Over 50.000 samlet inn på to dager etter mareritthelgen

Rallyfører Ruben Bjerknes fikk taket flerret av og bilen totalvraket. Så satte kronerullinga fart.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

For det er ikke første gang at kronerullinger i bilsporten skaper optimisme etter at verden en periode har rast sammen. Mange husker for eksempel Kim Hjalmarsen som fikk bilen sin brent opp i Rally Sørland i 2008, og en innsamling i miljøet sørget for at han kom seg tilbake igjen.

Slik så bilen til Ruben Bjerknes ut etter dramatikken på Mauset-etappen lørdag. (Foto: Privat)

For det er ikke første gang at kronerullinger i bilsporten skaper optimisme etter at verden en periode har rast sammen. Mange husker for eksempel Kim Hjalmarsen som fikk bilen sin brent opp i Rally Sørland i 2008, og en innsamling i miljøet sørget for at han kom seg tilbake igjen.

Og under Hurumsprinten 2015 skrotet Frank Tore Larsen sin Ford Fiesta R5 etter kun noen få hundre meter, der en kronerulling initiert av konkurrent Eyvind Brynildsen også bidro til å få bilen kjørbar igjen på kort tid for Larsen.

Må bygge for 300.000 kroner

Nå har mølla fått vann på seg på nytt etter at nasjonalfører Ruben Bjerknes var uheldig under Rally Hedemarken.

Her smeller det for Vetle Braskerud som treffer bakenden på Escorten, for så å dra med seg hele taket før han selv lander på siden. (Skjermdump: Privat video)

Han fikk bilen sin truffet av en konkurrerende bil lengre bak i feltet etter at han selv hadde kjørt av i grøfta og blitt stående. På to dager er over 50.000 samlet inn fra 125 givere fra bilsportfamilien via Spleis-tjenesten. Selv har Bjerknes uttalt at det koster cirka 300.000 å bygge opp en ny bil i tilsvarende stand igjen.

– Jeg får ikke takket nok for all støtten jeg har fått etter gårsdagens hendelse. Jeg er stolt av å være en del av rallyfamilien! Jeg tar med meg alle gode ord og bidrag, og dette har gitt meg stor motivasjon til å bygge en ny bil, skriver Ruben Bjerknes på sin Facebook-profil søndag kveld.

(Foto: Privat)

Ord mot ord

Det var på SS10, Mauset-etappen, at det gikk galt. Fryktelig galt. Det satte en voldsom støkk i Bjerknes da han ble vitne til hva som hadde skjedd.

– Det er det verste jeg har sett. Den tunge Volvoen som kom bak skrellet av takket på vår bil i krasjen. Hadde vi fortsatt sittet i den bilen hadde det gått helt galt. Slik sett kan du si vi var svært heldige, sier Ruben Bjerknes til lokalavisa Ringsaker Blad.

Han hadde satt ut varseltrekant, slik rallyførere er pliktige til å gjøre når de står langs veien, for at biler som kommer skal kunne sakke farten. Nettopp for å unngå at slike situasjoner oppstår.

– Det var derfor det gikk så galt. Den andre føreren sier han ikke så varslingen. Det blir på en måte ord mot ord, sier Bjerknes.

Det er Kongsvinger-gutten Vetle Braskerud som kom kjørende i bilen som traff Escorten til Bjerknes. Han er først og fremst lei seg over det som har skjedd, og sitter også igjen med skader for mange tusen kroner - selv om bilen ikke ble like vraket som Bjerknes sin.

Derfor så han ikke trekanten

Parc Fermé har vært i kontakt med Braskerud for å høre årsaken til hva som skjedde. Han er umiddelbart tydelig på at han ikke så varseltrekanten, og derfor ikke hadde noen anelse om hva som ventet ham bak bakketoppen. Roten til uenigheten ligger altså i om det var varslet godt nok.

– Varseltrekanten var satt ut i en yttersving, men det var utenfor synsfeltet mitt. Jeg hadde blikket på innersvingen og for alt jeg vet var trekanten bak A-stolpen da jeg kom til svingen. Jeg så den i hvert fall ikke, og det var ingen som vinket meg ned heller. Det samme skjedde også på Hurumsprinten, at folk ikke vinket ned mens det lå en bil bak krønet, sier Braskerud til Parc Fermé.

Han er tydelig på å understreke at han godt forstår Bjerknes sin frustrasjon og skuffelse, men Braskerud føler ikke han kan ta noe hovedansvar for konsekvensen av ulykken, da han mener han ikke ble varslet godt nok i forkant.

I tillegg kjenner Braskerud på at han får mye hets på sosiale medier etter det som skjedde.

– Det er møkkjedelig, dette her. Ikke noe moro å vite at du har skrotet en dyr Escort. Men så har jeg skjønt at det er mange som hater meg nå, selv om jeg har unngått å lese hva folk skriver på nettet. Jeg får bare høre fra vennene mine at det ikke er noe fint det de leser, men at jeg ikke skal bry meg om det og at det forhåpentligvis vil roe seg etterhvert, sier Volvo-føreren.

Sak for NBF

Han har allerede vært i møte med og forklart seg samtidig som han leverte fra seg videomateriale som skal underbygge hans forklaring om at varseltrekanten ikke var godt nok synlig for ham. Braskerud frykter ikke for at han skal få videre konsekvenser etter å ha forklart seg og levert inn sitt bevismateriale.

Løpsledelsen i Rally Hedemarken bekrefter også at juryen har sett på saken og oversendt den til NBF.

– Det er fryktelig beklagelig at dette skjer. Juryen her sender nå sine vurderinger videre til Norges Bilsportforbund og så kommer det en avgjørelse om dette i løpet av neste uke, sier løpsleder Børge Brænd til Ringsaker Blad.

Powered by Labrador CMS