Overlegen USA-seier - så stor er overgangen fra R5-bil til Subaru

Kontrastene er store når Oliver Solberg hopper fra europeisk til amerikansk rally.

Publisert

Men det hindrer ham ikke fra å vinne likevel. Mens VM-runden i Wales for to uker siden ble hans første brutte løp i år, så reiste Solberg kjerringa under sesongfinalen i USA og dro hjem seieren under Lake Superior Performance Rally i Michigan.

(Foto: Oliver Solberg Rally Team)

Men det hindrer ham ikke fra å vinne likevel. Mens VM-runden i Wales for to uker siden ble hans første brutte løp i år, så reiste Solberg kjerringa under sesongfinalen i USA og dro hjem seieren under Lake Superior Performance Rally i Michigan.

Og det på overlegent vis. I mål var Soliberg og kartleser Aaron Johnston intet mindre enn åtte minutter og 44 sekunder foran neste mann, Barry McKenna. Det sikret ham også bronsemedaljen i det amerikanske mesterskapet, selv om Oliver kun har kjørt utvalgte løp i år sammen med fabrikksatsingen til Subaru i USA.

Dette var Solbergs første sesong i en firehjulsdreven rallybil. Tidligere omtalte vi hvordan det som skulle være et «læreår» har vært et suksessår og vel så det for 18-åringen, som har rallymestre i både Pernilla og Petter Solberg som foreldre. Men likheten mellom de ulike bilene han har kjørt stopper med at de er firehjulsdrevne, har turbo og sekvensiell girkasse.

215-220 kilometer i timen

Vi ber Oliver forklare hvordan det oppleves å «switche» mellom en liten og lett Volkswagen Polo R5 og et beist av en Subaru WRX STI.

– Det er stor forskjell på bilene. Helt sjukt, egentlig, og det er verre å komme fra Polo til Subaru, enn motsatt. I Poloen kan du kaste bilen inn i svingen og bare holde, mens Subaruen har så ekstremt mye overheng. Når du først begynner å sladde med den, så stopper det aldri. Men den går fælt, altså. Når vel 215-220 kilometer i timen rett fram, sier Solberg til Parc Fermé.

Dog er det også en litt annen aerodynamikk på Subaruen, noe Solberg også får kjenne på i løpene som stort sett er ganske så raske i statene.

– Ja, den har jo større bakvinge. Helt sjukt hvor stor forskjell den utgjør. Den er stooooor, sier Solberg.

Vinner tre av fem etapper

(Foto: Subaru USA)

Unggutten vant 10 av 15 fartsprøver under helgens sesongfinale i USA. Totalt har Solberg, ifølge egen pressemelding, tatt hele 86 etappeseire denne sesongen, det vil at han vinner i gjennomsnitt tre av fem fartsetapper.

Dog legger han ikke skjul på at han trengte noen etapper på å bli varm i trøya denne helgen.

– Jeg måtte bruke noen fartsprøver på å føle meg fram og ble litt passiv, men etter hvert fant jeg ut av det, og da kom tempoet og tidene. Hele debutsesongen min har vært uvirkelig bra. Ingen hadde sett for seg at det skulle bli så gode resultater, sa Oliver Solberg rett etter løpet.

Powered by Labrador CMS