Renault mener annen bensin hindret Red Bull fra å vinne

Motoroppgraderingen blir ikke godt nok utnyttet med Red Bulls oljeprodukter, mener det franske teamet.

Publisert

I tillegg til å ha et eget fabrikkteam i Formel 1, så er også Renault motorleverandør til Red Bull og McLaren. Men teamene har ulike sponsorer og leverandører som går på bensin og smøring av motor.

(Foto: Red Bull Content Pool)

I tillegg til å ha et eget fabrikkteam i Formel 1, så er også Renault motorleverandør til Red Bull og McLaren. Men teamene har ulike sponsorer og leverandører som går på bensin og smøring av motor.

Mens Renault og McLaren benytter seg av bensin og smøring fra BP/Castrol, har Red Bull en tett avtale med Exxon/Mobil.

Mye lavere toppfart

I forbindelse med Canadas Grand Prix viste Red Bull-bilen og Red Bull-førerne seg fram som soleklare vinnerkandidater både på trening og kvalifisering, men tapte alt av fart og forsprang på den siste lange rettstrekningen før mål med nærmere 15 kilometer i timen lavere toppfart enn konkurrerende motorer fra spesielt Mercedes og Ferrari.

– Innerst inne håpet jeg at Red Bull skulle ha farten til å vinne. De var veldig, veldig nære, men likevel ikke helt der oppe, sier Renault-sjef Cyril Abiteboul til Autosport.

Med nye motoroppgraderinger til tross, så tror han at det skylles oljeproduktene som gjør at Red Bull ikke fikk maks ut av motoren.

– For å gjøre en ting klart, vi kan garantere en viss ytelse som ligger i vår kontroll, og det ligger i maskin- og programvaren. Ikke noe annet enn det, som bensin, ettersom de har valgt egne partnere av strategiske og kommersielle hensyn. Og det anerkjenner vi, og vi støtter det ved å homologere deres produkter, sier Renault-sjefen.

Cyril Abiteboul, teamsjef i Renault Sport F1. (Foto: Renault Sport F1)

Turbulent Renault-forhold

Han legger til at han håper Red Bulls konkurrerende bensin- og smøreleverandør tar steget opp der han mener at Exxon/Mobil ligger et lite stykke bak deres egen leverandør BP/Castrol.

– Jeg er helt sikker på at Exxon har mulighet til å ta steget opp, men akkurat nå er de litt bak. Installeringen er også litt annerledes, og det er derfor det er noen små uoverensstemmeler. Det akspeterer jeg, sier Abiteboul.

Det er store motordiskusjoner i disse dager, og det er ventet i slutten av måneden at det kommer en offentliggjøring hvilken vei Red Bull velger å gå på motorsiden, antakeligvis i forkant av Østerrikes Grand Prix.

De har hatt et langvarig, men til tider nokså turbulent, samarbeid med Renault, og de siste årene er motoren hos Red Bull blitt notorisk markedsført som TAG Heuer-motor etter at klokkeleverandøren i samarbeid med Red Bull kjøpte opp navnerettighetene på motorenheten.

Aktuelt med Honda

Fordi Red Bulls søsterteam Toro Rosso i år har etablert et eget samarbeid med Honda på motorsiden, så kan det ligge i kortene at Red Bull også vil over til Honda ettersom den japanske motorleverandøren har vist et annet nivå og kvalitet på motoren i år enn hva de fikk til sammen med McLaren fra 2015 til 2017.

Teamsjef i Red Bull Racing, Christian Horner. (Foto: Red Bull Content Pool)

– Vi ønsker den beste motoren som gir oss de mest konkurransedyktige sjansene, og om det skal være fra Renault eller Honda, så er det en avgjørelse vi vil ta i løpet av de kommende ukene, sier Red Bulls teamsjef Christian Horner ifølge Autoweek.

Powered by Labrador CMS