Så mange biler har M-Sport solgt i år for å holde liv i butikken

Salg av R2T- og R5-biler er avgjørende for å finansiere WRC-satsingen til M-Sport. Og nå skjer det også ting på ordrelista.

Publisert

2019 er et år med mye spenning når det kommer til det businessmessige for britiske M-Sport, som å regne som det eneste rent privatdrevede teamet i Rally-VM.

Malcolm Wilson, her fra Laguna Seca og IGTC forrige uke. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

2019 er et år med mye spenning når det kommer til det businessmessige for britiske M-Sport, som å regne som det eneste rent privatdrevede teamet i Rally-VM.

Etter en lang periode med stopp på utvikling av nye biler, parallelt med at de har hatt to knalltøffe sesonger hvor de sikret seg to VM-titler for fører og én VM-titler for team, så har det også gått utover lommeboka til det Cockermouth-baserte teamet.

Salg av WRC-biler har i en årrekke vært en av deres viktigste inntektskilder, ved siden av ettermarkedstjenester som delesalg, service og annen vedlikehold - ja, litt som i bilbransjen forøvrig.

Avgjørende faktor for budsjettet

Men nå som pengekassa nærmest seg bunnskrapt er utviklingen av nye biler for dagens marked, da framfor alt R2- og R5-klassede biler, det som må til for å holde liv i butikken videre.

– Det er faktisk helt avgjørende dersom vi skal forbli i Rally-VM på det øverste nivået, konstaterte Malcolm Wilson overfor Parc Fermé da vi møtte ham i California forrige uke.

Han har gått over fra teamsjefrollen for WRC-teamet til å ta mer tak i en overordnet og mer kommersiell rolle for selskapet for å styrke salg og utvikling av nye rallybiler. 2019 blir sesongen hvor de forventer en stor oppsving på kundebilfronten.

Grunnet strikte reglementer i en rekken nasjonale mesterskap, samt svært krevende forutsetninger for privat vedlikehold, så er ikke de moderne WRC-bilene lenger noen attraktive salgsobjekt.

https://parcferme.no/rally/her-er-den-forste-lekkasjen-av-test-av-ny-ford-fiesta-r5/

60 millioner i salgsomsetning av biler

Tolker vi rallydatabasen eWRC-results.com riktig, så er tre av de ti bygde WRC-bilene med 2017-spec solgt ut av verkstedet i Dovenby Hall.

Antallet for solgte og forhåndsbestilte R2 og R5-biler ser imidlertid lovende ut så langt for M-Sport. Før årets sesong lanserte de helt nye Ford Fiesta R2T, som opperettholder sin 1-liters turbomotor samtidig som den skal ha fått det meste annet oppgradert og sånn sett spådd høyde forventninger rundt. I tillegg skal de lansere en helt ny R5-bil, for første gang på seks år, i starten av juli.

– Interessen der ute er veldig stor, og vi er spente på å se den videre utviklingen. Hittil i år har solgt 48 R2-biler, og vi har 18 bestillinger på R5-bilen, avslører Wilson.

https://parcferme.no/rally/m-sports-nye-fiesta-r5-skal-fa-okonomien-opp-a-ga-igjen/

Basert på standardprisene på 65.000 euro for R2T-bilen og 180.000 euro for R5-biler gir dette en ren omsetning på over 60 millioner norske kroner i kassa til Wilson før utgiftene for å bygge bilene. Samtidig er dette kun grunnpriser, hvor du gjerne må ut med noen hundretusener ekstra for maksimal «spec», deler og liknende.

I tillegg tjener M-Sport stort på Junior-VM-satsingen som driftes fra den polske avdelingen, hvor førerne kun leier bilen over fem løp denne sesongen hvor det koster minst to millioner kroner hver hvis du er heldig og unngår de største ekstrautgiftene ved krasjer. Ellers betyr også delesalg og motoroverhalinger også en betydelig del av inntektsgrunnlaget for M-Sport.

Nå som «hypen» rundt den nye R2-bilen har roet seg noe ned, så dreies også spenningen over på R5-bilen. Med unntak av motoroppgraderinger er deres Ford Fiesta R5 basert på en modell utviklet fra 2013. Det har med andre ord skjedd mye på seks år, der Skoda og nå Volkswagen har vist seg som ledende aktører på markedet.

Vært bevisst avventende

Skoda Fabia R5 kom ut for salg fra midten av 2015 og har fra fabrikkhold også vært overlegen i eksempelvis WRC 2-mesterskapet, samtidig som de også har passert M-Sport på antall salg av enkeltbiler. Dermed har M-Sport en jobb å gjøre skal de ta igjen forspranget.

– Jeg testet bilen her om dagen, faktisk, forteller Wilson.

– På hvilken måte kan du sette ord på forandringer og utvikling som dere har gjort?

– Tja, det eneste jeg kan si er vel at kundene ikke blir skuffet, sier Wilson.

Samtidig understreker han at de bevisst har vært avventende med utvikling av R5-bil for å se hvor konkurrentene har satt standarden, etter at det var de som ble målestokken for seks år tilbake.

– Det stemmer. Vi visste jo at Volkswagen nå ville lage en god vil, så vi ville vente å se. Samtidig var jo vi først ute med R5, og det er egentlig helt utrolig at vi fortsatt er noen lunde konkurransedyktige, sier M-Sport-sjefen.

Powered by Labrador CMS