Heine Rudi vant på hjemmebane i fjor, og har naturlig nok samme ambisjoner i år. Men selv om det ikke er NM denne gang, så blir det ingen «walk in the park».

Prominente folk finner veien til Numedal igjen

Årets vintereventyr kjøres uten NM-status, men ikke uten solid deltakelse.

Publisert

RALLY: Kalenderen i Rally-NM er nå tredelt med to vinterløp, to grusløp og to asfaltløp. Og ettersom vinterens NM-runder var ferdigkjørt allerede for en måned siden, så må resten av arrangørene ta til takke med løp uten NM-status.

RALLY: Kalenderen i Rally-NM er nå tredelt med to vinterløp, to grusløp og to asfaltløp. Og ettersom vinterens NM-runder var ferdigkjørt allerede for en måned siden, så må resten av arrangørene ta til takke med løp uten NM-status.

Tradisjonsrike Numedalsrally stopper ikke av den grunn. I morgen kjøres vintereventyret i Buskerud med nærmest uforminsket styrke, med tre klassiske etapper og over 80 biler til start.

Riktig nok har Numedalsrally for tradisjon å være omtrent det eneste løpet på NM-kalenderen som samler over 100 deltakere, men likevel er mer enn 80 biler å regne som en solid deltakelse i et løp som verken er lite eller har noen betydelig lavere startkontingent enn andre statusfrie løp.

Slik er startfeltet

I internasjonale klasser teller vi totalt 12 biler fordelt på syv i R5/Rally2 og fem i R2/Rally4. I tillegg er historisk klasse å regne som en FIA-internasjonal klasse, hvor det igjen er etc imponerende startfelt med ti biler på plass.

Men som vanlig er det de nasjonale klassene som samler den store bredden. 13 førere er på plass i A-fører-klassen for tohjulsdrevne biler, etterfulgt av seks B-førere og hele 17 C-førere. Med andre ord, 36 utøvere på plass blant de eldre tohjulsdrevne bilene.

Av de eldre firehjulsdrevne bilene, som opererer kun i klasse 13, har vi syv biler til start. Seks biler i Volvo Original er på plass, tre kommer i B-Zero og vi har også tre debutanter og tre ungdomsførere på plass. Skal også sies at Karl Peder Nordstrand kjører med startnummer 901 som ungdomsfører, men har startposisjon og klassifisering innenfor R2/Rally4-klassen.

Mange NM-profiler

Hvilke navn er det å trekke fram? Roger Rustand, vinterens sprintrallykonge etter Parc Fermés omtale tidligere denne uken, har startnummer 1, etterfulgt av Jens Hvaal.

Stian Brøderud er på plass igjen, og også Andreas Wiik er tilbake nå med en helt nyinnkjøpt Hyundai i20 R5. Ellers har Jens Hvaal også søskenbarnbesøk igjen i toppklassen, hvor både fetter Joachim og kusine Kristiane er på plass i hver sin R5/Rally2-bil.

Blant nyere tohjulsdrevne bilene blir det en duell ala NM mellom Herman Lie-Nilsen og Marius Solberg Hansen, og nevnte Nordstrand blir også å blande seg inn i denne tetkampen. Ellers får klassen også besøk av Joar André Obrestad og Maren Engseth, som ikke kjører full NM-sesong.

Høyt nivå blant de eldre bilene

Ole Christian Veiby er blitt glad i å kjøre bakhjulstrekker, og denne helga er han tilbake igjen bak rattet på sin Volvo 940. Her fra Rally Finnskog for en måned siden.

Johan Kristoffersson er trofast venn av Numedalsrally og er tilbake i historisk klasse, der rallycrossverdensmesteren får konkurranse fra norgeseliten med navn som Olav Fredriksen, Trond Lyseng og Per Brynildsen for å nevne noen av dem.

Kristoffersson norske rallycrossmakker Ole Christian Veiby vil kjøre mer rally med bakhjulsdreven bil og er på plass igjen i sin Volvo 940. Men norgeseliten er også på plass her igjen hvor hjemmefører Heine Rudi og NM-leder Anders Kjær er på plass, mens Mats Peder Hvambsahl og Fredrik Magnussen også kan være med og blande seg inn blant de raskeste bilene i klassen.

Interessant blir det også i Volvo Original-klassen. I påvente av at den lokale helten og regjerende norgesmester Ole Gunnar Skogli skal komme til start i sitt omtalte Cosworth-prosjekt, så har han nå skaffet seg til veie en Standard-Volvo. For første gang siden 2010 blir han altså å finne i denne klassen.

Den lokale deltakelsen er også som alltid sterk. Hele 34 utøvere representerer arrangørklubben gjennom 21 biler, fordelt på 16 førere og 18 kartlesere.

Tre klassikere

Totalt skal tre etapper kjøres to ganger denen gangen med start på klassiske Lesteberg, som nå går i nordgående retningen igjen etter at den gikk motsatt i fjor. Deretter en ny klassiker, med Smådøla - denne gang uten at de kjører innom motorsenteret slik de har pleid de siste årene. 

Ellers skal den raske promenadeetappen langs Uvdalselva, titulert under Dokkeberg, også kjøres to ganger - denne gang tilbake med den lille avstikkeren i retning elva som har uteblitt de siste årene.

Powered by Labrador CMS