Raskest på kvalifiseringen - men Oliver er litt redd for å krasje bilen

Naturlig nok ble det mye fokus på far og sønn-relasjonen under pressekonferansen i forbindelse med EM-runden i Latvia.

Publisert

For primært satser altså Oliver Solberg på det latviske mesterskapet, grunnet aldersgrensene som tillater ham å kjøre med R5-bil der. Men ettersom Rally Liepaja i tillegg går under EM-paraplyen, så får nå 17-åringen mulighet til å måle krefter mot de aller beste.

(Foto: Alexandre Guillaumot / DPPI)

For primært satser altså Oliver Solberg på det latviske mesterskapet, grunnet aldersgrensene som tillater ham å kjøre med R5-bil der. Men ettersom Rally Liepaja i tillegg går under EM-paraplyen, så får nå 17-åringen mulighet til å måle krefter mot de aller beste.

Og det ser riktig så lovende ut før løpet starter denne lørdagen. Selv om det var den russiske friskusen Alexey Lukyanuk som tok føringen på treningskjøringen, så var det Solberg som klinte til med bestetid på kvalifiseringsetappen, som i EM gir førsterett til å velge startspor.

Fant ingen godfølelse

Naturlig nok forsterket dette oppmerksomheten som Solberg allerede hadde tiltrukket seg før løpet. Og mindre oppsiktsvekkende ble det ikke av at Solberg egentlig ikke var helt fornøyd.

– Nei, jeg må si jeg var ganske overrasket. Jeg følte meg ikke helt sikker på bilen, og notene var ikke perfekte. Når jeg så at jeg hadde en helt OK fart på treningene, så måtte jeg se an kvalifiseringen litt. Og den klarte jeg å vinne, sa Oliver Solberg under pressekonferansen, som overraskende nok ikke takker nei til å stå øverst på en resultatliste.

Oliver valgte, som førstemann, startposisjon nummer 15. I motsetning til i VM, hvor sammenlagtlederen må starte først første dag, så får vinneren av kvaliken som nevnt rett til å velge det man selv mener er beste startposisjon.

– Har din far gitt deg gode råd om startposisjonen?, ble det spurt.

Denne fisken indikerer hvilken startposisjon Oliver Solberg har valgt inn mot lørdagens etapper. (Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

– Nei!

– Så det er bare opp til deg?

– Vi diskutert det litt, sammen, svarer unggutten.

Spesiell bil

Hans har begynt å finne seg godt tilrette i sin Volkswagen Polo, levert fra Volkswagen Motorsport etter at det også var denne bilen Petter kjørte med under Rally Spania i fjor. Og med to seire av to mulige i det latviske mesterskapet så hviler det forventinger på at Solberg er favoritt spesielt blant de latviske førerne.

Samtidig vet 17-åringen godt at det er en noe spesiell R5-Polo han sitter i.

– Det er det aller første chassiset, så det er veldig spesielt, i tillegg til at pappa har kjørt den. Å la meg få kjøre den er derfor veldig spesielt for meg. Bilen har en helt egen ånd over seg, håper jeg, så jeg kan ikke krasje den, svarer Solberg junior.

Flere nordmenn til start

Eyvind Brynildsen og kartleser Cato Menkerud. (Foto: Alexandre Guillaumot / DPPI)

Solberg er ikke den eneste med norsk blod på startstreken. Eyvind Brynildsen er ute og sjekker EM-nivået igjen, og måtte belage seg på en 10. plass på kvaliken og valgte til slutt sjette startspor av de ledige for ham.

I juniorklassen er både Sindre Furuseth og Steve Røkland med. Furuseth var mest av de norske førerne med en tredjetid på kvalifiseringen, mens Røkland endte opp nede på en niende plass.

Veronica Engan leser som vanlig for britiske Catie Munnings, også hun i R2-bil. De endte på en 17. plass og sist av samtlige R2-biler på kvalifiseringsetappen.

Powered by Labrador CMS