Red Bull kan droppe F1 til fordel for Le Mans

Det nye hypercar-reglementet i LMP1-klassen kan lokke til seg Red Bull hvis det ikke skjer endringer som teamet er komfortable med.

Publisert

Etter at Red Bull kjøpte opp Jaguar-teamet før 2005-sesongen, så kan deres Formel 1-reise enn så lenge deles opp i tre biter. De første fem sesongene, fram til 2009, som var en stor utvikling mot toppen av sporten, før de dominerte fra 2010 til 2013, og nå fram til 2018 med turbo-hybridene hvor de ikke har klart å klamre seg til toppen på samme måte.

Den første presentasjonen av Red Bulls samarbeidsprosjekt med Aston Martin, Aston Martin Valkyrie, her under første presentasjon i 2016. (Foto: Red Bull Content Pool/Aston Martin)

Etter at Red Bull kjøpte opp Jaguar-teamet før 2005-sesongen, så kan deres Formel 1-reise enn så lenge deles opp i tre biter. De første fem sesongene, fram til 2009, som var en stor utvikling mot toppen av sporten, før de dominerte fra 2010 til 2013, og nå fram til 2018 med turbo-hybridene hvor de ikke har klart å klamre seg til toppen på samme måte.

De siste årene har vært gjenstand for en enorm frustrasjon overfor motorleverandør Renault, som ikke har levert like sterke motorer som Mercedes og Ferrari etter at man gikk ned til 1,6-liters turbomotorer.

Neste år tar de sjansen på Honda, som fikk en tøff inngang til sporten i 2015 - hvor Toro Rosso-teamet har vært årets prøvekanin for den japanske motorprodusenten.

Går ut i 2020

Men øverste Red Bull-rådgiver Dr. Helmut Marko er nådeløs om det ikke skjer forandringer i framtiden som de er komfortable med. Den såkalte «Concorde-avtalen», som binder forutsetningene for framdriften av sporten, går ut etter 2020.

– Så lenge det ikke er noe klart motorreglement eller Concorde-avtale, så vil verken Red Bull eller Honda ta en avgjørelse, sier Dr. Helmut Marko til Autosport.

Utsolgt

De er ikke redd for å kaste ut brannfakkelen om at det å trekke seg fra sporten kan være et alternativ hvis de ikke er tegn på at de får det som de vil. Red Bull er dog fortsatt gira på motorsport om Formel 1-framtiden skulle være en saga blott.

– Å gi seg er en mulighet. Eller gjøre noe annet, med andre serier. Med Valkyrie-bilen så er Le Mans et alternativ med de nye hypercar-reglene. Vi har gått igjennom det, og det er en sensasjonell suksess. Bilene ble utsolgt med en gang. Et bra høydepunkt for Red Bulls teknologi-avdeling, sier Marko.

Valkyrie-modellen ble produsert i samarbeid med Aston Martin i 2016, hvor Red Bulls sjefsingeniør Adrian Newey har fått utfolde seg med sin kunnskap, kreativitet og erfaring fra Formel 1-sporten og puttet dette inn i en gategodkjent hyperbil.

Helmut Marko. (Foto: Red Bull Content Pool)

Etter at alle fabrikanter utenom Toyota har trukket seg fra prototyp-bilene i dagens LMP1-reglement i Langdistanse-VM, skal toppklassen nå erstattes at biler basert på eksisterende hypercar-modeller - for å lokke til seg flere bilfabrikanter igjen.

Powered by Labrador CMS