg kjenner godt. Det er ikke alltid det kan være like lett å vite om det går bra hvis du ikke kjenner kartleseren like godt, sier Svartås.

Foruten å underbygge standpunktet med at førstehjelpskurs bør være obligatorisk for lisenstakere, så ønsker også Svartås enda strengere minimumskrav på burkonstruksjoner og at alle rallybiler bør utstyres med varslingssystemer for OK, blokkert vei og en SOS-situasjon.

Slik så vraket til Erik Svartås ut etter ulykken ved Bjørkelangen i begynnelsen av oktober. (Foto: Privat)

– Jeg tenker like mye på de tingene som at vi bør ha obligatorisk førstehjelpskurs. Det er ikke alle som får det gjennom jobben sin, sier Svartås.

– Lett å være positiv til det

Generalsekretær Hallgeir Raknerud er forelagt tallene bak Parc Fermés undersøkelse. Han ser på det med stor interesse, og er glad for at sikkerheten fortsatt står høyt på agendaen hos utøverne - men han er skeptisk til hvorvidt et krav om obligatorisk førstehjelp vil bli tatt godt nok imot av utøverne.

– Å ha kurset er jo greit, men det er en del utfordringer om vi skal ha det obligatorisk eller ikke. Det er lett å være positive til det, fram til du ikke får lisensen din hvis du ikke har tatt kurset, mener Raknerud overfor Parc Fermé.

– Hvilke utfordringer tenker du på?

– Det vil for det første være et spørsmål for enkelte å prioritere og huske på å ta det. Og det som kommer inn i bildet er jo kostnaden. Og slik vi har forstått det, så er jo alle positive til et slikt kurs, men det er ikke så mange som er villige til å betale for det.

– Samtidig er det også logistikkutfordringer ved dette. For eksempel om du bor i Mandal eller Alta, så skal man sørge for at det er tilgjengelig også for dem. Så om det er færre som møter opp, så vil det jo også bli dyrere per deltaker

Forventer reaksjoner ved påbud

Generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Rally og bilsporten forøvrig har mange strenge pålegg til sikkerhet, som også koster penger. Er ikke dette noe man som utøver også vil være innforstått med?

– Joda, det høres veldig enkelt og greit ut, det. Det er jo verdens enkleste oppgave å pålegge folk og kostnader og slik. Men det kan bli reaksjoner på det, for plutselig er det to dager til du skal kjøre rally, også får du ikke lisens fordi du ikke har det, sier Raknerud.

– Så du frykter å miste mange aktive utøvere ved å innføre et slikt krav?

– Det hadde jo vært en uheldig konsekvens om folk skal slutte å kjøre rally på grunn av det. Det ville ikke vært heldig. Samtidig er sikkerhet en topprioritet hele tiden, så man kan ikke tenke sånn heller. Vi skal se på det igjen nå, da det er slikt som har kommet med to-tre års mellomrom, sier Raknerud, og understreker at han vil bruke Parc Fermés ferske tall til videre interne diskusjoner.

Slik ble undersøkelsen besvart:

1) Hvor god kompetanse føler du at du besitter på akutt førstehjelp relevant for rally? Jo høyere tall, jo mer kompetent føler du deg. Skala fra 1-100.

Gjennomsnittsvar: 55

2) Når tok du sist et førstehjelpskurs du mener har relevans for din aktive karriere som fører eller kartleser?

For under ett år siden: 23,89 % (27 svar)
Ett til tre år siden: 32,74 % (37 svar)
Minst fem år siden: 33,36 % (38 svar)
Aldri: 9,73 % (11 svar)

3) Hvor ofte mener du man bør repetere et førstehjelpskurs?

Minst en gang i året: 38,05 % (43 svar)
Annenhvert år: 41,59 % (47 svar)
Hvert femte år: 19,47 % (22 svar)
Det holder med ett kurs: 0,88 % (1 svar)
Man trenger ikke førstehjelpskurs: 0 % (0 svar)

4) Burde et fullført førstehjelpskurs vært obligatorisk for å få utløst rallylisens?

Ja: 85,84 % (97 svar)
Nei: 14,16 % (16 svar)

5) Har du selv vært utsatt for en krasj hvor du har hatt behov for akutt førstehjelp?

Ja: 24,78 % (28 svar)
Nei: 75,22 % (85 svar)

Powered by Labrador CMS