Så omfattende er det å frakte Formel 1-teamene verden over

Har du egentlig tenkt over utfordringene med logistikken som Formel 1-teamene står overfor 21 uker i året?

Publisert

Såkalte «back-to-back-helger», hvor det går løpshelger rett etter hverandre, er populære blant fansen, men forhatt blant teamene.

Såkalte «back-to-back-helger», hvor det går løpshelger rett etter hverandre, er populære blant fansen, men forhatt blant teamene.

Denne sesongen er også kanskje av det mer ekstreme, der vi akkurat har tilbakelagt tre løpshelger på rad i form av Frankrike, Østerrike og Storbritannia.

Går vi over kalenderen så er det altså syv Grand Prix-løp som går uka etter den forrige, noe som tilsvarer en tredel av løpene. Det er jo kult for oss på sidelinja, og forsåvidt for sjåførene, er det ikke?

Vel, la oss sende noen tanker til teamene og det hundretalls av mannskaper som jobber døgnet rundt for at alt skal henge sammen. At biler og deler skal fraktisk, er én ting, men har du kanskje lagt merke til disse såkalte «motorhome»-innretningene de har med seg på de europeiske løpene?

Eller kanskje hvor nøye og presist konteinerene må pakkes for å få med seg alt av det nødvendige? I videoen over, først delt av F1-nettstedet WTF1, kan du se hvordan Wendover Production i detalj illustrerer svært kompliserte og tidkrevende utfordringer i kulissene.

Powered by Labrador CMS